És akkor az Avia begurult a menzára

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.02.14. 12.00

Még ma is emlékszem, ahogy délelőtt megérkezett a sárga ponyvás, kék Avia. Hátulról lepakolták az alumínium kondérokat, melyekben becsinált leves és tejbegríz volt.

Ez persze már legalább 20 éve volt, vagy még annál is régebben. Most már nincsenek Aviák, helyette van minden más. Az egykori csehszlovák teherautó különösen népszerű volt a keleti blokkban, így nálunk is.

Az Avia A15 nem a prágai gyár saját fejlesztése volt, hanem a Renault-Saviemé, melytől eredetileg vásárolták a licencet. A franciák az egytonnás SG2-es és három tonna teherbírású SG4-es teherautók dokumentációit adták át az Aviának 1967-ben, mely előtte a legendás Praga V3S összeszerelését végezte.

Az A15-ös utódja az A20-as lett, majd megjelent az A30-s változat is, mely lényegében egy platós kivitel volt. A típuskínálat folyamatosan bővült, ennek köszönhetően a hagyományos áruszállítós változatok mellett tűzoltóautó, csapatszállító, de még kukásautó is készült az Aviából. A 80-as években átlagosan évi 17 ezer Aviát gyártottak, de a 90-es évekre ez a mennyiség 10 ezerre apadt. A sajátos formavilággal rendelkező modellekből 1968 és 2000 között összesen 250 ezer darabot állítottak elő és egy időben a szlovákiai Zsolnán is készültek furgon kialakítású változatok.

1995-ben a Daewoo megvásárolta a céget és némileg frissítette a modellkínálatot, sőt az ezredfordulóra megkezdték a D sorozat gyártását (D60, D90 és D120 jelzéssel), melyen nagyon érződött a keleti hatás. Igaz a teljesen újratervezett fülkével és alvázzal készülő D-modelleket Cummins erőforrásokkal szerelték. A különféle teherbírású modellekből hazánkba már nem helyeztek annyit forgalomba, mint az elődökből. 2006-ban az indiai Ashok Leyland vásárolta meg a céget, mely 2013-ban lehúzta a rolót a csehországi gyáron.

Kommentek

  • szabojgy

    Régen volt már! A koleszba (középiskolás!) ahol laktunk nem AVIA kocsival szállítottuk a menázsit az alumínium bödönökben hanem lábítós triciklivel. Ketten mentünk mindig és a váltótárs rendszerint végig gyalogolta a közel egy km-es távot.
    A szállítás felettébb veszélyes volt, főleg hétvégén. A kaját ugyanis a gimnázium leánykoleszében főzték és onnan kellett szállítani a reggelit is az ébredező leányzók (ki lenge hálóingben. ki pedig anélkül nyújtózkodva az ablakokban) szeme láttára. Ügy emlékezem hogy legalább kétszer fordult elő hogy az aznapi szállítást meg kellett ismételni totális havária, vagyis felborulás miatt. A dirink csak mérsékelten mérgelődött, főleg azután hogy megtudta hogy milyen “szörnyű” látványok terelték el a derék fiúk, vagyis a triciklis szállítók figyelmét a feladatuk teljesítésétől.

  • szabojgy

    Régen volt már! A koleszba (középiskolás!) ahol laktunk nem AVIA kocsival szállítottuk a menázsit az alumínium bödönökben hanem lábítós triciklivel. Ketten mentünk mindig és a váltótárs rendszerint végig gyalogolta a közel egy km-es távot.
    A szállítás felettébb veszélyes volt, főleg hétvégén. A kaját ugyanis a gimnázium leánykoleszében főzték és onnan kellett szállítani a reggelit is az ébredező leányzók (ki lenge hálóingben. ki pedig anélkül nyújtózkodva az ablakokban) szeme láttára. Ügy emlékezem hogy legalább kétszer fordult elő hogy az aznapi szállítást meg kellett ismételni totális havária, vagyis felborulás miatt. A dirink csak mérsékelten mérgelődött, főleg azután hogy megtudta hogy milyen “szörnyű” látványok terelték el a derék fiúk, vagyis a triciklis szállítók figyelmét a feladatuk teljesítésétől. (javítva, bocs!)

  • szabojgy

    rohadt sz.géppppp!

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.