És akkor az Avia begurult a menzára

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.02.14. 12.00

Még ma is emlékszem, ahogy délelőtt megérkezett a sárga ponyvás, kék Avia. Hátulról lepakolták az alumínium kondérokat, melyekben becsinált leves és tejbegríz volt.

Ez persze már legalább 20 éve volt, vagy még annál is régebben. Most már nincsenek Aviák, helyette van minden más. Az egykori csehszlovák teherautó különösen népszerű volt a keleti blokkban, így nálunk is.

Az Avia A15 nem a prágai gyár saját fejlesztése volt, hanem a Renault-Saviemé, melytől eredetileg vásárolták a licencet. A franciák az egytonnás SG2-es és három tonna teherbírású SG4-es teherautók dokumentációit adták át az Aviának 1967-ben, mely előtte a legendás Praga V3S összeszerelését végezte.

Az A15-ös utódja az A20-as lett, majd megjelent az A30-s változat is, mely lényegében egy platós kivitel volt. A típuskínálat folyamatosan bővült, ennek köszönhetően a hagyományos áruszállítós változatok mellett tűzoltóautó, csapatszállító, de még kukásautó is készült az Aviából. A 80-as években átlagosan évi 17 ezer Aviát gyártottak, de a 90-es évekre ez a mennyiség 10 ezerre apadt. A sajátos formavilággal rendelkező modellekből 1968 és 2000 között összesen 250 ezer darabot állítottak elő és egy időben a szlovákiai Zsolnán is készültek furgon kialakítású változatok.

1995-ben a Daewoo megvásárolta a céget és némileg frissítette a modellkínálatot, sőt az ezredfordulóra megkezdték a D sorozat gyártását (D60, D90 és D120 jelzéssel), melyen nagyon érződött a keleti hatás. Igaz a teljesen újratervezett fülkével és alvázzal készülő D-modelleket Cummins erőforrásokkal szerelték. A különféle teherbírású modellekből hazánkba már nem helyeztek annyit forgalomba, mint az elődökből. 2006-ban az indiai Ashok Leyland vásárolta meg a céget, mely 2013-ban lehúzta a rolót a csehországi gyáron.

Kommentek

  • szabojgy

    Régen volt már! A koleszba (középiskolás!) ahol laktunk nem AVIA kocsival szállítottuk a menázsit az alumínium bödönökben hanem lábítós triciklivel. Ketten mentünk mindig és a váltótárs rendszerint végig gyalogolta a közel egy km-es távot.
    A szállítás felettébb veszélyes volt, főleg hétvégén. A kaját ugyanis a gimnázium leánykoleszében főzték és onnan kellett szállítani a reggelit is az ébredező leányzók (ki lenge hálóingben. ki pedig anélkül nyújtózkodva az ablakokban) szeme láttára. Ügy emlékezem hogy legalább kétszer fordult elő hogy az aznapi szállítást meg kellett ismételni totális havária, vagyis felborulás miatt. A dirink csak mérsékelten mérgelődött, főleg azután hogy megtudta hogy milyen “szörnyű” látványok terelték el a derék fiúk, vagyis a triciklis szállítók figyelmét a feladatuk teljesítésétől.

  • szabojgy

    Régen volt már! A koleszba (középiskolás!) ahol laktunk nem AVIA kocsival szállítottuk a menázsit az alumínium bödönökben hanem lábítós triciklivel. Ketten mentünk mindig és a váltótárs rendszerint végig gyalogolta a közel egy km-es távot.
    A szállítás felettébb veszélyes volt, főleg hétvégén. A kaját ugyanis a gimnázium leánykoleszében főzték és onnan kellett szállítani a reggelit is az ébredező leányzók (ki lenge hálóingben. ki pedig anélkül nyújtózkodva az ablakokban) szeme láttára. Ügy emlékezem hogy legalább kétszer fordult elő hogy az aznapi szállítást meg kellett ismételni totális havária, vagyis felborulás miatt. A dirink csak mérsékelten mérgelődött, főleg azután hogy megtudta hogy milyen “szörnyű” látványok terelték el a derék fiúk, vagyis a triciklis szállítók figyelmét a feladatuk teljesítésétől. (javítva, bocs!)

  • szabojgy

    rohadt sz.géppppp!

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes úja autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.