Ilyen is volt valaha: IFA-motoros Ikarus

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.02.12. 19.30

Kevesen tudják, de volt az Ikarusnak olyan busza is, melyet IFA motor hajtott.

Az Ikarus 211 a magyar buszgyártó legnagyobb darabszámban gyártott midi autóbusza volt. Az egykoron Székesfehérváron készülő modell 125 lóerős (92 kW) IFA motorral gyártották, melyhez egy 5+1 fokozatú manuális sebességváltó csatlakozott. A 200-as család formajegyeit magán viselő modell sorozatgyártása 1975-ben indult. Az első szériás példányok még kisebb szélvédővel készültek, mivel a járműveket táblatartóval is ellátták. Ezt később elhagyták és a 211-eseket normál méretű szélvédővel kezdték szerelni. 

Magyarországon összesen 4500 darabot helyeztek forgalomba a 211-esből, melyek többsége különféle vállalatokhoz, mezőgazdasági termelőszövetekhez került, ahol különjáratként és munkásszállításra használták. Érdekesség, hogy a BKV menetrendi forgalomban 5 darab ilyen típusú buszt is üzemeltetett 1975-1985 között a Budavári Sikló pótlására létrejött V-viszonylaton. A társaság emellett 21 ilyen típusú busszal is rendelkezett, ezek többségét azonban nyolcvanas évek elején átadták a volánoknak.

A volánok összesen 672 darabot vásároltak, melyeket elsősorban különjáratban, szerződéses járatként és bérautóbuszként használtak, de előfordultak kisebb forgalmú helyi járatokon, illetve helyközi forgalomban is. Mára kevés működőképes darab maradt ebből a típusból, azok többsége pedig magánfuvarozóknál van.

Az IFA-hajtásnak köszönhetően a típusból rengeteg példány került a volt NDK-ba is, de a rendszerváltás után Románia és Lengyelország is vásárolt belőle használtan. Az NDK-ba készül változatokat elől-hátul kézzel működtethető ajtókkal szerelték. Külföldre összesen 1100 darab készült belőle, a németek mellett szállítottak néhány 211-est Vietnámba és Ausztriába is.

Kommentek

  • Jozscsi

    Nem tudom, miért múlt időben írsz róla. Még mindig van belőle pár száz darab hazánkban. Persze a környezetvédelmi előírások szigorodása a nyugat európai országokból száműzte már ezt a típust. Nálunk pedig a növekvő igényeket már képtelen kielégíteni ez a kis busz. Motorja már nem tudja felvenni a harcot a korszerű buszokéval. Nincs bennük klíma sem, ami szintén már alap a mai világban. Én sokat vezettem és annyiból jó volt, hogy 2 személyautónyi helyen elfért. A laprúgó szintén nem a legkényelmesebb utazási komfortot adja benne. Gyerekeknek iskolabusz gyanánt valamint melós járatnak még megteszi, de nemsokára eltűnnek az utakról végleg és már csak a fanatikus veterán gyűjtők tartanak meg maguknak néhány példányt mutatóba.

  • a.szorenyi

    Egyszer 211-essel voltunk megmászni a Zugspitzét wándortáboros barátaimmal. 20-szal küzdötte fel magát az alpesi kaptatókon, vállalhatatlan füstöt okádva, és persze túlmelegedett. Életem egyik legkínosabb élménye volt, amikor a sofőr egy szál fürdőgatyában elindult Garmisch-Partenkirchenben IFA-hengerfejtömítést keresni és én kísértem tolmácsként. Természetesen az üdülőhelyen sehol nem volt IFA-Zylinderkopfdichtung, cserébe égtünk egy jó nagyot kulturálatlan magyarként. Végül 123-as Mergával hozták utánunk hazulról. De azért hálás vagyok a busznak, hogy eljuthattunk vele oda és vissza is hozott.

  • bernardo7

    A Honvédségnél a zenészeket hordtam vele a nyolcvanas évek elején.Akkoriban egyáltalán nem volt vállalhatatlan.A nyolcvanas tempót simán vitte,és keveset fogyasztott!

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes új autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.