Ilyen is volt valaha: IFA-motoros Ikarus

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.02.12. 19.30

Kevesen tudják, de volt az Ikarusnak olyan busza is, melyet IFA motor hajtott.

Az Ikarus 211 a magyar buszgyártó legnagyobb darabszámban gyártott midi autóbusza volt. Az egykoron Székesfehérváron készülő modell 125 lóerős (92 kW) IFA motorral gyártották, melyhez egy 5+1 fokozatú manuális sebességváltó csatlakozott. A 200-as család formajegyeit magán viselő modell sorozatgyártása 1975-ben indult. Az első szériás példányok még kisebb szélvédővel készültek, mivel a járműveket táblatartóval is ellátták. Ezt később elhagyták és a 211-eseket normál méretű szélvédővel kezdték szerelni. 

Magyarországon összesen 4500 darabot helyeztek forgalomba a 211-esből, melyek többsége különféle vállalatokhoz, mezőgazdasági termelőszövetekhez került, ahol különjáratként és munkásszállításra használták. Érdekesség, hogy a BKV menetrendi forgalomban 5 darab ilyen típusú buszt is üzemeltetett 1975-1985 között a Budavári Sikló pótlására létrejött V-viszonylaton. A társaság emellett 21 ilyen típusú busszal is rendelkezett, ezek többségét azonban nyolcvanas évek elején átadták a volánoknak.

A volánok összesen 672 darabot vásároltak, melyeket elsősorban különjáratban, szerződéses járatként és bérautóbuszként használtak, de előfordultak kisebb forgalmú helyi járatokon, illetve helyközi forgalomban is. Mára kevés működőképes darab maradt ebből a típusból, azok többsége pedig magánfuvarozóknál van.

Az IFA-hajtásnak köszönhetően a típusból rengeteg példány került a volt NDK-ba is, de a rendszerváltás után Románia és Lengyelország is vásárolt belőle használtan. Az NDK-ba készül változatokat elől-hátul kézzel működtethető ajtókkal szerelték. Külföldre összesen 1100 darab készült belőle, a németek mellett szállítottak néhány 211-est Vietnámba és Ausztriába is.

Kommentek

  • Jozscsi

    Nem tudom, miért múlt időben írsz róla. Még mindig van belőle pár száz darab hazánkban. Persze a környezetvédelmi előírások szigorodása a nyugat európai országokból száműzte már ezt a típust. Nálunk pedig a növekvő igényeket már képtelen kielégíteni ez a kis busz. Motorja már nem tudja felvenni a harcot a korszerű buszokéval. Nincs bennük klíma sem, ami szintén már alap a mai világban. Én sokat vezettem és annyiból jó volt, hogy 2 személyautónyi helyen elfért. A laprúgó szintén nem a legkényelmesebb utazási komfortot adja benne. Gyerekeknek iskolabusz gyanánt valamint melós járatnak még megteszi, de nemsokára eltűnnek az utakról végleg és már csak a fanatikus veterán gyűjtők tartanak meg maguknak néhány példányt mutatóba.

  • a.szorenyi

    Egyszer 211-essel voltunk megmászni a Zugspitzét wándortáboros barátaimmal. 20-szal küzdötte fel magát az alpesi kaptatókon, vállalhatatlan füstöt okádva, és persze túlmelegedett. Életem egyik legkínosabb élménye volt, amikor a sofőr egy szál fürdőgatyában elindult Garmisch-Partenkirchenben IFA-hengerfejtömítést keresni és én kísértem tolmácsként. Természetesen az üdülőhelyen sehol nem volt IFA-Zylinderkopfdichtung, cserébe égtünk egy jó nagyot kulturálatlan magyarként. Végül 123-as Mergával hozták utánunk hazulról. De azért hálás vagyok a busznak, hogy eljuthattunk vele oda és vissza is hozott.

  • bernardo7

    A Honvédségnél a zenészeket hordtam vele a nyolcvanas évek elején.Akkoriban egyáltalán nem volt vállalhatatlan.A nyolcvanas tempót simán vitte,és keveset fogyasztott!

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.