Ilyen is volt valaha: IFA-motoros Ikarus

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.02.12. 19.30

Kevesen tudják, de volt az Ikarusnak olyan busza is, melyet IFA motor hajtott.

Az Ikarus 211 a magyar buszgyártó legnagyobb darabszámban gyártott midi autóbusza volt. Az egykoron Székesfehérváron készülő modell 125 lóerős (92 kW) IFA motorral gyártották, melyhez egy 5+1 fokozatú manuális sebességváltó csatlakozott. A 200-as család formajegyeit magán viselő modell sorozatgyártása 1975-ben indult. Az első szériás példányok még kisebb szélvédővel készültek, mivel a járműveket táblatartóval is ellátták. Ezt később elhagyták és a 211-eseket normál méretű szélvédővel kezdték szerelni. 

Magyarországon összesen 4500 darabot helyeztek forgalomba a 211-esből, melyek többsége különféle vállalatokhoz, mezőgazdasági termelőszövetekhez került, ahol különjáratként és munkásszállításra használták. Érdekesség, hogy a BKV menetrendi forgalomban 5 darab ilyen típusú buszt is üzemeltetett 1975-1985 között a Budavári Sikló pótlására létrejött V-viszonylaton. A társaság emellett 21 ilyen típusú busszal is rendelkezett, ezek többségét azonban nyolcvanas évek elején átadták a volánoknak.

A volánok összesen 672 darabot vásároltak, melyeket elsősorban különjáratban, szerződéses járatként és bérautóbuszként használtak, de előfordultak kisebb forgalmú helyi járatokon, illetve helyközi forgalomban is. Mára kevés működőképes darab maradt ebből a típusból, azok többsége pedig magánfuvarozóknál van.

Az IFA-hajtásnak köszönhetően a típusból rengeteg példány került a volt NDK-ba is, de a rendszerváltás után Románia és Lengyelország is vásárolt belőle használtan. Az NDK-ba készül változatokat elől-hátul kézzel működtethető ajtókkal szerelték. Külföldre összesen 1100 darab készült belőle, a németek mellett szállítottak néhány 211-est Vietnámba és Ausztriába is.

Kommentek

  • Jozscsi

    Nem tudom, miért múlt időben írsz róla. Még mindig van belőle pár száz darab hazánkban. Persze a környezetvédelmi előírások szigorodása a nyugat európai országokból száműzte már ezt a típust. Nálunk pedig a növekvő igényeket már képtelen kielégíteni ez a kis busz. Motorja már nem tudja felvenni a harcot a korszerű buszokéval. Nincs bennük klíma sem, ami szintén már alap a mai világban. Én sokat vezettem és annyiból jó volt, hogy 2 személyautónyi helyen elfért. A laprúgó szintén nem a legkényelmesebb utazási komfortot adja benne. Gyerekeknek iskolabusz gyanánt valamint melós járatnak még megteszi, de nemsokára eltűnnek az utakról végleg és már csak a fanatikus veterán gyűjtők tartanak meg maguknak néhány példányt mutatóba.

  • a.szorenyi

    Egyszer 211-essel voltunk megmászni a Zugspitzét wándortáboros barátaimmal. 20-szal küzdötte fel magát az alpesi kaptatókon, vállalhatatlan füstöt okádva, és persze túlmelegedett. Életem egyik legkínosabb élménye volt, amikor a sofőr egy szál fürdőgatyában elindult Garmisch-Partenkirchenben IFA-hengerfejtömítést keresni és én kísértem tolmácsként. Természetesen az üdülőhelyen sehol nem volt IFA-Zylinderkopfdichtung, cserébe égtünk egy jó nagyot kulturálatlan magyarként. Végül 123-as Mergával hozták utánunk hazulról. De azért hálás vagyok a busznak, hogy eljuthattunk vele oda és vissza is hozott.

  • bernardo7

    A Honvédségnél a zenészeket hordtam vele a nyolcvanas évek elején.Akkoriban egyáltalán nem volt vállalhatatlan.A nyolcvanas tempót simán vitte,és keveset fogyasztott!

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.