Másfél tonnát pakoltunk az új Traficba

Teszt: Renault Trafic Furgon dCi 120

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.01.17. 06.00

A Renault új kis furgonja sokkal nagyobb és egy kicsit szebb, mint elődje, és frissebbek benne a motorok. Pontosabban – a motor.

Röviden – Renault Trafic 1.6 dCi 115 – 2015

Mi ez?

Az egyik legkapósabb kisteherautó 2015-ös változata

Mit tud? Nagyobb, okosabb rakteret, kényelmesebb utasteret kapott
Mibe kerül? Nettó 5,4 milliótól indul a 115 lovas változat
Kinek jó?  Bárkinek, aki kisebb-nagyobb dolgok szállításával foglalkozik

A Renault és az Opel közös könnyű haszonjárműve, a Trafic/Vivaro tavaly újult meg, 13 évvel az előző generáció bemutatása után. A Renault-nál mindössze egyetlen, 1,6 literes dízel blokkal készül az új Trafic, de négy teljesítmény-szinten, egy vagy két turbóval. (A Opelt a gyengébbik kétturbóssal vezettük.) Mi a Traficból az erősebbik egyturbóst, a 115 lóerős verziót hoztuk el egy gipszkartonszállításra. Tökéletesen meg voltunk vele elégedve.

Szebb lett. Szebb lett?

Az új Traficot körbejárva egy szükségszerűen dobozszerű, de konfliktuskerülő, kedves pofájú, szerethető furgont lát az ember. Az előd – sajnálom, biztos bennem van a hiba – kiöblösödő kabinjával, a raktér után megemelkedő tetejű utasterével engem mindig egy négykerekű péniszre emlékeztetett:

Másfél tonnát pakoltunk az új Traficba 1

Ez az új szerencsére (nyilván az emblémától eltekintve) már nem emlékeztet semmire, csak úgy egyszerűen tetszik. Kicsit magasan hordja az orrát, van benne egy cseppnyi franciás gőg, de sebaj, ettől még szerethető. Az meg egyenesen lelkesítő, ahogy tüzetesebb vizsgálat után ráébred az ember, milyen szépen hullámoznak a lemezek az első látásra síknak tűnő oldalsó határfelületeken.

21 centivel lett hosszabb az alapméretes Trafic az elődnél


Az új Trafic és testvére, az Opel Vivaro 13 év után váltotta az elődmodellt


Egész látványos domborulatokat varázsoltak az első pillantásra síknak tűnő lemezekbe


Okos kabin

Az utastérben 2+1 ülés várt, egész kényelmesek, bár az ülőlap egy kicsit rövid, a bal egyben pedig a térdem enyhén belevert a váltókar konzoljába. De szinte észre se venni ezt a dörgölést, annyira fellelkesít az embert, hogy egy haszonjármű, egy kisteherautó utasterében is úgy érzi, nem robotnak kezeli az autó, az autógyártó, hanem az esztétikára fogékony, érző emberi lénynek.

Adatlap

Renault Trafic Furgon dCi 120

Másfél tonnát pakoltunk az új Traficba 2
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 115 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,4 sec
Végsebesség 168 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,6 l / 100 km

Az anyagok olcsók (“könnyen tisztíthatók”, szoktuk mondani irgalmasan), de a formavilág parádés. Az ajtóbelső, a műszerfal ívei vagy a zongoralakkal, krómmal feldobott szellőzőrostélyok rendesen megadják a hangulatot. A digitális sebességmérős műszeregység is űrhajósnak tűnik egy furgonban, az integrált fejegység sem szokványos még máig sem a haszonjárművekben, Ezek mellett szinte fel sem tűnik a Daciákból ismert, manuális légkondis klímakonzol egyszerűsége – egyébként a szellőzés 2-ik fokozatig tekerve a ventilátort csendesen és hatásosan működik.

A rekeszek, pohártartók, fedeles üregek száma valami elképesztő, az olyan filléres kis okosságok, mint a forgatható univerzális telefontartó, mögötte a lehető legpraktikusabb helyen lévő USB-konnektorral végképp leveszik az embert a lábáról. A Renaultban a vezető nem egy órabérben robotoló droid, hanem megbecsült emberi lény, akinek mintha folyton a kedvét keresné használat közben a Trafic.

Temérdek tárolóhely van mindenfelé, a fűtés-szellőzés csendes és hatásos

Ez a műszeregység nagyon futurisztikus egy furgonban

Jópofa ötlet a forgatható univerzális telefontartó


Okos raktér

A tesztautó kétoldali tolóajtajával és kiakasztható, kétfelé nyíló hátsó ajtószárnyaival a targoncások álma. Könnyű megközelíteni, az alacsony rakfelületet a csomagtérbe alig betüremkedő kerékjáratokkal könnyű pakolni. Rögzítőfülek tömkelege várja a gumipókokat, spanifereket. A jobb első ülés mögött egy felcsapható, mágnessel rögzíthető kis ajtóval átjáró varázsolható az utastérbe, amin keresztül egy 3,75 méter hosszú csövet, lécet, vasat is berakhatunk a Traficba. (A raktér amúgy 2,54 méter hosszú.)

A hátsó ajtók nyitása, kiakasztása is kulturált kilincsekkel, fogantyúkkal történik. Jópofa ötlet, hogy a rendszámos (bal oldali) ajtófél is rögzíthető becsukott állapotban, így egyszerű a túlméretes holmik szállítása.

A hátsó ajtó természetesen kifordítható, targoncával jól rá lehet állni a Traficra

A 3,75 méternél nem hosszabb, 2,54 méternél nem rövidebb csövek, lécek alagútja


Bírja a 70 darab gipszkartont

Tetőtér-beépítés kapcsán kellett hoznom némi falburkoló anyagot. Szerencsére pont úgy jött ki a lépés, hogy nálam volt a Trafic, amikor ez a logisztikai pillanat elérkezett – naná, hogy nem a Mazdával álltam neki szerencsétlenkedni. Nagyot néztek a tüzépnél, amikor mondtam, hogy mit kéne betenni mibe, ezért rá is kérdeztem, hogy miért, hány kiló egy tábla. Megnézték a prospektusban: 13. Hát akkor nincs baj, mondtam: az 1075 kilós terhelhetőségbe bőven belefér. 70*13 az 910, meg a sofőr egy mázsája, hol itt a probléma?

A targoncával egy kis ügyeskedéssel sikerült berakni hosszában a raklapot a hátsó ajtón át. A Trafic egész jól gyorsult, simán ment 90-100-zal, a rugó sem ült össze teljesen, még a durvább buckákon sem ütött fel a futómű. Otthon aztán kipakoltuk a táblákat, de amikor ketten emelgettük le kettesével őket, valahogy nehezebbnek tűntek párosával 26 kilónál. Ezért megnéztem én is a neten, mennyit nyom egy ilyen 1250×2000-es, 12,5 mm vastag lap. Hát, khm, igazából olyan 21 kiló körül van egy ilyen tábla. Vagyis másfél tonna rakománnyal (plusz a sofőr) csettegett haza az alapból 17 mázsás kocsi.

Utólag is elnézést a Renault-tól a túlterhelésért, de mindenképp a Trafic javára írandó, hogy zokszó nélkül, dinamikus gyorsulással vitte haza a súlyos rakományt.

Másfél tonna gipszkarton van a kocsiban - elvitte


A 70 tábla gipszkartont targoncával simán be lehetett rakni a Traficba


Ennyire ül meg a Trafic másfél tonna alatt


Elég ez a motor?

Ezek után nem mondhatok mást: naná, hogy elég bele a 115 lóerős motorváltozat. Van egy olyan érzésem, hogy a két másik, duplaturbós, jóval nyomatékosabb (a 120 lovas 320, a 140 lovas 340 Nm, a 115-ös ugye 300) motor leginkább a személyautó-kivitelhez kellhet, esetleg egy hosszú-magas teherautó kivitelhez lehet rájuk szükség, ha autópályán akarunk tempósabban haladni.

A piros tesztautóban a hatfokozatú, cseppet sem haszonjárműves, inkább átlagosan hosszú váltóval simán elég volt a motor. Lendületes kiugrásokat lehet vele produkálni a zöldre váltó lámpánál, nyomatékból is dinamikusan gyorsít akár 2000 alól is, és még 100-ról is határozottan kezd gyorsulni, ha rálépünk a gázra. 130 körül kezd érződni a hatalmas homlokfelület hatása, innen már volt egy kis állatkínzásos íze a további próbálkozásoknak. Aki a legális hazai tartományon kívül is szeretne autózni, jobban jár egy erősebb motorral – bár mivel ezek a motorok is ugyanarra az 1,6-os blokkra épülnek, valószínűleg az élettartam rovására megy majd az élvezkedés.

Az erősebbik egyturbós motorral a legális sebességtartományon belül remekül teljesít a Trafic


Luxus a kishaszonjárművek világában: teleszkópos motorháztető-kitámasztó


Szívesen pörög, erős és alul is nyomatékos az erősebb egyturbós dízel


Pénzügyek

5,3 millió forint (nettó) a legolcsóbb Trafic, a 90 lóerős, Business felszereltségű furgon. Csupán százezerrel drágább a 115 (katalógus szerint 114) lovas, erősebb változat, további 300 ezer forint a 140 lóerős duplaturbós motor felára. Hogy bonyolultabb legyen a képlet, a 120 lovas biturbó csak a magasabb, Pack Comfort felszereltségtől kapható, 5,95 millióért, stop-start rendszerrel, ennél pedig további 150 ezerrel drágább a szintén stop-starttal kiegészített 140 lovas Pack Comfort. A 90 lóerős Pack Comfort alapára egyébként 5,6 millió, szóval az 50 lóerős, stop-startos csúcsmotor csupán félmillióra van a leggyengébb motortól.

Jó, ezt nyilván ember nem képes felfogni: a Renault Trafic árlistája ezen a linken érhető el (pdf), itt lehet számolgatni, hány lóerős 1,6-os dízelre is van szükségünk illetve pénzünk.

A mi kis 115 lovasunk vegyes használatban, egy rövidebb távon extrém módon terhelve 400 kilométeres tesztutunkon hét literes átlagfogyasztással járt el – óvatos gázpedál-kezeléssel és 100 alatt maradva a hat litert is lehet tartani, sokat sztrádázva, terhelten intenzíven gyorsítgatva persze a 8-9 a realitás.

A 80 literes tank mindenesetre nagy királyság, az 1100-1200 kilométeres hatótáv kellemesen hangzik annak, aki nem szeret gyakran időt pocsékolni a tankolásra.

A 80 literes tankkal 1100-1200 kilométer a hatótáv


Az ECO gomb csak dísz, stop-start ugyanis nincs

Negyed alatt vagyunk, de a 80 literes tank még kitartana 900 km-t


Kinek ajánljuk?

Az erősebbik egyturbós Trafic minden kisiparosnak, szállítmányozónak teljesen megfelel, aki nem akarja tartósan a legális sztrádatempó felett hajtani kocsiját. Mivel csak nettó százezerrel drágább azonos felszereltség mellett a 90 lóerős verziónál, szerintünk nem kérdés, hogy ezt kell választani. Jól jöhet az a plusz 24 lóerős és 40 Nm egy-egy szorosabb előzésnél vagy pár mázsa extra súlynál.

Tök új modellről lévén szó TCO-ról, fenntartási költségekről még nem tudunk beszámolni. Az előző Trafic népszerűsége alapján azonban úgy sejtjük, ez a kisteherautó is méltán lesz majd sikeres a vásárlók körében.

Szavazás

Mennyire jön be az új Trafic a 115 lovas motorral?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Vortep 13

    Tamás!Eddig szerettem a cikkeiteket és alapvetően a stílusodat is.De biztos,hogy ez a cím korrekt volt?Egy ideje úgy látom,kezdtek belefolyni a politikába.Biztos,hogy egy autós oldalnak ezt kell tennie?

  • Levrone

    Vortep: ebben hol van a politika?
    “Másfél tonnát pakoltunk az új Traficba” vagy korábban még más volt a cím? Vagy nem is ide szántad a kommentedet? :D

    Egyébként meg a duplaturbós 140 lovas pont, hogy tartósabb lesz a gyár ígérete szerint is, mivel nem VGT egyik turbó sem. Ráadásul meglepő módon azzal jobban is fogyaszt, mindamellett, hogy hihetetlenül jól megy. 500 kilós terheléssel, átlagos használat mellett 5.7-et produkált. Ezek után már nagyon kíváncsi leszek az 1.6 dCi 160 biturbora, tökmindegy melyik autóban… :D

  • Vortep 13

    Levrone!
    Megváltoztatták a címet.Amit utólag is köszönök,helyes meglátás volt,Tamás! ;)

  • svw

    -A cím jó volt, találó, 1 motorból 4 féle lóerő… :-) katalógus szerint 90-140 LE…
    -Azért kíváncsi vagyok a 140 lóerős változatok 300 000 km-nél mennyire lesznek még életképesek…

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.