Egy új korszak hajnalán

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.01.14. 12.00

Egyre nagyobb szerephez jut az elektromos hajtás. Vége a füstokádó buszok egyeduralmának a tömegközlekedésben?

A varsói tömegközlekedési vállalat, a MZA december közepén 10 darab elektromos autóbusz vásárlásáról írt alá szerződést. A mennyiség ugyan nem olyan tetemes, azonban ha azt vesszük, hogy milyen buszokról van szó, akkor talán azt is mondhatjuk, hogy egy új korszak hajnalán vagyunk a tömegközlekedést illetően. Az MZA ugyanis 12 méteres, Solaris gyártmányú autóbuszok mellett tette le a voksát, melyek nem sokban különböznek a hagyományos üzemű autóbuszoktól. Közép-Európában egyelőre példa nélküli, hogy egy főváros ekkora bizalmat szavazna az elektromos hajtásnak.

A null-emissziós hajtást eddig csak kisebb befogadóképességű autóbuszoknál alkalmazták sikeresen, azonban egyes európai gyártók – köztük a lengyel Solaris – már rendelkeznek ennél nagyobb, normál városi modellekkel. A lengyel fővárosnak szállítandó Solaris Urbino 12-eseket 200 kilowattórányi energia tárolására szolgáló akkumulátorokkal, valamint 160 kilowattos teljesítmény leadására képes elektromos motorokkal szerelik. Érdekesség, hogy az energiatárolók töltése hagyományos csatlakozóval történik majd.

Mindamellett a töltőt olyan átalakítóval látták el, mely képes arra, hogy a kimeneti teljesítményt 40 kilowattra szorítsa le. A Solaris mérnökei továbbá olyan speciális pantográfot szereltek a Solaris Urbino tetejére, mely akár áramszedőként funkcionálva, akár felsővezetékről is képes tölteni az akkumulátorokat.

Elektromos busz ide vagy oda, a Solákban ugyanolyan komfortot élvezhetnek majd az utasok, mint amilyen a napjainkban készülő alacsonypadlós, hagyományos hajtással szerelt városi buszokban. Ennek megfelelően az Urbinókban légkondicionáló, valamint a megfelelő biztonság érdekében CCTV-kamerarendszer is lesz. Sőt, a lengyel utasoknak még a saját mobilnetjüket sem kell bekapcsolni annak érdekében, hogy megnézhessék, mit ebédel éppen egyik ismerősük, hiszen az ingyenes wifinek köszönhetően a netezés sem kerül majd pénze az elektromos Solarisokon.

Az első példányokat idén májusban adják át a lengyel fővárosnak és az utasok várhatóan a belvárosi útvonalakon találkozhatnak a járművekkel. Varsónak 2016-ra várhatóan 30 darab elektromos busza lesz. És Budapestnek vajon mikor lesz ilyen környezetbarát autóbusza?

Kommentek

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.