Harcsa buszok Budapesten

MÁVAG N26/38

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.01.05. 12.00

A második világháború előtt orrmotoros, úgynevezett csőrös buszok is közlekedtek Budapesten. A köznyelv egyszerűen csak Harcsáknak hívta őket.

A MÁVAG által gyártott  N26/38-as típusú buszok számtalan újítást hoztak a főváros életébe. A korábbiakkal ellentétben ugyanis ezek voltak az első acélvázas autóbuszok Budapesten. Mindamellett ekkortájt alakult ki a Vitézy-korszakig használt kék-szürke (kezdetben kék-fehér) fényezés is. Az új MÁVAG-buszokon a krémszín helyett már szürkét, majd ezüstöt alkalmaztak, de ugyancsak ezüstre festették a sárvédőket is.

A jellegzetes formavilágot képviselő Harcsák elődei a szintén a MÁVAG által gyártott N26/36 típusjelű buszok voltak, melyeket szögletes karosszériájuk miatt leginkább koporsóként emlegetett a pesti köznyelv. A furcsa becenév leginkább az autóbuszok formájának volt köszönhető, melyek valóban a hagyományos koporsók alakjához voltak hasonlíthatók. Érdekesség, hogy sok évtizeddel később, az ezredforduló után ismét forgalomba állítottak ilyen alakú buszokat Budapesten. A fővárosban alvállalkozóként tevékenykedő VT-Transman Alfabusz Localóinak azonban nem sok köze van a második világháború előtti buszokhoz.

A "Harcsa" elődje, a koporsó formájú MÁVAG N26/36 típusú busz

Az első Harcsa-sorozat 1938-ban érkezett a fővárosba és a járművek még az N26/38-as típusszámot viselték. A következő vásárlásoknál viszont már az N26/39-es, valamint N26/40-es típusszámmal vették állományba őket. A főváros kezdetben 39 darabot vásárolt belőlük 1938-ban, de következő évben további 40 érkezett.

Érdekesség, hogy 1941-ben egy fontos változtatást kellett a Harcsákon végrehajtani. Ebben az évben ugyanis a főváros áttért a jobb oldali közlekedésre, és mivel addig az autóbuszok ajtaja a bal oldalon volt, ezért ekkor az összes járművet át kellett alakítani jobboldali-ajtósra. A buszokat üzemeltető Székesfővárosi Autóbusz Üzem (SzAÜ) ezekben az években a kis forgalmú vonalakra szánt, úgynevezett “Kisharcsákat” is vásárolt. A MÁVAG N2h/39 és N2h/40 típusszámot viselő autóbuszokat azonban idővel sínautóbuszokká alakították át, mivel a háború miatt egyre inkább elhatalmasodott a főváros közlekedésén a gumiabroncs-hiány.

A kis-forgalmú vonalakra a főváros "Kis-harcsákat" , vagyis MÁVAG N2h/39 és N2h/40 típusú buszokat vásárolt

A második nagy világégés után szinte egyáltalán nem maradt a fővárosnak üzemképes autóbusza. Ez nem csak a harcoknak volt köszönhető, hanem annak is, hogy a Harcsákat gyakran sebesültszállító járművekként is bevetették a frontokon, így 1941-42 után viszonylag gyorsan apadni kezdett a budapesti buszállomány.

A háború után megkezdték a sérülten fellelhető autóbuszok összegyűjtését és lehetőség szerinti üzemképessé tételét, ez azonban évekig tartott. A megjavított járművek végül fokozatosan újra forgalomba álltak és még évekig szolgálták a budapesti utazóközönséget.

Kommentek

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

F1: Jön a narancssárga McLaren, nézd élőben itt!

A McLaren-Honda péntek délben mutatja be vadonatúj autóját, az MCL32-est, élő közvetítés a leleplezésről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.