Harcsa buszok Budapesten

MÁVAG N26/38

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.01.05. 12.00

A második világháború előtt orrmotoros, úgynevezett csőrös buszok is közlekedtek Budapesten. A köznyelv egyszerűen csak Harcsáknak hívta őket.

A MÁVAG által gyártott  N26/38-as típusú buszok számtalan újítást hoztak a főváros életébe. A korábbiakkal ellentétben ugyanis ezek voltak az első acélvázas autóbuszok Budapesten. Mindamellett ekkortájt alakult ki a Vitézy-korszakig használt kék-szürke (kezdetben kék-fehér) fényezés is. Az új MÁVAG-buszokon a krémszín helyett már szürkét, majd ezüstöt alkalmaztak, de ugyancsak ezüstre festették a sárvédőket is.

A jellegzetes formavilágot képviselő Harcsák elődei a szintén a MÁVAG által gyártott N26/36 típusjelű buszok voltak, melyeket szögletes karosszériájuk miatt leginkább koporsóként emlegetett a pesti köznyelv. A furcsa becenév leginkább az autóbuszok formájának volt köszönhető, melyek valóban a hagyományos koporsók alakjához voltak hasonlíthatók. Érdekesség, hogy sok évtizeddel később, az ezredforduló után ismét forgalomba állítottak ilyen alakú buszokat Budapesten. A fővárosban alvállalkozóként tevékenykedő VT-Transman Alfabusz Localóinak azonban nem sok köze van a második világháború előtti buszokhoz.

A "Harcsa" elődje, a koporsó formájú MÁVAG N26/36 típusú busz

Az első Harcsa-sorozat 1938-ban érkezett a fővárosba és a járművek még az N26/38-as típusszámot viselték. A következő vásárlásoknál viszont már az N26/39-es, valamint N26/40-es típusszámmal vették állományba őket. A főváros kezdetben 39 darabot vásárolt belőlük 1938-ban, de következő évben további 40 érkezett.

Érdekesség, hogy 1941-ben egy fontos változtatást kellett a Harcsákon végrehajtani. Ebben az évben ugyanis a főváros áttért a jobb oldali közlekedésre, és mivel addig az autóbuszok ajtaja a bal oldalon volt, ezért ekkor az összes járművet át kellett alakítani jobboldali-ajtósra. A buszokat üzemeltető Székesfővárosi Autóbusz Üzem (SzAÜ) ezekben az években a kis forgalmú vonalakra szánt, úgynevezett “Kisharcsákat” is vásárolt. A MÁVAG N2h/39 és N2h/40 típusszámot viselő autóbuszokat azonban idővel sínautóbuszokká alakították át, mivel a háború miatt egyre inkább elhatalmasodott a főváros közlekedésén a gumiabroncs-hiány.

A kis-forgalmú vonalakra a főváros "Kis-harcsákat" , vagyis MÁVAG N2h/39 és N2h/40 típusú buszokat vásárolt

A második nagy világégés után szinte egyáltalán nem maradt a fővárosnak üzemképes autóbusza. Ez nem csak a harcoknak volt köszönhető, hanem annak is, hogy a Harcsákat gyakran sebesültszállító járművekként is bevetették a frontokon, így 1941-42 után viszonylag gyorsan apadni kezdett a budapesti buszállomány.

A háború után megkezdték a sérülten fellelhető autóbuszok összegyűjtését és lehetőség szerinti üzemképessé tételét, ez azonban évekig tartott. A megjavított járművek végül fokozatosan újra forgalomba álltak és még évekig szolgálták a budapesti utazóközönséget.

Kommentek

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Csodaszép buszt vásárolt a BKV

Internetes hirdetés útján vásárolt 35 millió forintért ritka Ikarus 630-ast a BKV – írja a Blikk.

Egészen az évtized végéig dolgozhatunk a sógoroknak

Új üzletet ütött nyélbe a győri Rába Zrt., mely egy bécsi gyár számára szállíthat hegesztett járműszerkezeteket.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

Szégyen, ebből nagy baj lesz Vitézy szerint

Szégyen, lépkedünk vissza az időben – állítja Vitézy Dávid volt BKK-vezér egy óbudai buszsáv megszüntetéséről. Szerinte Budapest távolabbi pontjai is megérzik majd a rossz döntés következményeit egészen Kőbányáig.

Arab uralkodónak öltözött Felipe Massa

Royal Family Massah – írta a családjáról készült fotó alá a brazil Forma-1-es pilóta.

Ilyen, amikor bosszút áll egy fa

Sivatag, közel-kelet, és egy útban lévő fatuskó. Utóbbit mifelénk is szokás autóval kirángatni, de mielőtt valaki neki állna a telken, nézze meg az alábbi videót.

Jelentős forgalomkorlátozások Budapesten

A kerékpáros közlekedésre hívja fel a figyelmet minden évben az I Bike nevű hatalmas bringás felvonulás, amely minden évben megbénítja útvonala mentén az autós közlekedést.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.