Nincsenek többé volánok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.01.04. 12.00

Az év elejétől új, regionális holdingokba tömörültek az egykori volán társaságok. Azt mondják, így mindenkinek jobb lesz.

Megtörtént az, amiről az elmúlt években rengeteget lehetett hallani szakmai berkekben. 2015 január elsejével a volán társaságok helyére új, regionális vállalatok léptek. A szép múltú közlekedési cégek nagyobb holdingokba történő olvasztása tulajdonképpen adminisztratív jellegű, szerencsére a járatokat és azok menetrendjét lényeges mértékben nem érinti. Az átalakításra, valamint a színvonal emelésére a magyarországi tömegközlekedési piac 2016-os liberalizációja miatt is szükség van.

Milliárdos megtakarítások évente
Az összevonások és az átszervezések következtében a 24 állami tulajdonban lévő volánból hét regionális társaság alakult. Az újonnan létrejött vállalatok az eddig működtetett cégek autóbuszparkját vették át, ugyanakkor az elmúlt időszakban több új, valamint használt busz beszerzésére is sor került. Egyes számítások szerint 2015-től kezdve az új holdingok éves szinten 4-5 milliárdos megtakarítást hozhatnak az államnak, azonban a tényleges számokról csak a tapasztalatok fényében lehet majd beszélni.

Az új holdingoknál tavaly többségében a Volvo-Rába páros volt a befutó

Régiós Közlekedési Központok
A regionális társaságok 100 százalékos tulajdonosa a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. mely az új holdingok pénzügyi gazdálkodásáért is felel. Lássuk hát, mi lett a volánokból! A Kapos, a Gemenc és a Pannon Volán fúziójából jött létre a  Dél-Dunántúli Közlekedési Központ(DDKK), míg az ország nyugati felét lefedő Északnyugat-Magyarországi Közlekedési Központ(ÉNYKK) a Bakony, a Vasi, a Zala, a Balaton, a Kisalföld, valamint a Somló Volán egyesüléséből jött létre. Ugyanakkor a Középnyugat-Magyarországi Közlekedési Központ  (KnyKK) mindössze két cég, az Alba és a Vértes Volán egyesülésével született meg.

Érdekesség, hogy a Pest-megyében és Budapest külső részein tevékenykedő Volánbusz megőrizte függetlenségét, így az önmagában alkothat egy regionális társaságot. A Középkelet Magyarországi Közlekedési Központ (KMKK) viszont öt társaságból, a Jászkun, az Agria, a Mátra, a Hatvani és Nógrád Volánból jött létre. A keleti országrészben tevékenykedő Észak-Magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK) pedig három vállalat, a Borsod, a Hajdú, és a Szabolcs Volánból jött létre. Végül a dél-alföldi régiót lefedő Dél-Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) a Tisza, a Bács, a Körös és a Kunság Volán egybeolvadásával született meg.

Elbocsájtások nélkül
Az érintett szakszervezetek bevonásával végrehajtott fúziókat követően a régiós holdingok az eddigieknél versenyszempontból felkészültebb vállalatok lehetnek, emellett hatékonyabban szolgálhatják a közösségi közlekedést. Az összevonások következtében nem csökkentek a munkavállalók bérei, mindamellett a volán társaságoknál érvényben lévő kollektív szerződések is megmaradtak. Az új regionális társaságok létrejöttével ugyanakkor évente legalább ezer busz beszerzése válik szükségessé, mivel egy-két kivételtől eltekintve a legtöbb volán meglehetősen elaggott járműparkkal rendelkezett.

Kommentek

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

Alonso benézett az Indycar-futamra

Az idei Indy 500-on induló Fernando Alonso a hétvégén az amerikai versenyszéria egyik fordulóján járt körülnézni. Elmondta, hogy miért vág előbb az Indynek, és miért jöhet később Le Mans.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.