Nincsenek többé volánok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.01.04. 12.00

Az év elejétől új, regionális holdingokba tömörültek az egykori volán társaságok. Azt mondják, így mindenkinek jobb lesz.

Megtörtént az, amiről az elmúlt években rengeteget lehetett hallani szakmai berkekben. 2015 január elsejével a volán társaságok helyére új, regionális vállalatok léptek. A szép múltú közlekedési cégek nagyobb holdingokba történő olvasztása tulajdonképpen adminisztratív jellegű, szerencsére a járatokat és azok menetrendjét lényeges mértékben nem érinti. Az átalakításra, valamint a színvonal emelésére a magyarországi tömegközlekedési piac 2016-os liberalizációja miatt is szükség van.

Milliárdos megtakarítások évente
Az összevonások és az átszervezések következtében a 24 állami tulajdonban lévő volánból hét regionális társaság alakult. Az újonnan létrejött vállalatok az eddig működtetett cégek autóbuszparkját vették át, ugyanakkor az elmúlt időszakban több új, valamint használt busz beszerzésére is sor került. Egyes számítások szerint 2015-től kezdve az új holdingok éves szinten 4-5 milliárdos megtakarítást hozhatnak az államnak, azonban a tényleges számokról csak a tapasztalatok fényében lehet majd beszélni.

Az új holdingoknál tavaly többségében a Volvo-Rába páros volt a befutó

Régiós Közlekedési Központok
A regionális társaságok 100 százalékos tulajdonosa a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. mely az új holdingok pénzügyi gazdálkodásáért is felel. Lássuk hát, mi lett a volánokból! A Kapos, a Gemenc és a Pannon Volán fúziójából jött létre a  Dél-Dunántúli Közlekedési Központ(DDKK), míg az ország nyugati felét lefedő Északnyugat-Magyarországi Közlekedési Központ(ÉNYKK) a Bakony, a Vasi, a Zala, a Balaton, a Kisalföld, valamint a Somló Volán egyesüléséből jött létre. Ugyanakkor a Középnyugat-Magyarországi Közlekedési Központ  (KnyKK) mindössze két cég, az Alba és a Vértes Volán egyesülésével született meg.

Érdekesség, hogy a Pest-megyében és Budapest külső részein tevékenykedő Volánbusz megőrizte függetlenségét, így az önmagában alkothat egy regionális társaságot. A Középkelet Magyarországi Közlekedési Központ (KMKK) viszont öt társaságból, a Jászkun, az Agria, a Mátra, a Hatvani és Nógrád Volánból jött létre. A keleti országrészben tevékenykedő Észak-Magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK) pedig három vállalat, a Borsod, a Hajdú, és a Szabolcs Volánból jött létre. Végül a dél-alföldi régiót lefedő Dél-Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) a Tisza, a Bács, a Körös és a Kunság Volán egybeolvadásával született meg.

Elbocsájtások nélkül
Az érintett szakszervezetek bevonásával végrehajtott fúziókat követően a régiós holdingok az eddigieknél versenyszempontból felkészültebb vállalatok lehetnek, emellett hatékonyabban szolgálhatják a közösségi közlekedést. Az összevonások következtében nem csökkentek a munkavállalók bérei, mindamellett a volán társaságoknál érvényben lévő kollektív szerződések is megmaradtak. Az új regionális társaságok létrejöttével ugyanakkor évente legalább ezer busz beszerzése válik szükségessé, mivel egy-két kivételtől eltekintve a legtöbb volán meglehetősen elaggott járműparkkal rendelkezett.

Kommentek

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.