Nincsenek többé volánok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.01.04. 12.00

Az év elejétől új, regionális holdingokba tömörültek az egykori volán társaságok. Azt mondják, így mindenkinek jobb lesz.

Megtörtént az, amiről az elmúlt években rengeteget lehetett hallani szakmai berkekben. 2015 január elsejével a volán társaságok helyére új, regionális vállalatok léptek. A szép múltú közlekedési cégek nagyobb holdingokba történő olvasztása tulajdonképpen adminisztratív jellegű, szerencsére a járatokat és azok menetrendjét lényeges mértékben nem érinti. Az átalakításra, valamint a színvonal emelésére a magyarországi tömegközlekedési piac 2016-os liberalizációja miatt is szükség van.

Milliárdos megtakarítások évente
Az összevonások és az átszervezések következtében a 24 állami tulajdonban lévő volánból hét regionális társaság alakult. Az újonnan létrejött vállalatok az eddig működtetett cégek autóbuszparkját vették át, ugyanakkor az elmúlt időszakban több új, valamint használt busz beszerzésére is sor került. Egyes számítások szerint 2015-től kezdve az új holdingok éves szinten 4-5 milliárdos megtakarítást hozhatnak az államnak, azonban a tényleges számokról csak a tapasztalatok fényében lehet majd beszélni.

Az új holdingoknál tavaly többségében a Volvo-Rába páros volt a befutó

Régiós Közlekedési Központok
A regionális társaságok 100 százalékos tulajdonosa a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. mely az új holdingok pénzügyi gazdálkodásáért is felel. Lássuk hát, mi lett a volánokból! A Kapos, a Gemenc és a Pannon Volán fúziójából jött létre a  Dél-Dunántúli Közlekedési Központ(DDKK), míg az ország nyugati felét lefedő Északnyugat-Magyarországi Közlekedési Központ(ÉNYKK) a Bakony, a Vasi, a Zala, a Balaton, a Kisalföld, valamint a Somló Volán egyesüléséből jött létre. Ugyanakkor a Középnyugat-Magyarországi Közlekedési Központ  (KnyKK) mindössze két cég, az Alba és a Vértes Volán egyesülésével született meg.

Érdekesség, hogy a Pest-megyében és Budapest külső részein tevékenykedő Volánbusz megőrizte függetlenségét, így az önmagában alkothat egy regionális társaságot. A Középkelet Magyarországi Közlekedési Központ (KMKK) viszont öt társaságból, a Jászkun, az Agria, a Mátra, a Hatvani és Nógrád Volánból jött létre. A keleti országrészben tevékenykedő Észak-Magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK) pedig három vállalat, a Borsod, a Hajdú, és a Szabolcs Volánból jött létre. Végül a dél-alföldi régiót lefedő Dél-Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) a Tisza, a Bács, a Körös és a Kunság Volán egybeolvadásával született meg.

Elbocsájtások nélkül
Az érintett szakszervezetek bevonásával végrehajtott fúziókat követően a régiós holdingok az eddigieknél versenyszempontból felkészültebb vállalatok lehetnek, emellett hatékonyabban szolgálhatják a közösségi közlekedést. Az összevonások következtében nem csökkentek a munkavállalók bérei, mindamellett a volán társaságoknál érvényben lévő kollektív szerződések is megmaradtak. Az új regionális társaságok létrejöttével ugyanakkor évente legalább ezer busz beszerzése válik szükségessé, mivel egy-két kivételtől eltekintve a legtöbb volán meglehetősen elaggott járműparkkal rendelkezett.

Kommentek

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

F1: Jön a narancssárga McLaren, nézd élőben itt!

A McLaren-Honda péntek délben mutatja be vadonatúj autóját, az MCL32-est, élő közvetítés a leleplezésről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.