Ikarus, ami ellenáll az interferenciának

Ikarus 260.MR

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.31. 12.00

Bár a hetvenes években az Ikarus a világ negyedik legjelentősebb buszgyártója volt, mégis maradt kapacitása az egyedi igények kielégítésére.

Bár a hetvenes években az Ikarus a világ negyedik legjelentősebb buszgyártója volt, mégis maradt kapacitása az egyedi igények kielégítésére. 
Jó példa erre a Magyar Rádiónak 1979-ben gyártott egyedi kialakítású 260-as, melynek homlokfalán a 256-os típusszám virít. A jármű egy sajátos vegyítése a 256-os távolsági, valamint a 260-as városi modellnek, rendeltetése azonban kifejezetten egyedi volt. A buszos szakma ugyanakkor 260.MR típusszám-jelöléssel könyvelte el, így valószínűsíthető, hogy gyári adattábláján eredetileg is ez a jelölés szerepel.

Rába szívódízel
A 10,5 méter hosszú, 2,44 méter széles és 2 méter magas buszban eredeti, Rába D2156 HM6U-s motor található. Az erőforrás akkoriban a 260-asokhoz kínált szériatermék volt. A közvetlen befecskendezéses, soros hathengeres szívódízel motor hengerűrtartalma 10 350 köbcentiméter, teljesítménye pedig 220 lóerő (141 kW). Az erőforráshoz ötsebességes, magyar gyártmányú ASH váltó csatlakozik, melyet sokan csak “toronyváltóként” ismernek.

Kétszárnyú hátsó ajtó
A trilextárcsás autóbusz kétajtós kivitelű, mindkét lengőajtó a testvérmodellből, az Ikarus 256-osból származik. Sajátossága, hogy az első ajtó üvegezése elhúzható kivitelezésű, mely így szokatlan hatást kelt egy szimpla 260-oshoz képest. A jármű hátulján egy  kétszárnyú, kifelé nyíló ajtó található. Érdekesség, hogy a sorozatban gyártott Ikarus 260-asokhoz képest a hátsó lámpákat egymás fölé helyezték el. A kényelmesebb rakodás érdekében a hátsó lökhárító közepét fellépővé lehet alakítani, sőt a csatlakozósávok és kábeldobok is ezen a részen hajthatók ki.

Átjárható belső tér
Az utastérben kialakítottak egy úgynevezett hátsó technikai teret, mely a jármű végétől számolva nagyjából 1-1,5 méter hosszú. Ezután következik a stúdió, majd a vezetőfülke, a helyiségek közötti átjárást ajtók biztosítják. A zavartalan munka érdekében a válaszfalakat hangszigetelésekkel látták el. A jármű teteje dupla lemezelésű  annak érdekében, hogy a rádióadásban ne keletkezzenek különféle interferenciás zavarok. A vezetőfülkében a sofőrön kívül egy személy utazhatott, az ő ülése ugyanolyan, mint a 256-osok utaskísérőié. A bordó-fehérre fényezett buszba élete során 120-150 ezer kilométer került, jelenlegi sorsa azonban sajnos ismeretlen.

Kommentek

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

Pályán az első 2017-es Forma-1-es – videó

A Forma-1-es csapatok közül elsőként a Sauber küldte a pályára új autóját Barcelonában. Videó a C36-os bemutatkozásáról.

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.