Ikarus, ami ellenáll az interferenciának

Ikarus 260.MR

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.31. 12.00

Bár a hetvenes években az Ikarus a világ negyedik legjelentősebb buszgyártója volt, mégis maradt kapacitása az egyedi igények kielégítésére.

Bár a hetvenes években az Ikarus a világ negyedik legjelentősebb buszgyártója volt, mégis maradt kapacitása az egyedi igények kielégítésére. 
Jó példa erre a Magyar Rádiónak 1979-ben gyártott egyedi kialakítású 260-as, melynek homlokfalán a 256-os típusszám virít. A jármű egy sajátos vegyítése a 256-os távolsági, valamint a 260-as városi modellnek, rendeltetése azonban kifejezetten egyedi volt. A buszos szakma ugyanakkor 260.MR típusszám-jelöléssel könyvelte el, így valószínűsíthető, hogy gyári adattábláján eredetileg is ez a jelölés szerepel.

Rába szívódízel
A 10,5 méter hosszú, 2,44 méter széles és 2 méter magas buszban eredeti, Rába D2156 HM6U-s motor található. Az erőforrás akkoriban a 260-asokhoz kínált szériatermék volt. A közvetlen befecskendezéses, soros hathengeres szívódízel motor hengerűrtartalma 10 350 köbcentiméter, teljesítménye pedig 220 lóerő (141 kW). Az erőforráshoz ötsebességes, magyar gyártmányú ASH váltó csatlakozik, melyet sokan csak “toronyváltóként” ismernek.

Kétszárnyú hátsó ajtó
A trilextárcsás autóbusz kétajtós kivitelű, mindkét lengőajtó a testvérmodellből, az Ikarus 256-osból származik. Sajátossága, hogy az első ajtó üvegezése elhúzható kivitelezésű, mely így szokatlan hatást kelt egy szimpla 260-oshoz képest. A jármű hátulján egy  kétszárnyú, kifelé nyíló ajtó található. Érdekesség, hogy a sorozatban gyártott Ikarus 260-asokhoz képest a hátsó lámpákat egymás fölé helyezték el. A kényelmesebb rakodás érdekében a hátsó lökhárító közepét fellépővé lehet alakítani, sőt a csatlakozósávok és kábeldobok is ezen a részen hajthatók ki.

Átjárható belső tér
Az utastérben kialakítottak egy úgynevezett hátsó technikai teret, mely a jármű végétől számolva nagyjából 1-1,5 méter hosszú. Ezután következik a stúdió, majd a vezetőfülke, a helyiségek közötti átjárást ajtók biztosítják. A zavartalan munka érdekében a válaszfalakat hangszigetelésekkel látták el. A jármű teteje dupla lemezelésű  annak érdekében, hogy a rádióadásban ne keletkezzenek különféle interferenciás zavarok. A vezetőfülkében a sofőrön kívül egy személy utazhatott, az ő ülése ugyanolyan, mint a 256-osok utaskísérőié. A bordó-fehérre fényezett buszba élete során 120-150 ezer kilométer került, jelenlegi sorsa azonban sajnos ismeretlen.

Kommentek

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.