Ikarus, ami ellenáll az interferenciának

Ikarus 260.MR

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.31. 12.00

Bár a hetvenes években az Ikarus a világ negyedik legjelentősebb buszgyártója volt, mégis maradt kapacitása az egyedi igények kielégítésére.

Bár a hetvenes években az Ikarus a világ negyedik legjelentősebb buszgyártója volt, mégis maradt kapacitása az egyedi igények kielégítésére. 
Jó példa erre a Magyar Rádiónak 1979-ben gyártott egyedi kialakítású 260-as, melynek homlokfalán a 256-os típusszám virít. A jármű egy sajátos vegyítése a 256-os távolsági, valamint a 260-as városi modellnek, rendeltetése azonban kifejezetten egyedi volt. A buszos szakma ugyanakkor 260.MR típusszám-jelöléssel könyvelte el, így valószínűsíthető, hogy gyári adattábláján eredetileg is ez a jelölés szerepel.

Rába szívódízel
A 10,5 méter hosszú, 2,44 méter széles és 2 méter magas buszban eredeti, Rába D2156 HM6U-s motor található. Az erőforrás akkoriban a 260-asokhoz kínált szériatermék volt. A közvetlen befecskendezéses, soros hathengeres szívódízel motor hengerűrtartalma 10 350 köbcentiméter, teljesítménye pedig 220 lóerő (141 kW). Az erőforráshoz ötsebességes, magyar gyártmányú ASH váltó csatlakozik, melyet sokan csak “toronyváltóként” ismernek.

Kétszárnyú hátsó ajtó
A trilextárcsás autóbusz kétajtós kivitelű, mindkét lengőajtó a testvérmodellből, az Ikarus 256-osból származik. Sajátossága, hogy az első ajtó üvegezése elhúzható kivitelezésű, mely így szokatlan hatást kelt egy szimpla 260-oshoz képest. A jármű hátulján egy  kétszárnyú, kifelé nyíló ajtó található. Érdekesség, hogy a sorozatban gyártott Ikarus 260-asokhoz képest a hátsó lámpákat egymás fölé helyezték el. A kényelmesebb rakodás érdekében a hátsó lökhárító közepét fellépővé lehet alakítani, sőt a csatlakozósávok és kábeldobok is ezen a részen hajthatók ki.

Átjárható belső tér
Az utastérben kialakítottak egy úgynevezett hátsó technikai teret, mely a jármű végétől számolva nagyjából 1-1,5 méter hosszú. Ezután következik a stúdió, majd a vezetőfülke, a helyiségek közötti átjárást ajtók biztosítják. A zavartalan munka érdekében a válaszfalakat hangszigetelésekkel látták el. A jármű teteje dupla lemezelésű  annak érdekében, hogy a rádióadásban ne keletkezzenek különféle interferenciás zavarok. A vezetőfülkében a sofőrön kívül egy személy utazhatott, az ő ülése ugyanolyan, mint a 256-osok utaskísérőié. A bordó-fehérre fényezett buszba élete során 120-150 ezer kilométer került, jelenlegi sorsa azonban sajnos ismeretlen.

Kommentek

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.