Varázslatos hálóbuszok a múltból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.24. 12.00

Egykoron olyan hálóbuszok szelték át az Amerikai Egyesült Államokat, melyek simán befértek volna egy Harry Potter filmbe is.

Az amerikai szesztilalom idején épített hálóbuszokról aligha lehet elképzelni, hogy valaha is szállítottak utasokat. Pedig egyes példányok gyakran az egész USA-t átszelték, de akadt olyan is, amelyik New Yorkból egészen Seattle-ig közlekedett. Az első Duplex Nite Coach 1928-ban készült el, és egyik legszembetűnőbb ismertetőjegye a magas vezetőállás volt. Ez annyit jelentett, hogy a mai emeletes buszokkal ellentétben a vezető munkahelye nem az alsó szinten, hanem a felsőn volt, ennek köszönhetően elölről semmi sem utalt arra, hogy emeletes busszal van dolga az utasnak. Mindamellett a jármű formaterve kissé “óriásbusz” érzetét keltette, mivel hűtőrács meglehetősen nagy volt.

Áramvonalas formaterv
Az első példányt “Alsacia” névre keresztelték és összesen 53 utas szállítására volt alkalmas, bár hálóbuszként alkalmazva ennél jóval kevesebben utazhattak rajta. A jármű legfőbb jellegzetessége a lapos tető volt, melynek íve egészen a leghátsó, alsó szinten lévő kabinig húzódott. A későbbi gyártmányoknál ezt az áramvonalasított megoldást elhagyták, mert az utolsó alsó kabin fölé építettek egy csomagtartót.

A Duplex Nite Coachokat a Pickwick gyártotta, de egyes korabeli információk szerint a buszok összeszerelésében a Columbia Coach Works is részt vett. Az első szériából négy darab készült (egyes források szerint öt) és a járművek olyan futurisztikus formavilágot képviseltek, melyet a versenytársak csak az 1930-as évek végén kezdtek el alkalmazni buszaikon. A gyártó nem ült sokáig a babérjain, ugyanis 1933-ban egy teljesen új változatot mutatott be.


Inkább a kenyértartó
A megújult modell már sokkal inkább a kenyértartókra emlékeztette az amerikaiakat, mivel megnövelt méreteinek köszönhetően kockaformája volt. Ebből már lényegesen több példány készült, ugyanis tíz darabot a Pacific Greyhound Line, nyolc darabot pedig a Wren’s Columbia Pacific Line vásárolt meg. Sőt egyes források szerint összesen 38 darabot gyártottak a második változatból. A Columbia Pacific 1935-ben tönkrement és a néhány éves hálóbuszok új üzemeltetőkhöz kerültek, mivel a társaság új tulajdonosa nem tartott igényt ezekre az autóbuszokra.

A Pickwick Duplex Nite Coachok felszereltsége rendkívül gazdag volt, hiszen a kényelmes hálókabinok mellett mini konyhát és fürdőszobát is kialakítottak bennük. A járművek alsó szintjén főként hálóhelyek várták az utasokat, míg a felső szinten olyan kétszemélyes helyiségek voltak, melyek üléseiből könnyedén hálóágy volt kihajtható egy hosszabb utazásra. Emellett ezek mindegyikében beépített mosogató és termosz volt. A kabinok megfelelő szellőzéséről a busz oldalában található ökörszem-ablakos szellőzők gondoskodtak.

Múlt ködébe veszve
A Pickwick Duplexekből nem maradt fenn működőképes példány, ettől függetlenül ezek a járművek egyedülállók voltak a maguk idejében, hiszen példátlan luxust és kényelmet képviseltek az USA-ban és a világon egyaránt.

Kommentek

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.