Varázslatos hálóbuszok a múltból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.24. 12.00

Egykoron olyan hálóbuszok szelték át az Amerikai Egyesült Államokat, melyek simán befértek volna egy Harry Potter filmbe is.

Az amerikai szesztilalom idején épített hálóbuszokról aligha lehet elképzelni, hogy valaha is szállítottak utasokat. Pedig egyes példányok gyakran az egész USA-t átszelték, de akadt olyan is, amelyik New Yorkból egészen Seattle-ig közlekedett. Az első Duplex Nite Coach 1928-ban készült el, és egyik legszembetűnőbb ismertetőjegye a magas vezetőállás volt. Ez annyit jelentett, hogy a mai emeletes buszokkal ellentétben a vezető munkahelye nem az alsó szinten, hanem a felsőn volt, ennek köszönhetően elölről semmi sem utalt arra, hogy emeletes busszal van dolga az utasnak. Mindamellett a jármű formaterve kissé “óriásbusz” érzetét keltette, mivel hűtőrács meglehetősen nagy volt.

Áramvonalas formaterv
Az első példányt “Alsacia” névre keresztelték és összesen 53 utas szállítására volt alkalmas, bár hálóbuszként alkalmazva ennél jóval kevesebben utazhattak rajta. A jármű legfőbb jellegzetessége a lapos tető volt, melynek íve egészen a leghátsó, alsó szinten lévő kabinig húzódott. A későbbi gyártmányoknál ezt az áramvonalasított megoldást elhagyták, mert az utolsó alsó kabin fölé építettek egy csomagtartót.

A Duplex Nite Coachokat a Pickwick gyártotta, de egyes korabeli információk szerint a buszok összeszerelésében a Columbia Coach Works is részt vett. Az első szériából négy darab készült (egyes források szerint öt) és a járművek olyan futurisztikus formavilágot képviseltek, melyet a versenytársak csak az 1930-as évek végén kezdtek el alkalmazni buszaikon. A gyártó nem ült sokáig a babérjain, ugyanis 1933-ban egy teljesen új változatot mutatott be.


Inkább a kenyértartó
A megújult modell már sokkal inkább a kenyértartókra emlékeztette az amerikaiakat, mivel megnövelt méreteinek köszönhetően kockaformája volt. Ebből már lényegesen több példány készült, ugyanis tíz darabot a Pacific Greyhound Line, nyolc darabot pedig a Wren’s Columbia Pacific Line vásárolt meg. Sőt egyes források szerint összesen 38 darabot gyártottak a második változatból. A Columbia Pacific 1935-ben tönkrement és a néhány éves hálóbuszok új üzemeltetőkhöz kerültek, mivel a társaság új tulajdonosa nem tartott igényt ezekre az autóbuszokra.

A Pickwick Duplex Nite Coachok felszereltsége rendkívül gazdag volt, hiszen a kényelmes hálókabinok mellett mini konyhát és fürdőszobát is kialakítottak bennük. A járművek alsó szintjén főként hálóhelyek várták az utasokat, míg a felső szinten olyan kétszemélyes helyiségek voltak, melyek üléseiből könnyedén hálóágy volt kihajtható egy hosszabb utazásra. Emellett ezek mindegyikében beépített mosogató és termosz volt. A kabinok megfelelő szellőzéséről a busz oldalában található ökörszem-ablakos szellőzők gondoskodtak.

Múlt ködébe veszve
A Pickwick Duplexekből nem maradt fenn működőképes példány, ettől függetlenül ezek a járművek egyedülállók voltak a maguk idejében, hiszen példátlan luxust és kényelmet képviseltek az USA-ban és a világon egyaránt.

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.