Ha ez nem megy fel a hegyre, akkor semmi

Praga V3s

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.16. 12.00

Lassú volt, mint a lajhár, úgy visított, akár a disznó, de verhetetlen terepjáró képességekkel rendelkezett.

Sok olvasónk őriz kedves emlékeket a Praga V3s típusú teherautókról, melyek többféle változatban is ismertek voltak idehaza. Egykoron Csehszlovákiában egyenesen úgy beszéltek erről a modellről, mint az egyetlen járműről, mely képes felmenni egy meredek hegycsúcsra.

Az öttonnás össztömeggel rendelkező teherautó szállítójárműként akár 14 fő szállítására is alkalmas volt. A csehszlovák mérnökök a modell 1950-es fejlesztésekor nem bonyolították túl a váltó kérdését, ugyanis négysebességes, mechanikus sebváltóval látták el a Praga V3s-t. A hét méter hosszú, közel három méter magas és 2,3 méter széles teherautó szériagyártása 1953 tavaszán kezdődött. Bár a modellt kifejezetten a hadsereg számára készítették, pár évvel később megjelent a polgári felhasználású változata is, mely főként darus kocsiként, tűzoltóautóként, erdészeti járműként és szippantós autóként terjedt el az utakon.

A csehszlovák gyártmányú modell fejlesztése 1950-ben kezdődött

A Praga nem akármilyen motorral büszkélkedhetett, hiszen egy időben hathengeres, 98 lóerős (70 kW) dízel erőforrással készült, mely tekintélyes, 7412 köbcentiméteres hengerűrtatalommal rendelkezett. Nem csoda, ha a Tátra sem kottyant meg neki, hiszen nagyon leegyszerűsítve a dolgokat, minél több volt a köbcenti, annál több üzemanyag volt felhasználható, és annál nagyobb lett a teljesítmény is. A léghűtéses, nem kimondottan csendes motor meglepően jól tartotta üzemi hőmérsékletét még a melegebb időjárási körülmények között is. Fogyasztása ugyanakkor nem volt éppen visszafogott, hiszen 100 kilométeren legalább 30 liter gázolajat égetett el és egy tankolással nagyjából 400 kilométert tudott megtenni. Maximális sebessége viszont aligha haladta meg a 60 kilométer/órát.

A “Vétrieszka” becenévre keresztelt teherautó háromtonnányi rakomány szállítására volt alkalmas. Emiatt és megbízhatósága miatt idehaza előszeretettel alkalmazták a volán társaságok, valamint az erdészetek is, de a Magyar Néphadseregnél is volt belőle jó néhány darab. Bár a típust 1953 és 1985 között gyártották, még most is fellelhető néhány működőképes állapotú darab, melyet eladásra kínálnak. Olyan is van, aki 850 ezer forintot kér el ezért a Pragaért.

A Praga teherautót előszeretettel alkalmazták az erdészetek, mert kiváló terepjáró képességekkel rendelkezett

Bár a V3s sebváltója egy kissé méretes volt, azért a futóműveit fel lehetett használni házi traktor készítéséhez is. Ugyanakkor a szervó hiánya miatt teljesen más vezetési élményt nyújtott, mint a mostani teherautók. Sőt, sok olvasónk szerint ezek a gépek képviselték az igazi technikát.

A Praga teherautókat sokat kellet zsírozni, ennek ellenére a velük töltött idő nem volt hiábavaló, mert teljes mértékben meghálálták a gondoskodást és évtizedekig szolgálták tulajdonosukat. A visítós teherautókból Csehszlovákián kívül hazánkba, Lengyelországba, Ausztriába, Franciaországba, Hollandiába, Pakisztánba és Vietnamba exportált a Praga.

Kommentek

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.