Ha ez nem megy fel a hegyre, akkor semmi

Praga V3s

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.16. 12.00

Lassú volt, mint a lajhár, úgy visított, akár a disznó, de verhetetlen terepjáró képességekkel rendelkezett.

Sok olvasónk őriz kedves emlékeket a Praga V3s típusú teherautókról, melyek többféle változatban is ismertek voltak idehaza. Egykoron Csehszlovákiában egyenesen úgy beszéltek erről a modellről, mint az egyetlen járműről, mely képes felmenni egy meredek hegycsúcsra.

Az öttonnás össztömeggel rendelkező teherautó szállítójárműként akár 14 fő szállítására is alkalmas volt. A csehszlovák mérnökök a modell 1950-es fejlesztésekor nem bonyolították túl a váltó kérdését, ugyanis négysebességes, mechanikus sebváltóval látták el a Praga V3s-t. A hét méter hosszú, közel három méter magas és 2,3 méter széles teherautó szériagyártása 1953 tavaszán kezdődött. Bár a modellt kifejezetten a hadsereg számára készítették, pár évvel később megjelent a polgári felhasználású változata is, mely főként darus kocsiként, tűzoltóautóként, erdészeti járműként és szippantós autóként terjedt el az utakon.

A csehszlovák gyártmányú modell fejlesztése 1950-ben kezdődött

A Praga nem akármilyen motorral büszkélkedhetett, hiszen egy időben hathengeres, 98 lóerős (70 kW) dízel erőforrással készült, mely tekintélyes, 7412 köbcentiméteres hengerűrtatalommal rendelkezett. Nem csoda, ha a Tátra sem kottyant meg neki, hiszen nagyon leegyszerűsítve a dolgokat, minél több volt a köbcenti, annál több üzemanyag volt felhasználható, és annál nagyobb lett a teljesítmény is. A léghűtéses, nem kimondottan csendes motor meglepően jól tartotta üzemi hőmérsékletét még a melegebb időjárási körülmények között is. Fogyasztása ugyanakkor nem volt éppen visszafogott, hiszen 100 kilométeren legalább 30 liter gázolajat égetett el és egy tankolással nagyjából 400 kilométert tudott megtenni. Maximális sebessége viszont aligha haladta meg a 60 kilométer/órát.

A “Vétrieszka” becenévre keresztelt teherautó háromtonnányi rakomány szállítására volt alkalmas. Emiatt és megbízhatósága miatt idehaza előszeretettel alkalmazták a volán társaságok, valamint az erdészetek is, de a Magyar Néphadseregnél is volt belőle jó néhány darab. Bár a típust 1953 és 1985 között gyártották, még most is fellelhető néhány működőképes állapotú darab, melyet eladásra kínálnak. Olyan is van, aki 850 ezer forintot kér el ezért a Pragaért.

A Praga teherautót előszeretettel alkalmazták az erdészetek, mert kiváló terepjáró képességekkel rendelkezett

Bár a V3s sebváltója egy kissé méretes volt, azért a futóműveit fel lehetett használni házi traktor készítéséhez is. Ugyanakkor a szervó hiánya miatt teljesen más vezetési élményt nyújtott, mint a mostani teherautók. Sőt, sok olvasónk szerint ezek a gépek képviselték az igazi technikát.

A Praga teherautókat sokat kellet zsírozni, ennek ellenére a velük töltött idő nem volt hiábavaló, mert teljes mértékben meghálálták a gondoskodást és évtizedekig szolgálták tulajdonosukat. A visítós teherautókból Csehszlovákián kívül hazánkba, Lengyelországba, Ausztriába, Franciaországba, Hollandiába, Pakisztánba és Vietnamba exportált a Praga.

Kommentek

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.