Ha ez nem megy fel a hegyre, akkor semmi

Praga V3s

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.16. 12.00

Lassú volt, mint a lajhár, úgy visított, akár a disznó, de verhetetlen terepjáró képességekkel rendelkezett.

Sok olvasónk őriz kedves emlékeket a Praga V3s típusú teherautókról, melyek többféle változatban is ismertek voltak idehaza. Egykoron Csehszlovákiában egyenesen úgy beszéltek erről a modellről, mint az egyetlen járműről, mely képes felmenni egy meredek hegycsúcsra.

Az öttonnás össztömeggel rendelkező teherautó szállítójárműként akár 14 fő szállítására is alkalmas volt. A csehszlovák mérnökök a modell 1950-es fejlesztésekor nem bonyolították túl a váltó kérdését, ugyanis négysebességes, mechanikus sebváltóval látták el a Praga V3s-t. A hét méter hosszú, közel három méter magas és 2,3 méter széles teherautó szériagyártása 1953 tavaszán kezdődött. Bár a modellt kifejezetten a hadsereg számára készítették, pár évvel később megjelent a polgári felhasználású változata is, mely főként darus kocsiként, tűzoltóautóként, erdészeti járműként és szippantós autóként terjedt el az utakon.

A csehszlovák gyártmányú modell fejlesztése 1950-ben kezdődött

A Praga nem akármilyen motorral büszkélkedhetett, hiszen egy időben hathengeres, 98 lóerős (70 kW) dízel erőforrással készült, mely tekintélyes, 7412 köbcentiméteres hengerűrtatalommal rendelkezett. Nem csoda, ha a Tátra sem kottyant meg neki, hiszen nagyon leegyszerűsítve a dolgokat, minél több volt a köbcenti, annál több üzemanyag volt felhasználható, és annál nagyobb lett a teljesítmény is. A léghűtéses, nem kimondottan csendes motor meglepően jól tartotta üzemi hőmérsékletét még a melegebb időjárási körülmények között is. Fogyasztása ugyanakkor nem volt éppen visszafogott, hiszen 100 kilométeren legalább 30 liter gázolajat égetett el és egy tankolással nagyjából 400 kilométert tudott megtenni. Maximális sebessége viszont aligha haladta meg a 60 kilométer/órát.

A “Vétrieszka” becenévre keresztelt teherautó háromtonnányi rakomány szállítására volt alkalmas. Emiatt és megbízhatósága miatt idehaza előszeretettel alkalmazták a volán társaságok, valamint az erdészetek is, de a Magyar Néphadseregnél is volt belőle jó néhány darab. Bár a típust 1953 és 1985 között gyártották, még most is fellelhető néhány működőképes állapotú darab, melyet eladásra kínálnak. Olyan is van, aki 850 ezer forintot kér el ezért a Pragaért.

A Praga teherautót előszeretettel alkalmazták az erdészetek, mert kiváló terepjáró képességekkel rendelkezett

Bár a V3s sebváltója egy kissé méretes volt, azért a futóműveit fel lehetett használni házi traktor készítéséhez is. Ugyanakkor a szervó hiánya miatt teljesen más vezetési élményt nyújtott, mint a mostani teherautók. Sőt, sok olvasónk szerint ezek a gépek képviselték az igazi technikát.

A Praga teherautókat sokat kellet zsírozni, ennek ellenére a velük töltött idő nem volt hiábavaló, mert teljes mértékben meghálálták a gondoskodást és évtizedekig szolgálták tulajdonosukat. A visítós teherautókból Csehszlovákián kívül hazánkba, Lengyelországba, Ausztriába, Franciaországba, Hollandiába, Pakisztánba és Vietnamba exportált a Praga.

Kommentek

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

Forma-1: Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

Csodalámpával villant a Mercedes

Nem vakítja a szembejövőket, járdát és navigációs utasítást is az útra vetít a Mercedes-Benz legújabb fényszórója.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.