Bécsbe gurult a magyar sínautóbusz

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.13. 12.30

A hazai vasúti járműgyártás egyik leghíresebb motorkocsija, az Árpád sínautóbusz 80 éves lett idén. Ebből az alkalomból még a sógorokhoz is ellátogatott.

A matuzsálemi kort megért Árpád sínautóbusz ma reggel indult útjára az egykori Osztrák-Magyar Monarchia fővárosába, a Keleti Pályaudvarról. A bécsi Westbahnhof állomásra beérkező szerelvény szinte napra pontosan ugyanekkor állt forgalomba nyolcvan évvel ezelőtt. A motorkocsit üzemeltető MÁV a jeles évforduló alkalmából idén öt utazást szervezett a motorvonattal a szabadkai, a pozsonyi és a zólyomi állomásra.

Sínautóbusz

A sínautóbusz – röviden sínbusz – az autóbusz, vagy autóbusz-koncepció, az autóbusz-részegységek vasúti járműként való felhasználást jelenti. A sínautóbusz technikailag motorkocsinak minősül, hiszen a vontatáshoz szükséges erőgép és a szállított személyek vagy áruk azonos járműegységen helyezkednek el.

A motorkocsi prototípusát nem megrendelésre, hanem saját kockázatra gyártatta le a Ganz, így tisztelegve honfoglaló vezérünk előtt. A járművet eredetileg első osztályú helyekkel látták el, első próbaútját pedig 1934-ben tette meg. Menetrendszerű forgalomban még abban az évben, december 15-től kezdett közlekedni. Az Árpád sínautóbusz a maga korában rendkívül korszerű járműnek számított. Utastere esztétikus volt, mely főként a faburkolatoknak és a plüss ülések volt köszönhető. A Ganz prototípusa idővel beváltotta a hozzáfűzött reményeket, ezért később több példány is készült belőle, amelyek ugyancsak magyar történelmi személyiségek neveit viselték.

A motorvonatokból 1934 és 1940 között hét darab készült (pályaszámuk: 20-26): Árpád, Előd, Huba, Tas, Szent István, Szent László és Mátyás király. A második világháborúban három megsemmisült, egy pedig külföldre került. Az itthon maradt Előd, Lél és Tas közül a hatvanas évekre már csak a 23. pályaszámú Tas maradt meg. Ez 1958-ig a MÁV szolgálatában állt, majd a GYSEV-hez került, ahol 1973-ig üzemelt, két évvel később selejtezték.

Több mint egy évtizednyi kényszerpihenő után a MÁV Szolnoki Járműjavító Üzeme 1987-ben felújította. A helyreállított jármű – tisztelegve a háborús pusztítás áldozatául esett első motorkocsi emlékére – az Árpád nevet kapta. Pihenőhelye a Magyar Vasúttörténeti Park, ahonnan bel- és külföldi nosztalgiajáratokban közlekedik.

A mai az utolsó menet volt idén. A sínautóbuszt utasok kétféle, egy normál valamint egy támogatói jeggyel vehették igénybe. A támogatói menetjegy bevételéből összegyűlt összeget az Árpád motorkocsi üzemben tartására fordítják. A MÁV tájékoztatása szerint a jövőben is terveznek nosztalgiajáratot indítani a járműtörténeti kuriózummal.

Kommentek

  • nemkalapos

    Szép !! De hová lettek,az IKARUS 250-s kasznival készült csuklós motorvonatok?? Magyarország-n egy sincs? Az se lenne csúnya látvány.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.