A matuzsálemi kort megért Árpád sínautóbusz ma reggel indult útjára az egykori Osztrák-Magyar Monarchia fővárosába, a Keleti Pályaudvarról. A bécsi Westbahnhof állomásra beérkező szerelvény szinte napra pontosan ugyanekkor állt forgalomba nyolcvan évvel ezelőtt. A motorkocsit üzemeltető MÁV a jeles évforduló alkalmából idén öt utazást szervezett a motorvonattal a szabadkai, a pozsonyi és a zólyomi állomásra.

Sínautóbusz

A sínautóbusz – röviden sínbusz – az autóbusz, vagy autóbusz-koncepció, az autóbusz-részegységek vasúti járműként való felhasználást jelenti. A sínautóbusz technikailag motorkocsinak minősül, hiszen a vontatáshoz szükséges erőgép és a szállított személyek vagy áruk azonos járműegységen helyezkednek el.

A motorkocsi prototípusát nem megrendelésre, hanem saját kockázatra gyártatta le a Ganz, így tisztelegve honfoglaló vezérünk előtt. A járművet eredetileg első osztályú helyekkel látták el, első próbaútját pedig 1934-ben tette meg. Menetrendszerű forgalomban még abban az évben, december 15-től kezdett közlekedni. Az Árpád sínautóbusz a maga korában rendkívül korszerű járműnek számított. Utastere esztétikus volt, mely főként a faburkolatoknak és a plüss ülések volt köszönhető. A Ganz prototípusa idővel beváltotta a hozzáfűzött reményeket, ezért később több példány is készült belőle, amelyek ugyancsak magyar történelmi személyiségek neveit viselték.

A motorvonatokból 1934 és 1940 között hét darab készült (pályaszámuk: 20-26): Árpád, Előd, Huba, Tas, Szent István, Szent László és Mátyás király. A második világháborúban három megsemmisült, egy pedig külföldre került. Az itthon maradt Előd, Lél és Tas közül a hatvanas évekre már csak a 23. pályaszámú Tas maradt meg. Ez 1958-ig a MÁV szolgálatában állt, majd a GYSEV-hez került, ahol 1973-ig üzemelt, két évvel később selejtezték.

Több mint egy évtizednyi kényszerpihenő után a MÁV Szolnoki Járműjavító Üzeme 1987-ben felújította. A helyreállított jármű – tisztelegve a háborús pusztítás áldozatául esett első motorkocsi emlékére – az Árpád nevet kapta. Pihenőhelye a Magyar Vasúttörténeti Park, ahonnan bel- és külföldi nosztalgiajáratokban közlekedik.

A mai az utolsó menet volt idén. A sínautóbuszt utasok kétféle, egy normál valamint egy támogatói jeggyel vehették igénybe. A támogatói menetjegy bevételéből összegyűlt összeget az Árpád motorkocsi üzemben tartására fordítják. A MÁV tájékoztatása szerint a jövőben is terveznek nosztalgiajáratot indítani a járműtörténeti kuriózummal.