Bécsbe gurult a magyar sínautóbusz

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.13. 12.30

A hazai vasúti járműgyártás egyik leghíresebb motorkocsija, az Árpád sínautóbusz 80 éves lett idén. Ebből az alkalomból még a sógorokhoz is ellátogatott.

A matuzsálemi kort megért Árpád sínautóbusz ma reggel indult útjára az egykori Osztrák-Magyar Monarchia fővárosába, a Keleti Pályaudvarról. A bécsi Westbahnhof állomásra beérkező szerelvény szinte napra pontosan ugyanekkor állt forgalomba nyolcvan évvel ezelőtt. A motorkocsit üzemeltető MÁV a jeles évforduló alkalmából idén öt utazást szervezett a motorvonattal a szabadkai, a pozsonyi és a zólyomi állomásra.

Sínautóbusz

A sínautóbusz – röviden sínbusz – az autóbusz, vagy autóbusz-koncepció, az autóbusz-részegységek vasúti járműként való felhasználást jelenti. A sínautóbusz technikailag motorkocsinak minősül, hiszen a vontatáshoz szükséges erőgép és a szállított személyek vagy áruk azonos járműegységen helyezkednek el.

A motorkocsi prototípusát nem megrendelésre, hanem saját kockázatra gyártatta le a Ganz, így tisztelegve honfoglaló vezérünk előtt. A járművet eredetileg első osztályú helyekkel látták el, első próbaútját pedig 1934-ben tette meg. Menetrendszerű forgalomban még abban az évben, december 15-től kezdett közlekedni. Az Árpád sínautóbusz a maga korában rendkívül korszerű járműnek számított. Utastere esztétikus volt, mely főként a faburkolatoknak és a plüss ülések volt köszönhető. A Ganz prototípusa idővel beváltotta a hozzáfűzött reményeket, ezért később több példány is készült belőle, amelyek ugyancsak magyar történelmi személyiségek neveit viselték.

A motorvonatokból 1934 és 1940 között hét darab készült (pályaszámuk: 20-26): Árpád, Előd, Huba, Tas, Szent István, Szent László és Mátyás király. A második világháborúban három megsemmisült, egy pedig külföldre került. Az itthon maradt Előd, Lél és Tas közül a hatvanas évekre már csak a 23. pályaszámú Tas maradt meg. Ez 1958-ig a MÁV szolgálatában állt, majd a GYSEV-hez került, ahol 1973-ig üzemelt, két évvel később selejtezték.

Több mint egy évtizednyi kényszerpihenő után a MÁV Szolnoki Járműjavító Üzeme 1987-ben felújította. A helyreállított jármű – tisztelegve a háborús pusztítás áldozatául esett első motorkocsi emlékére – az Árpád nevet kapta. Pihenőhelye a Magyar Vasúttörténeti Park, ahonnan bel- és külföldi nosztalgiajáratokban közlekedik.

A mai az utolsó menet volt idén. A sínautóbuszt utasok kétféle, egy normál valamint egy támogatói jeggyel vehették igénybe. A támogatói menetjegy bevételéből összegyűlt összeget az Árpád motorkocsi üzemben tartására fordítják. A MÁV tájékoztatása szerint a jövőben is terveznek nosztalgiajáratot indítani a járműtörténeti kuriózummal.

Kommentek

  • nemkalapos

    Szép !! De hová lettek,az IKARUS 250-s kasznival készült csuklós motorvonatok?? Magyarország-n egy sincs? Az se lenne csúnya látvány.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.