Ricciardo gratulált, majd megkérdezte, hogy ki vagyok

Interjú Kiss Norberttel, 2014 legsikeresebb magyar autóversenyzőjével

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.12.10. 06.00

Legyőzte Micheliszt és Wébert, mégis kevesebben ismerik náluk. Idén királyként érkezik a Hungaroringre.

Hivatalosan Európa-bajnok lettél, de mivel nincs ennél rangosabb széria a versenykamionoknak, a szakma kvázi világbajnoknak tart. Életed szezonja volt?

Mindenképpen ez az egyik csúcspontja. Különösen azért értékes a győzelem, mert a FIA TruckRacing Európa-bajnokságban bőven lehetnek saját fejlesztések a versenykamionban, közel sem olyan merev a versenyautók homologizációja, mint mondjuk a WTCC-ben. Magyarországról tudtunk olyan kamiont kifejleszteni, ami bajnoki címre lett képes, ezért nagyon értékes a trófea számomra.

Ez az autó. Te miben nőttél a többiek fölé?

Összeszoktunk a kamionnal, ami nem könnyű, hiszen egy elöl 3300, hátul 2200 kilós, vagyis orrnehéz versenyautóról van szó. Sikerült úgy megnyerni az időmérőket, hogy aztán a versenyen még gyorsabb körökre voltam képes, miközben a gumikra is tudtam vigyázni. Számos apróságból állt össze a cím.

Mit tud a gép?

Norbi kamionját 13 000 cm3-s turbódízel motor hajtja, maximális teljesítménye 1500 lóerő, nyomatéka 6000 Nm, súlya pedig 5,5 tonna (3,3 az első tengelyen, 2,2 a hátsón). A végsebessége a szabályok miatt lekorlátozva 160 km/órára, a leszabályozót kikapcsolva akár százassal is több lehet.

Összeszokott vele

A létező összes magyar autóversenyző közül idén te nyerted meg a legrangosabb trófeát, mégis azt gondolom, hogy sokkal kevesebben ismernek, mint mondjuk Michelisz Norbit vagy Wéber Gabit. Mi ennek az oka?

Köszönöm, hogy ezt tartod a legtöbbre, nagyon megtisztelő, köszönöm. Ők valóban ismertebbek, amiben nagyon sokat segített nekik, hogy a WTCC-ben van hazai rendezésű verseny. De ez változik 2015-től, lesz kamion EB is a Hungaroringen.

Azt meg még kevesebben tudják, hogy ti hárman versenyeztetek egy szériában, és legyőzted Micheliszt is, Wébert is.

Az már jó régen volt.

Nem volt az olyan régen, aki figyeli a hazai autósportot, emlékszik rá.

2008-ban mi hárman fantasztikus szezont futottunk a SEAT Leon Szuperkupában, azóta is nagyon büszke vagyok rá, hogy le tudtam őket győzni. Szívesen emlékszem rá.

Pár napja beszélgettem Michelisz Norbival, aki jó eséllyel a gyári Hondához szerződik. Amikor kérdeztem, kit rakna a megüresedő zengős Hondájába jövőre, téged említett első helyen. Te kit raknál be a saját, bajnok kamionod ülésébe?

Hmmm, neki sokkal könnyebb dolga volt ezzel a kérdéssel, hiszen sok feltörekvő fiatal hazai autóversenyző mondja, hogy a túraautó-világbajnokság a célja, az álma. Eközben nem sok autóversenyzőtől hallottam, hogy kamionversenyző lenne, úgyhogy megfogtál ezzel a kérdéssel.

Kedvenc pályáján, Le Mans-ban lett bajnok

Játsszunk el a gondolattal, mondjuk Michelisz beül a kamionodba. Milyen szakmai fogásokat mondanál neki, hogyan vezesse a versenykamiont? Miben más ezt irányítani, mint egy személyautó méretű versenykocsit?

A legfontosabb a türelem, hiszen óriási a tehetetlensége a kamionoknak. Ezek nem olyan versenyautók, amiket könnyed kormánymozdulatokkal jobbra-balra lehet hirtelen rángatni. Ezek nem reagálnak villámgyorsan.

Azért ezek sem lassúak. Mondj légyszi adatot a gyorsulásukra.

0-ról 100-as gyorsulást nem mérünk, de 60-ról 160-ra 5,5 másodperc. Egyenesen valóban nagyon mennek, de a kanyarokban jelentős a tehetetlenségük, emiatt nagyon kell tudni előre gondolkodni, és nagyon nehéz korrigálni. Látni kell előre, hogy mi történik majd a kanyarban, hogyan viselkedik majd a kamion.

Elég gyakran ütköztök, és kívülről úgy tűnik, hogy gyakran szándékosan.

Vannak ütközések, de ezek nem szándékosak. Oké, van olyan is, de azt nagyon súlyosan büntetik, akár eltiltással. Könnyű megforgatni a kamionokat, az ütközések éppen azért vannak, amit az előbb mondtam: 50-100 méterre előre kell gondolkodni a kanyarok bejáratánál. Látványosak a koccanásaink, de valójában nincs olyan sok, csalóka, hogy az összefoglalókba ezeket vágják be.

A versenykamionok tehetetlensége, és az ütközések mellett van még valami sajátossága a szériának?

Két dolog. Kívülről nem látszik, de az egyik, hogy iszonyatos fejlesztési verseny zajlik a csapatok között az engedékenyebb szabályok miatt. A másik, hogy rendkívül pörgősek a hétvégék: szabadedzések és időmérők után szombaton és vasárnap is van 2-2 futam. Szombat reggel elindul a versenyhétvége, és szinte megállás nélkül megyünk, vasárnap délutánig nincs lazítás. Idén 36 futamunk volt, ami jövőre 40 lesz.

Elöl a bajnok, mögötte a tavalyi győztes, hátul meg némi akció

Beszéljünk a jövődről. Megcsináltad, megnyerted, te vagy a legjobb kamionversenyző. Kívülről úgy tűnik, ismét személyautós versenygépben vár rád a továbblépés.

Így látod?

Olyan szériákban nyertél korábban bajnokságokat, aztán átjöttél ide, ahol szintén feljutottál a csúcsra. Szerintem abban az irányba van a továbblépés, csak már nemzetközi bajnokságban.

Jól hangzik, de már hivatalos, hogy 2015-ben lesz FIA TruckRacing Európa-bajnokság futam a Hungaroringen, ahová bajnokként érkezhetek. A hazai közönség előtt egy győzelem, és címvédés fantasztikus volna. Évek óta várok a hazai futamra, és most itt lesz, amelyen az 1-es rajtszámmal indulhatok majd. Nagyon-nagyon örülnék ennek a futamnak.

Valós opció a WTCC Zengőnél?

Sajnos most nem gondolom reális opciónak.

Élőben is ugyanakkora a vigyor, hátul Muller

Tehát maradsz az OXXO Racingnél, tegyük fel 2015-ben megvéded a címet. Utána?

Természetesen én is vágyom oda, de nem csak a WTCC-be. A DTM például nagy álmom, de azt nem érzem reálisnak. Két-három év múlva meglátjuk, hogy hol versenyzek majd.

A hétvégi FIA-gálán egy nap teljesítményével bekerültél a világ össze autós lapjába. Legyőzted Daniel Ricciardót, a négyszeres WTCC-bajnok Yvan Mullert, a sokszros Le Mans-bajnok Tom Kristensent, kamionversenyző létedre gokarttal oktattad őket. Mi volt pontosan a feladat?

Egy 20 méteres sprint után úgy kellett keresztbe állítani a gokartot, hogy a hátuljával kapuba lőjünk egy leállított labdát. Sikerült olyan technikát találnom, amivel erős fékezéssel ötből ötször csak nekem sikerült betalálni.

Gratuláltak? Mit mondtak?

Készült pár közös fotó, én természetesen ismertem őket a tévéből, hiszen világsztárok. Megkérdezték, hogy ki vagyok.

Végül tömör, ha lehet, egyszavas válaszokat kérek

A világ összes versenyszériája közül melyikben versenyeznél a legszívesebben?
DTM.

Melyik csapatban?
BMW.

Mire lennél képes az első évben?
Remélem, hogy Petrovot azért megverném.

Kit raknál be csapattársnak magad mellé a világ összes autóversenyzője közül?
Michelisz Norbit.

Legyőznéd?
Nem tudom, de mindent megtennék érte.

A világ legjobb kamionversenyzője

Az összes versenypálya közül melyiken győznél legszívesebben?
Le Mans-ban, ami idén sikerült, igaz, csak a kis körön.

A 16 éves csapattársadra tapadnak a nők a futamokon, de ő csak középversenyző, te viszont bajnok vagy. A királynak jut a legtöbb grid girl?
Mit nem kérdezel… Komoly barátnőm van.

Kinek szurkolsz a Forma-1-ben?
Hamilton.

Akkor sejtem, de azért: ki lesz 2015-ben az F1 bajnoka?
Hamilton.

Kedvenc utcai autómárkád?
BMW.

Mikor fotóztak le utoljára gyorshajtásért?
Az elmúlt pár hónapot sikerült megúsznom büntetés nélkül.

Nézzen be az Oxxo Racing szuperkamionjának garázsába!

(fotók: oxxoracing.com)

Kommentek

  • Yamakawa25

    Csalódtam : Hamilton, BMW, DTM …. De Marlenka miatt (is) elnéző vagyok. :=)
    Amúgy meggyőződésem, hogy a DTM-ben jóval előrébb lennél, minthogy Petrovval csatázz.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.