Szirénázva jön a kenyeres kocsi

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.06. 12.00

Bár az Ikarusra mindenki buszgyártóként gondol, időnként azért másba is belevágott. Például tűzoltóautót épített, amit sokan “kenyeres kocsiként” ismertek.

Bár a nagy szocialista vállalatként működő Ikarusra egyértelműen a buszgyártás édes-keserű terhe hárult, időnként lehetőség volt egy-két vadhajtásra is. Főleg, hogy a tűzoltóautók világa nem állt távol egykoron a legendás gyártól, hiszen a ’60-as évek végéig az Ikarus szállította az alumíniumból készülő felépítményeket a Csepel gyártmányú tűzoltóautókhoz és egyéb használatra készülő teherautókhoz.

A két gyár közötti együttműködés sokáig folyamatos volt, ennek köszönhetően készülhetett el a Csepel D344-es alvázra épült Ikarus 526-os tűzoltóautó prototípusa is. A 1964-ben megépített modell formaterve sok tekintetben különlegesnek számított. Egyrészt egyetlen egy buszra sem hasonlított – ez akár sikernek is tekinthető -, másrészt jobb- és bal oldalán harmonika-ajtókat (vagy ráncajtókat) építettek be. A praktikus ajtómegoldással megépített fülkében a sofőr mellett további nyolc fő utazására volt lehetőség, azonban a kényelmet el lehetett felejteni, ugyanis a hátsó traktusban falécekből építették meg az üléspadokat. Ennek ellenére már akkor volt mit a tejbe aprítani az Ikarusnál, hiszen a kabin gyártásához alumíniumot és műgyantát használtak.

A stílusosan pirosra festett prototípusban egy vízhűtéses, négyhengeres, Csepel gyártmányú 414 H jelű dízelmotor dolgozott, mely 95 lóerős (70 kW) teljesítményre volt képes. A jármű ugyan nem volt képes hatalmas száguldásra, de a végsebessége így is elérte a 82 kilométer/órát, ami számba véve a kor hasonló színvonalú tűzoltóautóit, kifejezetten figyelemreméltó teljesítménynek tekinthető. Az Ikarus 526-os egyébként a legmagasabb technológiát képviselte, üzemanyag-felhasználása pedig 12 liter volt száz kilométerre vetítve. Egyik legfontosabb jellemzője volt, hogy hatalmas, kétezer literes víztartállyal rendelkezett.

Az Ikarus 526-osból 8-10 darab készült összesen és a kasztni oldalában alkalmazott bolti redőnyök miatt gyakran kenyeres kocsiként is hívták ezeket a járműveket. Működőképes állapotú darabbal jelenleg a Murakeresztúri Önkéntes Tűzoltó Egyesület rendelkezik, de ha  Önnek tudomása van további üzemképes példányokról, akkor ne tartsa magában!

Kommentek

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.