Nyergesvontató gyári piperetükörrel

Scania R 450

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.12.03. 08.46

Az igazi kamionos az utasa kényelmére is gondol. A Scania nyergesvontatójában már smink igazításra is van lehetőség.

A Scania R 450-es kéttengelyes nyergesvontató menetpróbájára a már hagyományosnak mondható  Budapest-Tatabánya útvonalon került sor. Igaz, csak a fővárosból kifelé volt lehetőség az autópályán menni vele, mivel Budapest felé jókora dugó araszolgatott egy súlyos baleset miatt. Ennek köszönhetően a tesztbe jócskán keveredett autóúton szerzett tapasztalat is. A svéd gyártó folyamatosan fejleszti a járműveit, ennek köszönhetően a jelenleg készülő példányokba már a második generációs Euro 6-os motorok kerülnek be. Az R 450-es mégsem ebből a szempontból, hanem a Scania új fejlesztése, a szabadon futó retarder, no meg a piperetükör miatt volt érdekes.

Szabadon futó retarder 

A tesztjármű a Streamline fantázianevet viselő modellcsalád tagja, melyben a G- és a R-szériás, kifejezetten hosszú távú fuvarokra tervezett  nyergesvontatók találhatók. Legutóbb éppen a G 410-es vendégeskedett Magyarországon, mely idén elnyerte a Green Truck nagydíjat.

A svéd gyártó májusban mutatta be új retarderét, az R4100D-t, melynek előnye, hogy automatikusan szétkapcsol és szabadon futó üzemmódra áll át abban az esetben, ha nem aktív. Ezzel csökkenti a hajtáslánc veszteségét, mivel mindkét, a fékezőerőt biztosító olajban futó lapátkerék lekapcsolódik. A tényleges üzemanyag-fogyasztás az útviszonyoktól függ, de átlagban fél százalék megtakarítással lehet számolni.

Ebben már az új szabadon futó retarder található

A sofőrnek ezzel a fajta retarderrel semmilyen feladata nincs. Amikor fékerőre van szükség, a szabadonfutó üzemmód megszűnik, az összekapcsolódás finoman és azonnal jön létre egy, a Scania váltókból ismert szinkronizálási eljárással. Mindamellett, hogy nincs szüksége energiára, a szabadonfutó retarder nagyobb fékerőt biztosít, egészen pontosan 4100 newtonmétert 3500 newtonméter helyett, illetve a nagyobb áttételeknek köszönhetően kisebb motorfordulatszámon hatékonyabb fékezést tesz lehetővé.

A retarder persze a sofőr által is aktiválható a kormányon található bajuszkapcsoló segítségével, vagy a fékpedál enyhe lenyomásával, illetve a tempomattal, abban az esetben, ha fékezésre van szükség. A szabadon futó retarder 2015 első negyedévétől lesz a szériafelszereltség része.

Erős és halk

A legnagyobb, Topline hálófülkével szerelt Scania R 450-esben 13 literes, 450 lóerős  motor duruzsol, mely 1300 ford./perc fordulatszám mellett 450 lóerő és 2350 newtonméteres nyomaték leadására képes. Az erőforráshoz pedig egy 12 fokozatú automata váltó kapcsolódik, mely egyenletesen és észrevétlenül biztosítja a fokozatok közötti váltásokat.

A lehajtható hűtőrács jó szolgálatot tesz a szélvédő pucolásánál

Az év elejétől kötelező szabvány teljesítése azonban nem ment volta az SCR-technológia nélkül, melynek lényege, hogy a motor a szelektív katalitikus redukciót alkalmazza a kipufogógáz utókezelési eljárásaként. Az AdBlue adalékanyaggal az SCR-katalizátorban a káros nitrogén-oxidok ártalmatlan nitrogénné és vízpárává alakulnak át. A motornak mindamellett nincs szüksége változó geometriájú turbófeltöltőre vagy EGR-rendszerre, ennek köszönhetően 40 kilóval könnyebb a Scania SCR és az EGR technológiát együttesen alkalmazó erőforrásainál.

Scania R 450
Sebességváltó típusa Scania GRS895R
Kibocsátási norma Euro 6
Max. teljesítmény 450 LE
Max. nyomaték 2350 Nm/1300 ford.
Gumiabroncsok típusa Michelin Savergreen
315/80 & 315/70 22.5
Zajkibocsájtás 80 dBA

Észrevétlen suhanás

A svédországi Södertaljéből érkezett tesztjármű kabinját négypontos, levegős felfüggesztéssel látták el, így a rendkívül kényelmes vezetőülésen a nem túl jó minőségű utakon sem harapja el az ember a nyelvét, sőt kifejezetten kellemes ringatózás kíséretében vezeti  le a Scania nyergese az egyenetlenségeket. A parabolarugókkal ellátott első tengely 7,5 tonna, míg a hátsó tengely 1,5 tonnás teherbírással rendelkezik. A Michelin R 22,5-ös méretű, Savergreen típusú gumiabroncsok pedig egyáltalán nem mondhatók zajosnak, ugyanakkor megfelelő tapadást és stabilitást biztosítanak a Scania R 450-esnek. Ezzel együtt a motor 80 decibeles működési zajából sem sokat hallani a fülkében, ami a kiváló szigetelésnek is köszönhető.

Csak ott használtak szürke műanyagot, ahol feltétlen szükség volt rá. Az R 450-est a világos árnyalatok uralják


Piperetükör a hölgyeknek

Mind a G-, mind pedig az R-széria könnyen áttekinthető műszerfallal rendelkezik, emellett személyautós vezetési kényelmet biztosít. A sorőr munkahelye ergonomikus, ennek köszönhetően a többórás vezetés is elviselhetővé, sőt élvezhetővé válik. A széles visszapillantó tükrök minimálisra csökkentik a holttereket, emellett a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer segít időben korrigálni a kormányzási hibákat. A kényelmes kartámaszokkal ellátott vezetőülést is csak dicsérni lehet, a döntő többségében krémszínű burkolatok és textíliák pedig kellemes hatást keltenek.

Pieperetükör hölgy utasoknak

Ahogy a legtöbb Streamline-modellben, úgy az R 450-esben is több pohártartó van az utastérben, a vezető melletti ülés előtt pedig  kihajtható asztalka varázsolható elő a borításból. Ebben a modellben ugyanakkor nincs beépített fedélzeti számítógép, a szórakoztatásról a CD-rádió gondoskodik. Az “anyósülésnél” elhelyezett, lehajtható napellenzőn még egy kisebb tükröt is elhelyeztek, gondolva a hölgy utasokra is.

Takarékos vagy-e?

A többi Scania Streamline modellhez hasonlóan az R 450-es is több eszközt bevet a fogyasztás csökkentése érdekében. Az Active Prediction például a műholdas domborzati adatok alapján elvégzi a szükséges számításokat arról, hogy meddig tart egy emelkedő, vagy arról, hogy mikor ér a kamion egy lejtő aljára. A fejlesztés legfontosabb előnye, hogy segít elkerülni a felesleges sebességváltásokat. Másik ilyen hasznos megoldás az Eco-roll, mely gyakorlatilag legalább 10 másodperces üresben történő gurulást tesz lehetővé úgy, hogy közben meggátolja a motorfék aktivizálódását, így elkerülve az üzemanyag-fogyasztás megugrását.

Az R 450-es fogyasztása számokban

Bár a nyergesvontató a félpótkocsival együtt közel 40 tonnás össztömeggel rendelkezett, a tesztút alatt 33,95 literes átlagfogyasztást produkált 100 kilométerre vetítve. Hozzá kell tenni, hogy ez az üzemanyag-felhasználás vegyes adatnak tekinthető, hiszen félig autópályából és félig autóútból adódik össze. A 77 kilométeres út során azonban az átlagsebesség még így is 66 km/óra volt, ami Budapestről Tatabánya felé haladó autópálya gyér forgalmának volt köszönhető.

Választható vezetési stílus

A minél alacsonyabb üzemanyag-felhasználást segíti a Scania erőátviteli rendszere. A kormánykerék jobb oldalán található bajuszkapcsolón többféle mód közül választhatunk. A Standard lehetővé teszi, hogy a motor a lehető legnagyobb nyomatékon dolgozzon például hegyre történő felkapaszkodás során. A Economy mód – ahogy a neve is jelzi – kifejezetten arra lett kitalálva, hogy a lehető legkevesebb üzemanyagot használja fel a jármű az út során.

Bőrborítású kormánykerék, középen a griffmadaras logóval. Kevés gyártó rendelkezik ilyen harmonikus kialakítású kormánnyal

A Power módot pedig akkor érdemes használni, amikor a lehető legrövidebb idő alatt kell a kamionnak célba érnie. Ebben a fokozatban nem elérhető a Scania Active Prediction, így értelemszerűen ennek használata nagyobb fogyasztást eredményezhet. Az Off-road pedig elsősorban az egyenetlen útviszonyokon között történő közlekedést teszi lehetővé. A Scania által kifejlesztett prediktív erőátviteli rendszernek köszönhetően a sofőr számtalan stratégia közül választhat annak érdekében, hogy a kamion lehető legkevesebb gázolajat égesse el, vagy a legmagasabb átlagsebességet érje el.

Összegzés

A Scania R 450-es olyan életérzést nyújt, melynek köszönhetően a sebességkorlátozások miatti keserűséget hamar elfelejti az ember. Az új szabadon futó retarderrel szerelt svéd összvér úgy húz, ahogy kell és olyan vezetési élményt kínál, melynek hatására a sokadik fuvar is kellemes utazásként élhető meg. A jármű kabinja emellett a Streamline modellek tágasságával és eleganciájával rendelkezik, ami jóval a többi versenytárs elé helyezi a modellt.

Kommentek

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.