Európa legsikeresebb turistabusza

Kis Tourismo-történelem

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.30. 12.00

20 évvel ezelőtt mutatták be Európa legsikeresebb turistabuszát, a Mercedes-Benz Tourismo-t. Azóta több mint 20 ezer példányt adtak el belőle.

Európa legsikeresebb turistabusza, a Mercedes-Benz Tourismo a napokban ünnepli 20 éves évfordulóját. A modell 1994-es debütálása óta több mint 21 ezer példány gördült le a futószalagról, ami kiemelkedő sikernek számít, főleg, hogy még csak a második generációnál tart a típuscsalád. A Tourismo eleinte csak egyféle hosszúságban volt kapható, napjainkban pedig már számtalan méretben és kialakításban készül. Érdekes adalék, hogy a német gyártó ezt a modellt látta el először fantázianévvel, igaz, közben megtartotta a kínálatba illeszkedő számozást is. A Tourismo elnevezés mellé a modell az O 350-es típusszámot kapta, míg a magasabb felszereltségű Mercedes-Benz turistabusz az O 404-ként futott.
Részegységek a testvértől
Az első generációs Tourismo elsősorban a hátra felé hajló C-opszlopairól volt messziről felismerhető, míg a lámpatestek az O 404-estől származtak. Ugyancsak a magasabb felszereltségű testvértől vették kölcsön a tárcsafékeket, az első felfüggesztést, valamint a műszerfalat. Az O 350 már a kezdetektől fogva megerősített karosszériával gyártották, ami legjobban a kerékíveken érhető tetten. A modell kezdetben csak kéttengelyes, 12 méteres változatban készült a Mercedes-Benz törökországi gyárában. A jármű hajtásáról nyolchengeres, 14,6 literes turbófeltöltős dízelmotor gondoskodott, mely 381 lóerős (280 kW) teljesítmény leadására volt képes. A korszerű erőforráshoz egy hatsebességes manuális váltó csatlakozott, később az Euro 3-as motorok megjelenésével a sebváltót elektro-pneumatikus vezérléssel egészítették ki. 

Az első generációs modellen 1999-ben ráncfelvarrást hajtottak végre

Típusfrissítés
Az O 350-es néhány év alatt az egyik legkeresettebb típussá vált. Bemutatása után négy évvel pedig a gyártó piacra dobot egy extra magaspadlós változatot, mellyel legelőször a török piac ismerkedhetett meg. 1999-ben a Mercedes-Benz ráncfelvarrást hajtott végre a típuson, melynek során a karakteres C-oszlophoz is hozzányúltak. A modell egyik fő ismertetőjegyét megnyújtották, ennek eredményeképpen már az első ajtóig ért. A homlok és a hátfal pedig új lámpatesteket kapott, melyek elegánsabb megjelenést kölcsönöztek a modellnek. Emellett a Mercedes-Benz elhagyta az O 350-es megjelölést és már csak a Tourismo fantázianevet használta a típushoz.

Fogyókúra
10 évvel később elkészült a tízezredik példány, melyet egy különleges limitált szériával ünnepelt meg a gyártó. A Tourismo-ból ekkortájt már több mint ezer darab készült évente, ezért Európa legsikeresebb turistabuszává vált. A fejlesztőcsapat nem hagyta érintetlenül a típusfrissítés után sem a modellt, hiszen a csomagtartó fejlesztésével, valamint az alumínium levegő tartályok alkalmazásával legalább fél tonnás súlycsökkentést sikerült elérni.

A 2006-ban bemutatott második generációs Tourismo

Második generáció
2006 őszén már túl volt a német gyártó a 12000. példányon és több mint 50 országban forgalmazták a Tourismo-t. A Mercedes-Benz ekkor úgy döntött, hogy elkészíti a modell második generációját, mely már három különböző hosszúságban, 12,1 – 14,1 méter közötti változatokban gördült le a futószalagról. Az előddel ellentétben az új Tourismo már háromtengelyes kialakításban is készült. A megújult modell formavilága jóval szolidabb lett az előzőnél, hiszen eltűnt például a vastag C-oszlop, emellett a homlokfal szélesebb lámpatesteket, a hátfalba pedig valamivel nagyobb hátsó ablakot és ugyancsak megnövelt méretű hátsó fényszórókat szereltek be. A jármű szélességét pedig 2,55 méterre növelték.

A formaterv mellett teljesen megújult a Tourismo belső tere is: a jármű új műszerfalat kapott, az utastérbe pedig már melegvizes fűtőtesteket építettek be. Továbbá az alapfelszereltség része lett az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) is. A járművet immáron hathengeres motorokkal szerelték, melyek között volt 354 (260 kW), 408 (300 kW) és 428 lóerős (315 kW) változat. Az erőforrások már az Euro 4-es környezetvédelmi normákat teljesítették és egy hatsebességes manuális váltó csatlakozott hozzájuk. Az újonnan felépített törökországi gyárban alkalmazott megoldásoknak köszönhetően a jármű korróziós ellenállása is sokat fejlődött. Három évvel később a modellcsalád a Tourismo RH-val bővült, mely lényegében egy helyközi kialakítású, főleg a városok közötti utasforgalom lebonyolítására alkalmas típus.

Az Euro 6-os változatok megjelenésénél elkészült egy 10,3 méteres "kis-turistabusz" is

Napjainkban 
2012 februárjában már gazdára talált az ötezredik második generációs Tourismo. Egy évvel később pedig a gyár elkészítette az Euro 6-os változatot. Jelenleg egy 10,7 literes, hathengeres motor szerepel a kínálatban, mely a 360 lóerős változatól (265 kW) egészen a 428 lóerős (315 kW) verzióig többféle teljesítményű verzióban rendelhető. A modellkínálat kiegészítésképpen megjelent a 10,3 méter hosszú kompakt Tourismo turistabusz, mely a “K” jelölést kapta. A 20 éves évforduló alkalmából az év végig különleges jelöléssel látják el a Tourismo turistabuszokat.

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.