Európa legsikeresebb turistabusza

Kis Tourismo-történelem

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.30. 12.00

20 évvel ezelőtt mutatták be Európa legsikeresebb turistabuszát, a Mercedes-Benz Tourismo-t. Azóta több mint 20 ezer példányt adtak el belőle.

Európa legsikeresebb turistabusza, a Mercedes-Benz Tourismo a napokban ünnepli 20 éves évfordulóját. A modell 1994-es debütálása óta több mint 21 ezer példány gördült le a futószalagról, ami kiemelkedő sikernek számít, főleg, hogy még csak a második generációnál tart a típuscsalád. A Tourismo eleinte csak egyféle hosszúságban volt kapható, napjainkban pedig már számtalan méretben és kialakításban készül. Érdekes adalék, hogy a német gyártó ezt a modellt látta el először fantázianévvel, igaz, közben megtartotta a kínálatba illeszkedő számozást is. A Tourismo elnevezés mellé a modell az O 350-es típusszámot kapta, míg a magasabb felszereltségű Mercedes-Benz turistabusz az O 404-ként futott.
Részegységek a testvértől
Az első generációs Tourismo elsősorban a hátra felé hajló C-opszlopairól volt messziről felismerhető, míg a lámpatestek az O 404-estől származtak. Ugyancsak a magasabb felszereltségű testvértől vették kölcsön a tárcsafékeket, az első felfüggesztést, valamint a műszerfalat. Az O 350 már a kezdetektől fogva megerősített karosszériával gyártották, ami legjobban a kerékíveken érhető tetten. A modell kezdetben csak kéttengelyes, 12 méteres változatban készült a Mercedes-Benz törökországi gyárában. A jármű hajtásáról nyolchengeres, 14,6 literes turbófeltöltős dízelmotor gondoskodott, mely 381 lóerős (280 kW) teljesítmény leadására volt képes. A korszerű erőforráshoz egy hatsebességes manuális váltó csatlakozott, később az Euro 3-as motorok megjelenésével a sebváltót elektro-pneumatikus vezérléssel egészítették ki. 

Az első generációs modellen 1999-ben ráncfelvarrást hajtottak végre

Típusfrissítés
Az O 350-es néhány év alatt az egyik legkeresettebb típussá vált. Bemutatása után négy évvel pedig a gyártó piacra dobot egy extra magaspadlós változatot, mellyel legelőször a török piac ismerkedhetett meg. 1999-ben a Mercedes-Benz ráncfelvarrást hajtott végre a típuson, melynek során a karakteres C-oszlophoz is hozzányúltak. A modell egyik fő ismertetőjegyét megnyújtották, ennek eredményeképpen már az első ajtóig ért. A homlok és a hátfal pedig új lámpatesteket kapott, melyek elegánsabb megjelenést kölcsönöztek a modellnek. Emellett a Mercedes-Benz elhagyta az O 350-es megjelölést és már csak a Tourismo fantázianevet használta a típushoz.

Fogyókúra
10 évvel később elkészült a tízezredik példány, melyet egy különleges limitált szériával ünnepelt meg a gyártó. A Tourismo-ból ekkortájt már több mint ezer darab készült évente, ezért Európa legsikeresebb turistabuszává vált. A fejlesztőcsapat nem hagyta érintetlenül a típusfrissítés után sem a modellt, hiszen a csomagtartó fejlesztésével, valamint az alumínium levegő tartályok alkalmazásával legalább fél tonnás súlycsökkentést sikerült elérni.

A 2006-ban bemutatott második generációs Tourismo

Második generáció
2006 őszén már túl volt a német gyártó a 12000. példányon és több mint 50 országban forgalmazták a Tourismo-t. A Mercedes-Benz ekkor úgy döntött, hogy elkészíti a modell második generációját, mely már három különböző hosszúságban, 12,1 – 14,1 méter közötti változatokban gördült le a futószalagról. Az előddel ellentétben az új Tourismo már háromtengelyes kialakításban is készült. A megújult modell formavilága jóval szolidabb lett az előzőnél, hiszen eltűnt például a vastag C-oszlop, emellett a homlokfal szélesebb lámpatesteket, a hátfalba pedig valamivel nagyobb hátsó ablakot és ugyancsak megnövelt méretű hátsó fényszórókat szereltek be. A jármű szélességét pedig 2,55 méterre növelték.

A formaterv mellett teljesen megújult a Tourismo belső tere is: a jármű új műszerfalat kapott, az utastérbe pedig már melegvizes fűtőtesteket építettek be. Továbbá az alapfelszereltség része lett az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) is. A járművet immáron hathengeres motorokkal szerelték, melyek között volt 354 (260 kW), 408 (300 kW) és 428 lóerős (315 kW) változat. Az erőforrások már az Euro 4-es környezetvédelmi normákat teljesítették és egy hatsebességes manuális váltó csatlakozott hozzájuk. Az újonnan felépített törökországi gyárban alkalmazott megoldásoknak köszönhetően a jármű korróziós ellenállása is sokat fejlődött. Három évvel később a modellcsalád a Tourismo RH-val bővült, mely lényegében egy helyközi kialakítású, főleg a városok közötti utasforgalom lebonyolítására alkalmas típus.

Az Euro 6-os változatok megjelenésénél elkészült egy 10,3 méteres "kis-turistabusz" is

Napjainkban 
2012 februárjában már gazdára talált az ötezredik második generációs Tourismo. Egy évvel később pedig a gyár elkészítette az Euro 6-os változatot. Jelenleg egy 10,7 literes, hathengeres motor szerepel a kínálatban, mely a 360 lóerős változatól (265 kW) egészen a 428 lóerős (315 kW) verzióig többféle teljesítményű verzióban rendelhető. A modellkínálat kiegészítésképpen megjelent a 10,3 méter hosszú kompakt Tourismo turistabusz, mely a “K” jelölést kapta. A 20 éves évforduló alkalmából az év végig különleges jelöléssel látják el a Tourismo turistabuszokat.

Kommentek

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.