Európa legsikeresebb turistabusza

Kis Tourismo-történelem

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.30. 12.00

20 évvel ezelőtt mutatták be Európa legsikeresebb turistabuszát, a Mercedes-Benz Tourismo-t. Azóta több mint 20 ezer példányt adtak el belőle.

Európa legsikeresebb turistabusza, a Mercedes-Benz Tourismo a napokban ünnepli 20 éves évfordulóját. A modell 1994-es debütálása óta több mint 21 ezer példány gördült le a futószalagról, ami kiemelkedő sikernek számít, főleg, hogy még csak a második generációnál tart a típuscsalád. A Tourismo eleinte csak egyféle hosszúságban volt kapható, napjainkban pedig már számtalan méretben és kialakításban készül. Érdekes adalék, hogy a német gyártó ezt a modellt látta el először fantázianévvel, igaz, közben megtartotta a kínálatba illeszkedő számozást is. A Tourismo elnevezés mellé a modell az O 350-es típusszámot kapta, míg a magasabb felszereltségű Mercedes-Benz turistabusz az O 404-ként futott.
Részegységek a testvértől
Az első generációs Tourismo elsősorban a hátra felé hajló C-opszlopairól volt messziről felismerhető, míg a lámpatestek az O 404-estől származtak. Ugyancsak a magasabb felszereltségű testvértől vették kölcsön a tárcsafékeket, az első felfüggesztést, valamint a műszerfalat. Az O 350 már a kezdetektől fogva megerősített karosszériával gyártották, ami legjobban a kerékíveken érhető tetten. A modell kezdetben csak kéttengelyes, 12 méteres változatban készült a Mercedes-Benz törökországi gyárában. A jármű hajtásáról nyolchengeres, 14,6 literes turbófeltöltős dízelmotor gondoskodott, mely 381 lóerős (280 kW) teljesítmény leadására volt képes. A korszerű erőforráshoz egy hatsebességes manuális váltó csatlakozott, később az Euro 3-as motorok megjelenésével a sebváltót elektro-pneumatikus vezérléssel egészítették ki. 

Az első generációs modellen 1999-ben ráncfelvarrást hajtottak végre

Típusfrissítés
Az O 350-es néhány év alatt az egyik legkeresettebb típussá vált. Bemutatása után négy évvel pedig a gyártó piacra dobot egy extra magaspadlós változatot, mellyel legelőször a török piac ismerkedhetett meg. 1999-ben a Mercedes-Benz ráncfelvarrást hajtott végre a típuson, melynek során a karakteres C-oszlophoz is hozzányúltak. A modell egyik fő ismertetőjegyét megnyújtották, ennek eredményeképpen már az első ajtóig ért. A homlok és a hátfal pedig új lámpatesteket kapott, melyek elegánsabb megjelenést kölcsönöztek a modellnek. Emellett a Mercedes-Benz elhagyta az O 350-es megjelölést és már csak a Tourismo fantázianevet használta a típushoz.

Fogyókúra
10 évvel később elkészült a tízezredik példány, melyet egy különleges limitált szériával ünnepelt meg a gyártó. A Tourismo-ból ekkortájt már több mint ezer darab készült évente, ezért Európa legsikeresebb turistabuszává vált. A fejlesztőcsapat nem hagyta érintetlenül a típusfrissítés után sem a modellt, hiszen a csomagtartó fejlesztésével, valamint az alumínium levegő tartályok alkalmazásával legalább fél tonnás súlycsökkentést sikerült elérni.

A 2006-ban bemutatott második generációs Tourismo

Második generáció
2006 őszén már túl volt a német gyártó a 12000. példányon és több mint 50 országban forgalmazták a Tourismo-t. A Mercedes-Benz ekkor úgy döntött, hogy elkészíti a modell második generációját, mely már három különböző hosszúságban, 12,1 – 14,1 méter közötti változatokban gördült le a futószalagról. Az előddel ellentétben az új Tourismo már háromtengelyes kialakításban is készült. A megújult modell formavilága jóval szolidabb lett az előzőnél, hiszen eltűnt például a vastag C-oszlop, emellett a homlokfal szélesebb lámpatesteket, a hátfalba pedig valamivel nagyobb hátsó ablakot és ugyancsak megnövelt méretű hátsó fényszórókat szereltek be. A jármű szélességét pedig 2,55 méterre növelték.

A formaterv mellett teljesen megújult a Tourismo belső tere is: a jármű új műszerfalat kapott, az utastérbe pedig már melegvizes fűtőtesteket építettek be. Továbbá az alapfelszereltség része lett az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) is. A járművet immáron hathengeres motorokkal szerelték, melyek között volt 354 (260 kW), 408 (300 kW) és 428 lóerős (315 kW) változat. Az erőforrások már az Euro 4-es környezetvédelmi normákat teljesítették és egy hatsebességes manuális váltó csatlakozott hozzájuk. Az újonnan felépített törökországi gyárban alkalmazott megoldásoknak köszönhetően a jármű korróziós ellenállása is sokat fejlődött. Három évvel később a modellcsalád a Tourismo RH-val bővült, mely lényegében egy helyközi kialakítású, főleg a városok közötti utasforgalom lebonyolítására alkalmas típus.

Az Euro 6-os változatok megjelenésénél elkészült egy 10,3 méteres "kis-turistabusz" is

Napjainkban 
2012 februárjában már gazdára talált az ötezredik második generációs Tourismo. Egy évvel később pedig a gyár elkészítette az Euro 6-os változatot. Jelenleg egy 10,7 literes, hathengeres motor szerepel a kínálatban, mely a 360 lóerős változatól (265 kW) egészen a 428 lóerős (315 kW) verzióig többféle teljesítményű verzióban rendelhető. A modellkínálat kiegészítésképpen megjelent a 10,3 méter hosszú kompakt Tourismo turistabusz, mely a “K” jelölést kapta. A 20 éves évforduló alkalmából az év végig különleges jelöléssel látják el a Tourismo turistabuszokat.

Kommentek

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.