Egy beteljesületlen kuvaiti álom

Ikarus 223

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.20. 12.45

Számtalan olyan típusról számoltunk be eddig, mely naggyá tette az Ikarust. Most következzen egy olyan, amely nem váltotta be az ígéreteket.

Az Ikarus egy időben a volt szocialista országok, valamint hazánkon kívül hosszú évtizedeken át nagy figyelmet fordított a más államokba irányuló exportra is. Még az ezredforduló idején is sok magyar gyártmányú busz futott például Görögországban, Törökországban, vagy éppen a közel-keleti térségben. Utóbbinak kicsiny, azonban annál fontosabb része volt Kuvait, ahol az Ikarus évtizedekig jelent volt. A magyar gyártó kezdetben a 250-es, valamint a 253-as típusokkal és nem egyszer exkluzív felszereltségű járműveivel vált népszerűvé az ottani vásárlók körében. Ezt a népszerűséget meglovagolva cég 2001-ben elkészítette a 223 városi-elővárosi autóbuszt.

Helyi igények alapján
A modelltől a közel-keleti export fellendülését remélték, azonban mindössze egyetlenegy darab készült belőle, sorozatgyártása soha nem indult el. Pedig az Ikarus 223-ast teljes egészében a helyi igényeknek és közlekedési szokásoknak megfelelően alakították ki, műszaki tartalma pedig európai részegységekkel büszkélkedhet. A kétajtós busz 9,66 méter hosszú, 2,5 méter széles és 3,25 méter magas, tehát egyáltalán nem rendelkezik extra méretekkel. Ennek megfelelően befogadóképessége sem túl nagy: 27 ülőhellyel és 42 állóhellyel rendelkezik.


Holland motor, magyar futómű
A jármű hátuljában hathengeres, turbófeltöltéses, négyütemű DAF dízelmotor található, mely 212 lóerős (156 kW) teljesítmény leadására képes. Az NS 156M E2 típusú erőforráshoz Voith gyártmányú 3+1 fokozatú automata váltó csatlakozik hidromechanikus, beépített retarderrel. A 223-as végsebességét leszabályozták, ezért az mindössze 87 kilométer/óra. A kormánymű, valamint a hátsó futómű a ZF-től érkezik, az eső futómű pedig Rába gyártmány. Az utasülések szintén hazai kezek munkáját dicsérik, ugyanis az egykori IMAG gyártotta a Komárom típusú, textilborítású, párnázott ülőalkalmatosságokat.

Kicsinyke első ajtó
A kuvaiti Ikarust nem tömegek szállítására tervezték, hanem a komfortos utazásra. Igaz, az első ajtó meglehetősen szűkösre sikerült, hiszen szélessége nem haladja meg 820 millimétert, a második azért ennél már jóval nagyobb, 1200 milliméter. A kétszárnyú bolygóajtók mellett alacsony, 330 milliméteres fellépőmagassággal, valamint 770 milliméteres padlómagassággal rendelkezik az autóbusz. Ezekből az adatokból jól látható, hogy bár a 223-as nem alacsonypadlós, azért nem kell hegyet másznia az utasnak ahhoz, hogy felszállhasson a járműre.

Kuvait helyett Bicske
Az utasok komfortérzetét tovább növelte a 28,2 kilowatt teljesítményű légkondicionáló berendezés, melynek egyénileg szabályozható befúvói a mennyezet két oldalán kaptak helyet. Az utastér színvilága kellemes és még most is újszerű, pedig egy lassacskán már 14 éves autóbuszról beszélünk. Az Ikarus 223 jelenleg Bicskén dolgozik helyi járatként, de mára már kevesen gondolnak rá úgy, mint egy beteljesületlen kuvaiti álomra, hiszen tökéletesen megfelel a helyi utazási igényeknek. Népszerűségét jól mutatja, hogy saját Facebook-oldala is van, és úgy tűnik, a magyar utasok szeretik és vigyáznak rá.

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.