Egy beteljesületlen kuvaiti álom

Ikarus 223

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.20. 12.45

Számtalan olyan típusról számoltunk be eddig, mely naggyá tette az Ikarust. Most következzen egy olyan, amely nem váltotta be az ígéreteket.

Az Ikarus egy időben a volt szocialista országok, valamint hazánkon kívül hosszú évtizedeken át nagy figyelmet fordított a más államokba irányuló exportra is. Még az ezredforduló idején is sok magyar gyártmányú busz futott például Görögországban, Törökországban, vagy éppen a közel-keleti térségben. Utóbbinak kicsiny, azonban annál fontosabb része volt Kuvait, ahol az Ikarus évtizedekig jelent volt. A magyar gyártó kezdetben a 250-es, valamint a 253-as típusokkal és nem egyszer exkluzív felszereltségű járműveivel vált népszerűvé az ottani vásárlók körében. Ezt a népszerűséget meglovagolva cég 2001-ben elkészítette a 223 városi-elővárosi autóbuszt.

Helyi igények alapján
A modelltől a közel-keleti export fellendülését remélték, azonban mindössze egyetlenegy darab készült belőle, sorozatgyártása soha nem indult el. Pedig az Ikarus 223-ast teljes egészében a helyi igényeknek és közlekedési szokásoknak megfelelően alakították ki, műszaki tartalma pedig európai részegységekkel büszkélkedhet. A kétajtós busz 9,66 méter hosszú, 2,5 méter széles és 3,25 méter magas, tehát egyáltalán nem rendelkezik extra méretekkel. Ennek megfelelően befogadóképessége sem túl nagy: 27 ülőhellyel és 42 állóhellyel rendelkezik.


Holland motor, magyar futómű
A jármű hátuljában hathengeres, turbófeltöltéses, négyütemű DAF dízelmotor található, mely 212 lóerős (156 kW) teljesítmény leadására képes. Az NS 156M E2 típusú erőforráshoz Voith gyártmányú 3+1 fokozatú automata váltó csatlakozik hidromechanikus, beépített retarderrel. A 223-as végsebességét leszabályozták, ezért az mindössze 87 kilométer/óra. A kormánymű, valamint a hátsó futómű a ZF-től érkezik, az eső futómű pedig Rába gyártmány. Az utasülések szintén hazai kezek munkáját dicsérik, ugyanis az egykori IMAG gyártotta a Komárom típusú, textilborítású, párnázott ülőalkalmatosságokat.

Kicsinyke első ajtó
A kuvaiti Ikarust nem tömegek szállítására tervezték, hanem a komfortos utazásra. Igaz, az első ajtó meglehetősen szűkösre sikerült, hiszen szélessége nem haladja meg 820 millimétert, a második azért ennél már jóval nagyobb, 1200 milliméter. A kétszárnyú bolygóajtók mellett alacsony, 330 milliméteres fellépőmagassággal, valamint 770 milliméteres padlómagassággal rendelkezik az autóbusz. Ezekből az adatokból jól látható, hogy bár a 223-as nem alacsonypadlós, azért nem kell hegyet másznia az utasnak ahhoz, hogy felszállhasson a járműre.

Kuvait helyett Bicske
Az utasok komfortérzetét tovább növelte a 28,2 kilowatt teljesítményű légkondicionáló berendezés, melynek egyénileg szabályozható befúvói a mennyezet két oldalán kaptak helyet. Az utastér színvilága kellemes és még most is újszerű, pedig egy lassacskán már 14 éves autóbuszról beszélünk. Az Ikarus 223 jelenleg Bicskén dolgozik helyi járatként, de mára már kevesen gondolnak rá úgy, mint egy beteljesületlen kuvaiti álomra, hiszen tökéletesen megfelel a helyi utazási igényeknek. Népszerűségét jól mutatja, hogy saját Facebook-oldala is van, és úgy tűnik, a magyar utasok szeretik és vigyáznak rá.

Kommentek

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.