Egy beteljesületlen kuvaiti álom

Ikarus 223

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.20. 12.45

Számtalan olyan típusról számoltunk be eddig, mely naggyá tette az Ikarust. Most következzen egy olyan, amely nem váltotta be az ígéreteket.

Az Ikarus egy időben a volt szocialista országok, valamint hazánkon kívül hosszú évtizedeken át nagy figyelmet fordított a más államokba irányuló exportra is. Még az ezredforduló idején is sok magyar gyártmányú busz futott például Görögországban, Törökországban, vagy éppen a közel-keleti térségben. Utóbbinak kicsiny, azonban annál fontosabb része volt Kuvait, ahol az Ikarus évtizedekig jelent volt. A magyar gyártó kezdetben a 250-es, valamint a 253-as típusokkal és nem egyszer exkluzív felszereltségű járműveivel vált népszerűvé az ottani vásárlók körében. Ezt a népszerűséget meglovagolva cég 2001-ben elkészítette a 223 városi-elővárosi autóbuszt.

Helyi igények alapján
A modelltől a közel-keleti export fellendülését remélték, azonban mindössze egyetlenegy darab készült belőle, sorozatgyártása soha nem indult el. Pedig az Ikarus 223-ast teljes egészében a helyi igényeknek és közlekedési szokásoknak megfelelően alakították ki, műszaki tartalma pedig európai részegységekkel büszkélkedhet. A kétajtós busz 9,66 méter hosszú, 2,5 méter széles és 3,25 méter magas, tehát egyáltalán nem rendelkezik extra méretekkel. Ennek megfelelően befogadóképessége sem túl nagy: 27 ülőhellyel és 42 állóhellyel rendelkezik.


Holland motor, magyar futómű
A jármű hátuljában hathengeres, turbófeltöltéses, négyütemű DAF dízelmotor található, mely 212 lóerős (156 kW) teljesítmény leadására képes. Az NS 156M E2 típusú erőforráshoz Voith gyártmányú 3+1 fokozatú automata váltó csatlakozik hidromechanikus, beépített retarderrel. A 223-as végsebességét leszabályozták, ezért az mindössze 87 kilométer/óra. A kormánymű, valamint a hátsó futómű a ZF-től érkezik, az eső futómű pedig Rába gyártmány. Az utasülések szintén hazai kezek munkáját dicsérik, ugyanis az egykori IMAG gyártotta a Komárom típusú, textilborítású, párnázott ülőalkalmatosságokat.

Kicsinyke első ajtó
A kuvaiti Ikarust nem tömegek szállítására tervezték, hanem a komfortos utazásra. Igaz, az első ajtó meglehetősen szűkösre sikerült, hiszen szélessége nem haladja meg 820 millimétert, a második azért ennél már jóval nagyobb, 1200 milliméter. A kétszárnyú bolygóajtók mellett alacsony, 330 milliméteres fellépőmagassággal, valamint 770 milliméteres padlómagassággal rendelkezik az autóbusz. Ezekből az adatokból jól látható, hogy bár a 223-as nem alacsonypadlós, azért nem kell hegyet másznia az utasnak ahhoz, hogy felszállhasson a járműre.

Kuvait helyett Bicske
Az utasok komfortérzetét tovább növelte a 28,2 kilowatt teljesítményű légkondicionáló berendezés, melynek egyénileg szabályozható befúvói a mennyezet két oldalán kaptak helyet. Az utastér színvilága kellemes és még most is újszerű, pedig egy lassacskán már 14 éves autóbuszról beszélünk. Az Ikarus 223 jelenleg Bicskén dolgozik helyi járatként, de mára már kevesen gondolnak rá úgy, mint egy beteljesületlen kuvaiti álomra, hiszen tökéletesen megfelel a helyi utazási igényeknek. Népszerűségét jól mutatja, hogy saját Facebook-oldala is van, és úgy tűnik, a magyar utasok szeretik és vigyáznak rá.

Kommentek

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutaton

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.