Hibrid, ami biodízellel is megy

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.19. 12.00

A hannoveri IAA-n mutatta be a nagyközönségnek a Scania új hibrid üzemű városi autóbuszát, mely akár biodízellel is üzemeltethető.

A Scania már több mint két évtizede folytat kísérleteket a hibrid technológia területén. Ezen törekvéseknek nemrég érett be a gyümölcse. Az első svédek által bemutatott hibrid busz egy alacsony belépésű modell volt, melyet az idei hannoveri IAA-n tekinthetett meg a nagyközönség. A 12 méteres jármű mellett azonban a jövőben egy 14,8 méteres, háromtengelyes változat is rendelhető lesz hibrid hajtáslánccal.

Biodízellel kombinálva
A Citywide lényegében egy párhuzamos hibrid, mely jelenleg az egyetlen az egyetlen 100 százalékos biodízellel is üzemeltethető  hibrid busz az európai buszpiacon. A Scania elsősorban belvárosi forgalomra ajánlja a modellt, mivel tisztán elektromos üzemre nincs lehetősége. Az elektromos erőforrás elsősorban a dízelmotor kisegítését szolgálja. A svédek által kínált hibrid hajtáslánc a Scania 9,3 literes (250,280 és 320 lóerős) motorjait foglalja magában.

Hűtés nélkül nem megy
A motor a 12 sebességes, mechanikus, Scania Opticruise-zal ellátott váltójával dolgozik együtt. Az erőforrás és a sebességváltó között található a hibrid egység, mely egy elektromos részegységet (motor és generátor) és automata kuplungot tartalmaz. Az elektromotor teljesítménye 150 kilowatt, nyomatéka pedig 1050 newtonméter. Az elektromos összeköttetést az alvázon elhelyezett inverter biztosítja az elektromotor váltakozó feszültsége és az akkumulátorok egyenárama között. A tető első részén pedig egy stílusos buborékban helyezték el az 1,2 kilowattórás kapacitással rendelkező lítiumion-akkumulátorokból felépülő energiatároló egységet. Ennek része egy DC/DC konverter, valamint egy hűtőegység is.

Légterelőkkel is
A Citywide-hoz opcióként sima, a tető teljes hosszában végigfutó légterelők rendelhetők, amelyek egységes külsőt adnak a busznak, miközben eltakarják a tetőre szerelt hibrid rendszereket és szellőztető egységeket. Összességében a hibrid és az energiatároló rendszerek súlya mintegy 600 kilogrammot tesz ki. Az akkumulátor tervezett élettartama 5-7 év, mely nagymértékben hozzájárul a versenyképes megtérülési időhöz.

A vezető munkahelye
A sofőrt a Scania Driver Support rendszere segíti, amely folyamatosan tájékoztatja vezetési stílusáról. Ha a jármű alacsony nyomatékkal halad, az Eco-roll aktivizálódik. Az elektromos rendszer hajtja vagy fékezi a járművet míg a motor alapjáratban van. Ha a busz a megállókban kinyitja az ajtaját, illetve amikor a sofőr üresbe kapcsol és a rögzítőféket behúzza, a motor leáll.  Mindamellett az összes hibrid Scania buszt felszerelték a Scania Flottakezelő rendszerrel kapcsolatot teremtő Scania Communicatorrel. A rendszer rendelkezik egy irodai felhasználói felülettel, amelyen keresztül a teljes működésről, a jármű és a vezető teljesítményéről nyerhetők ki elemzések.
Fogyasztás
A Scania hibrid rendszerének használata a DC/DC átalakítóval kombinálva, stop-start funkcióval és a hibrid Eco-rollal 20-25 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez, vagy máshogy számolva 1,2-2,5 litert óránként. A hibrid Citywide-on a SORT-ciklusokon alapuló fogyasztási teszteket is elvégezték, eszerint 20-25 százalékos kombinált üzemanyag-megtakarítás lehetséges. A 320 lóerős biodízeles motorral pedig a jármű széndioxid-kibocsátása akár 60-65 százalékkal alacsonyabb lehet, ami kiváló értéknek számít az Euro 6-os hibrid buszoknál.

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.