Hibrid, ami biodízellel is megy

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.19. 12.00

A hannoveri IAA-n mutatta be a nagyközönségnek a Scania új hibrid üzemű városi autóbuszát, mely akár biodízellel is üzemeltethető.

A Scania már több mint két évtizede folytat kísérleteket a hibrid technológia területén. Ezen törekvéseknek nemrég érett be a gyümölcse. Az első svédek által bemutatott hibrid busz egy alacsony belépésű modell volt, melyet az idei hannoveri IAA-n tekinthetett meg a nagyközönség. A 12 méteres jármű mellett azonban a jövőben egy 14,8 méteres, háromtengelyes változat is rendelhető lesz hibrid hajtáslánccal.

Biodízellel kombinálva
A Citywide lényegében egy párhuzamos hibrid, mely jelenleg az egyetlen az egyetlen 100 százalékos biodízellel is üzemeltethető  hibrid busz az európai buszpiacon. A Scania elsősorban belvárosi forgalomra ajánlja a modellt, mivel tisztán elektromos üzemre nincs lehetősége. Az elektromos erőforrás elsősorban a dízelmotor kisegítését szolgálja. A svédek által kínált hibrid hajtáslánc a Scania 9,3 literes (250,280 és 320 lóerős) motorjait foglalja magában.

Hűtés nélkül nem megy
A motor a 12 sebességes, mechanikus, Scania Opticruise-zal ellátott váltójával dolgozik együtt. Az erőforrás és a sebességváltó között található a hibrid egység, mely egy elektromos részegységet (motor és generátor) és automata kuplungot tartalmaz. Az elektromotor teljesítménye 150 kilowatt, nyomatéka pedig 1050 newtonméter. Az elektromos összeköttetést az alvázon elhelyezett inverter biztosítja az elektromotor váltakozó feszültsége és az akkumulátorok egyenárama között. A tető első részén pedig egy stílusos buborékban helyezték el az 1,2 kilowattórás kapacitással rendelkező lítiumion-akkumulátorokból felépülő energiatároló egységet. Ennek része egy DC/DC konverter, valamint egy hűtőegység is.

Légterelőkkel is
A Citywide-hoz opcióként sima, a tető teljes hosszában végigfutó légterelők rendelhetők, amelyek egységes külsőt adnak a busznak, miközben eltakarják a tetőre szerelt hibrid rendszereket és szellőztető egységeket. Összességében a hibrid és az energiatároló rendszerek súlya mintegy 600 kilogrammot tesz ki. Az akkumulátor tervezett élettartama 5-7 év, mely nagymértékben hozzájárul a versenyképes megtérülési időhöz.

A vezető munkahelye
A sofőrt a Scania Driver Support rendszere segíti, amely folyamatosan tájékoztatja vezetési stílusáról. Ha a jármű alacsony nyomatékkal halad, az Eco-roll aktivizálódik. Az elektromos rendszer hajtja vagy fékezi a járművet míg a motor alapjáratban van. Ha a busz a megállókban kinyitja az ajtaját, illetve amikor a sofőr üresbe kapcsol és a rögzítőféket behúzza, a motor leáll.  Mindamellett az összes hibrid Scania buszt felszerelték a Scania Flottakezelő rendszerrel kapcsolatot teremtő Scania Communicatorrel. A rendszer rendelkezik egy irodai felhasználói felülettel, amelyen keresztül a teljes működésről, a jármű és a vezető teljesítményéről nyerhetők ki elemzések.
Fogyasztás
A Scania hibrid rendszerének használata a DC/DC átalakítóval kombinálva, stop-start funkcióval és a hibrid Eco-rollal 20-25 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez, vagy máshogy számolva 1,2-2,5 litert óránként. A hibrid Citywide-on a SORT-ciklusokon alapuló fogyasztási teszteket is elvégezték, eszerint 20-25 százalékos kombinált üzemanyag-megtakarítás lehetséges. A 320 lóerős biodízeles motorral pedig a jármű széndioxid-kibocsátása akár 60-65 százalékkal alacsonyabb lehet, ami kiváló értéknek számít az Euro 6-os hibrid buszoknál.

Kommentek

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

Elguruló autóval indul a videó, de várd ki a végét

Ennek a kínai autósnak biztos hogy rosszabb napja volt, mint közülünk sokaknak. Csak hajszálon múlott, hogy megmentse gurulásnak induló autóját, de rossz döntést hozott.

Négyüléses roadstert fontolgat a Mercedes

Német lapértesülések szerint túrakocsivá hizlalná büszke luxusroadsterét a Mercedes: az SL következő generációjában állítólag négyen fognak elférni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.