Hibrid, ami biodízellel is megy

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.19. 12.00

A hannoveri IAA-n mutatta be a nagyközönségnek a Scania új hibrid üzemű városi autóbuszát, mely akár biodízellel is üzemeltethető.

A Scania már több mint két évtizede folytat kísérleteket a hibrid technológia területén. Ezen törekvéseknek nemrég érett be a gyümölcse. Az első svédek által bemutatott hibrid busz egy alacsony belépésű modell volt, melyet az idei hannoveri IAA-n tekinthetett meg a nagyközönség. A 12 méteres jármű mellett azonban a jövőben egy 14,8 méteres, háromtengelyes változat is rendelhető lesz hibrid hajtáslánccal.

Biodízellel kombinálva
A Citywide lényegében egy párhuzamos hibrid, mely jelenleg az egyetlen az egyetlen 100 százalékos biodízellel is üzemeltethető  hibrid busz az európai buszpiacon. A Scania elsősorban belvárosi forgalomra ajánlja a modellt, mivel tisztán elektromos üzemre nincs lehetősége. Az elektromos erőforrás elsősorban a dízelmotor kisegítését szolgálja. A svédek által kínált hibrid hajtáslánc a Scania 9,3 literes (250,280 és 320 lóerős) motorjait foglalja magában.

Hűtés nélkül nem megy
A motor a 12 sebességes, mechanikus, Scania Opticruise-zal ellátott váltójával dolgozik együtt. Az erőforrás és a sebességváltó között található a hibrid egység, mely egy elektromos részegységet (motor és generátor) és automata kuplungot tartalmaz. Az elektromotor teljesítménye 150 kilowatt, nyomatéka pedig 1050 newtonméter. Az elektromos összeköttetést az alvázon elhelyezett inverter biztosítja az elektromotor váltakozó feszültsége és az akkumulátorok egyenárama között. A tető első részén pedig egy stílusos buborékban helyezték el az 1,2 kilowattórás kapacitással rendelkező lítiumion-akkumulátorokból felépülő energiatároló egységet. Ennek része egy DC/DC konverter, valamint egy hűtőegység is.

Légterelőkkel is
A Citywide-hoz opcióként sima, a tető teljes hosszában végigfutó légterelők rendelhetők, amelyek egységes külsőt adnak a busznak, miközben eltakarják a tetőre szerelt hibrid rendszereket és szellőztető egységeket. Összességében a hibrid és az energiatároló rendszerek súlya mintegy 600 kilogrammot tesz ki. Az akkumulátor tervezett élettartama 5-7 év, mely nagymértékben hozzájárul a versenyképes megtérülési időhöz.

A vezető munkahelye
A sofőrt a Scania Driver Support rendszere segíti, amely folyamatosan tájékoztatja vezetési stílusáról. Ha a jármű alacsony nyomatékkal halad, az Eco-roll aktivizálódik. Az elektromos rendszer hajtja vagy fékezi a járművet míg a motor alapjáratban van. Ha a busz a megállókban kinyitja az ajtaját, illetve amikor a sofőr üresbe kapcsol és a rögzítőféket behúzza, a motor leáll.  Mindamellett az összes hibrid Scania buszt felszerelték a Scania Flottakezelő rendszerrel kapcsolatot teremtő Scania Communicatorrel. A rendszer rendelkezik egy irodai felhasználói felülettel, amelyen keresztül a teljes működésről, a jármű és a vezető teljesítményéről nyerhetők ki elemzések.
Fogyasztás
A Scania hibrid rendszerének használata a DC/DC átalakítóval kombinálva, stop-start funkcióval és a hibrid Eco-rollal 20-25 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez, vagy máshogy számolva 1,2-2,5 litert óránként. A hibrid Citywide-on a SORT-ciklusokon alapuló fogyasztási teszteket is elvégezték, eszerint 20-25 százalékos kombinált üzemanyag-megtakarítás lehetséges. A 320 lóerős biodízeles motorral pedig a jármű széndioxid-kibocsátása akár 60-65 százalékkal alacsonyabb lehet, ami kiváló értéknek számít az Euro 6-os hibrid buszoknál.

Kommentek

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes új autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.