Szabvány-Ikarus az NSZK-ból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.16. 12.00

A hetvenes évek elején az Ikarus az NSZK-t is bevette, méghozzá szigorú szabványok alapján elkészített típussal.

A “nagy” Ikarus a földrészenként és gyakran országonként is eltérő igények figyelembe vételével olyan típusokat is piacra dobott, melyekkel idehaza szinte nem is találkozhattunk. Jó példa erre a nyugat-német VÖV (Közlekedési Vállalatok Szövetsége) szabványai alapján elkészített modell, az Ikarus 190-es. A típus érdekessége, hogy olyan rendkívül szigorú előírásokat is teljesített, amellyel a magyar gyártó több német céget is megelőzött.
A 190-es 1971-ben mutatkozott be, ezt követően pedig tesztelésre Hamburgba került. A modell megjelenésében a népszerű kétszázas családra hajazott, ami leginkább a homlokfalban, valamint az ajtókon érhető tetten. A 190-est hathengeres, 192 lóerős Rába D 2156 HM6U típusú dízelmotorral gyártották, melynek licencét a győriek az MAN-tól vásárolták. Az erőforráshoz 6+1 sebességes, ZF gyártmányú  mechanikus váltó csatlakozott.

Az első 190-es 1971-ben készült el, ezt követően Hamburgba került tesztpéldányként

A jármű 37 ülőhellyel, valamint 75 állóhellyel rendelkezett, de egy másféle utastéri kialakítás során akár 44+1 ülőhellyel, valamint 61 állóhellyel is rendelhető volt. Bár a modell magaspadlós kialakításban készült, azért a szokásosnál szélesebb utasajtókkal rendelkezett, padlómagassága pedig 740 milliméter volt.

A BKV Ikarus 190-esének belső tere

Az Ikarus a típusból 1973 és 1977 között 154 darabot értékesített a hamburgi VHH közlekedési vállalat számára, de a kuvaiti KPTC is vásárolt belőle 100 darabot. Érdekesség, hogy az Ikarus később a svéd SLTF-előírások szerint is készített különféle változatokat a 190-esből, azonban azok már helyközi kialakításúak voltak és rendszerint Volvo alvázra építették őket. A svéd szabványok alapján gyártott modelleket 194 (szóló), valamint 196 (csuklós) típusszámmal jelölték.

Ikarus 194-es, mely helyközi kivitelben készült immáron svéd előírások alapján

A modell sikerét jelzi, hogy 1973-ban a nizzai autóbuszhéten ezüstserleggel tüntették ki. A 190-est idehaza a BKV is tesztelte, azonban Budapesten nem aratott akkora sikert, ami elsősorban kétajtós mivoltának, valamint duplasoros üléselrendezésének volt köszönhető.

Kommentek

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.