Szabvány-Ikarus az NSZK-ból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.16. 12.00

A hetvenes évek elején az Ikarus az NSZK-t is bevette, méghozzá szigorú szabványok alapján elkészített típussal.

A “nagy” Ikarus a földrészenként és gyakran országonként is eltérő igények figyelembe vételével olyan típusokat is piacra dobott, melyekkel idehaza szinte nem is találkozhattunk. Jó példa erre a nyugat-német VÖV (Közlekedési Vállalatok Szövetsége) szabványai alapján elkészített modell, az Ikarus 190-es. A típus érdekessége, hogy olyan rendkívül szigorú előírásokat is teljesített, amellyel a magyar gyártó több német céget is megelőzött.
A 190-es 1971-ben mutatkozott be, ezt követően pedig tesztelésre Hamburgba került. A modell megjelenésében a népszerű kétszázas családra hajazott, ami leginkább a homlokfalban, valamint az ajtókon érhető tetten. A 190-est hathengeres, 192 lóerős Rába D 2156 HM6U típusú dízelmotorral gyártották, melynek licencét a győriek az MAN-tól vásárolták. Az erőforráshoz 6+1 sebességes, ZF gyártmányú  mechanikus váltó csatlakozott.

Az első 190-es 1971-ben készült el, ezt követően Hamburgba került tesztpéldányként

A jármű 37 ülőhellyel, valamint 75 állóhellyel rendelkezett, de egy másféle utastéri kialakítás során akár 44+1 ülőhellyel, valamint 61 állóhellyel is rendelhető volt. Bár a modell magaspadlós kialakításban készült, azért a szokásosnál szélesebb utasajtókkal rendelkezett, padlómagassága pedig 740 milliméter volt.

A BKV Ikarus 190-esének belső tere

Az Ikarus a típusból 1973 és 1977 között 154 darabot értékesített a hamburgi VHH közlekedési vállalat számára, de a kuvaiti KPTC is vásárolt belőle 100 darabot. Érdekesség, hogy az Ikarus később a svéd SLTF-előírások szerint is készített különféle változatokat a 190-esből, azonban azok már helyközi kialakításúak voltak és rendszerint Volvo alvázra építették őket. A svéd szabványok alapján gyártott modelleket 194 (szóló), valamint 196 (csuklós) típusszámmal jelölték.

Ikarus 194-es, mely helyközi kivitelben készült immáron svéd előírások alapján

A modell sikerét jelzi, hogy 1973-ban a nizzai autóbuszhéten ezüstserleggel tüntették ki. A 190-est idehaza a BKV is tesztelte, azonban Budapesten nem aratott akkora sikert, ami elsősorban kétajtós mivoltának, valamint duplasoros üléselrendezésének volt köszönhető.

Kommentek

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.