Szabvány-Ikarus az NSZK-ból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.16. 12.00

A hetvenes évek elején az Ikarus az NSZK-t is bevette, méghozzá szigorú szabványok alapján elkészített típussal.

A “nagy” Ikarus a földrészenként és gyakran országonként is eltérő igények figyelembe vételével olyan típusokat is piacra dobott, melyekkel idehaza szinte nem is találkozhattunk. Jó példa erre a nyugat-német VÖV (Közlekedési Vállalatok Szövetsége) szabványai alapján elkészített modell, az Ikarus 190-es. A típus érdekessége, hogy olyan rendkívül szigorú előírásokat is teljesített, amellyel a magyar gyártó több német céget is megelőzött.
A 190-es 1971-ben mutatkozott be, ezt követően pedig tesztelésre Hamburgba került. A modell megjelenésében a népszerű kétszázas családra hajazott, ami leginkább a homlokfalban, valamint az ajtókon érhető tetten. A 190-est hathengeres, 192 lóerős Rába D 2156 HM6U típusú dízelmotorral gyártották, melynek licencét a győriek az MAN-tól vásárolták. Az erőforráshoz 6+1 sebességes, ZF gyártmányú  mechanikus váltó csatlakozott.

Az első 190-es 1971-ben készült el, ezt követően Hamburgba került tesztpéldányként

A jármű 37 ülőhellyel, valamint 75 állóhellyel rendelkezett, de egy másféle utastéri kialakítás során akár 44+1 ülőhellyel, valamint 61 állóhellyel is rendelhető volt. Bár a modell magaspadlós kialakításban készült, azért a szokásosnál szélesebb utasajtókkal rendelkezett, padlómagassága pedig 740 milliméter volt.

A BKV Ikarus 190-esének belső tere

Az Ikarus a típusból 1973 és 1977 között 154 darabot értékesített a hamburgi VHH közlekedési vállalat számára, de a kuvaiti KPTC is vásárolt belőle 100 darabot. Érdekesség, hogy az Ikarus később a svéd SLTF-előírások szerint is készített különféle változatokat a 190-esből, azonban azok már helyközi kialakításúak voltak és rendszerint Volvo alvázra építették őket. A svéd szabványok alapján gyártott modelleket 194 (szóló), valamint 196 (csuklós) típusszámmal jelölték.

Ikarus 194-es, mely helyközi kivitelben készült immáron svéd előírások alapján

A modell sikerét jelzi, hogy 1973-ban a nizzai autóbuszhéten ezüstserleggel tüntették ki. A 190-est idehaza a BKV is tesztelte, azonban Budapesten nem aratott akkora sikert, ami elsősorban kétajtós mivoltának, valamint duplasoros üléselrendezésének volt köszönhető.

Kommentek

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.