Vezettük a legnagyobb új Opelt

Bemutató: Opel Vivaro B

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.11.15. 10.30

Idén év végén az Opel meghatározó autóit cseréli le. A Vivaro B a könnyű haszonjárművek között olyan fontos, mint Corsa E a személyautók világában.

Röviden – Opel Vivaro B

Mi ez?

Második, vadonatúj generáció a B-s jogsival vezethető haszonjárműből.
Mit tud? Keveset fogyaszt, belefér három szabványraklap és kényelmes dolgozni vele a jómunkásembernek.
Mibe kerül? Áfa nélkül a dobozos 5 165 354-6 157 480 forintba, a személyszállító valamivel többe.
Kinek jó?  Azoknak, akik a munkaeszközt saját maguk vezetik, nem biorobotokkal termeltetnek.

Mivel Magyarországon az új Vivarót csak rendelni lehet, de a járművek még nem elérhetőek, lecsaptunk a kínálkozó lehetőségre, hogy kipróbáljuk az Opel németországi központjából érkezett dobozost.

Japán helyett olasz testvér

Az új generáció is a júliusban vezetett Renault Trafic Opel-változata, az együttműködés a Master-Movano párossal is eredményes a két konszern között. A Vivaro és a Trafic között az első lökhárító a fő eltérés. Érdekes, hogy az Opelek jellegzetes oldalíve, amely például az Insignián is ott van, a Vivarót és ezáltal a Traficot is díszíti, mert drágább volna külön oldalpanelt gyártani a két márkának.

Érdekes, hogy az Opelek jellegzetes oldalsó díszét kapták a testvérmodellek, így a Renault Trafic is

Várhatóan utód nélkül marad a kifutó haszonjármű Nissan-kiadása, a Primastar. Japán helyett így olasz testvérmodellje lesz a Vivarónak: 2016-tól Sandouville-ben, a Trafic gyárában készülhet a FIAT Scudo következő nemzedéke.

Két hossz, három raklap

Lemezelt kisteherautóként a Vivaro kétféle hosszúsággal és magassággal létezik. A rövidebbik hossza 4998 mm, a nagyobbik 40 centivel hosszabb. A könnyű áruszállító 1971 vagy 2465 mm magassággal kapható, a tesztautó az alacsonyabbik. A maximális raktérfogat 8,6 köbméter az L2H2-vel. Előbbi az angol length (hosszúság), utóbbi a magasság (height) megfelelője.

Az anakronisztikus Vivaro-előd

1997-ben vette fel az Opel az addigra elavult Traficot a kínálatába, Arena néven

1997-ben vette fel az Opel az addigra elavult Traficot a kínálatába, Arena néven


Egy ujjamon meg tudnám számolni, hány Opel Arenát láttam életemben, ameléy a Vivaro elődje volt. A húsz éven át, 1980-tól 2000-ig gyártott Renault Traficból készült az embléma lecserélésével az utolsó pár évben, a Wikipedia szerint 1997-től.

Kétféle, előkamrás szívódízelből állt a motorválaszték. Az 1,9 literes szívódízel 60 lóerőt adott le, a 2,5 literes 75-öt. Aki kitartóan kínozta szegényt, az a kisebbikkel röpke 36,3 másodperc alatt elérte a 100-as tempót, amihez az erősebbik motornak 25,9 mp elég volt. 118 illetve 128 kilométer/órás végsebességével az Arenával tovább tartott célba juttatni a rakományt, mint konkurenseivel (pl. Scudo és Ducato, T4 Transporter).

Az autó azért sem aratott sikert, mert bemutatásakor az alapját adó Trafic már elmúlt 15 éves. Bár a haszonjárművek világában nem pörögnek úgy a modellváltások, mint a személyautók között, kora és szerény teljesítménye már megjelenésekor elavulttá tette. Az együttműködés a Renault-val megmaradt viszont, így az Arenát 2001-ben leváltó Vivarónak is a korabeli Trafic a testvérmodellje.

Hátul 3 EU-raklap fér el egymás mellett. “Hogy a puttony méreténél hosszabb dolgokat is lehessen benne szállítani, a raktér aljában kis csapóajtón keresztül lehet átgyömöszölni a cuccost a kabinban lévő ülés alá, vagy ha még több hely kell, a jobb első ülés lábterébe. Ez 3,75 illetve a hosszított tengelytávú változatnál 4,15 méter hosszúságú rakodóhelyet nyújt, amely ebben a kategóriában egyedülálló adat” – írta Földes Attila Traficról és mit tesz Isten, ugyanez igaz a Vivaróra is.

Nincs jumbo-tető

Míg a több száz autós járműparkok flottamenedzserét szinte csak az üzemeltetési költség érdekli, a saját maguknak munkaeszközt választók más elvárásokkal szelektálnak a piacon. Beszállva az volt az érzésem, mintha a kisvállalkozókat próbálnák megnyerni, akik saját maguk használják az autót.

Alapáron a kormányról távvezérelhető a rádió. A tempomat feláras tétel. Nagy előrelépés a négy irányba állítható kormány

A Vivaro komfortja nem rosszabb egy mai kisautóénál, pedig a Fabiák, Yarisok és Corsák egyre nagyfiúsabbak. A kisteherautó belső tere, a műfaj korlátait ismerve, kulturált, igen kényelmes munkahely. A kormány eddig tengelyirányban volt állítható, amivel a ferdén álló volán miatt a magassága is változott ugyan, de jobb a mostani le-fel, ki-be megoldás. Az üléshelyzet igazán jó, tág tartományban állítható.

A 13 évig szolgáló előd jellegzetessége volt a jumbo-tető, a térérzetet és a helykínálatot javító púp az első üléssor felett. A Vivaro második generációjában ez a részlet sokkal kevésbé hangsúlyos. A fülke így is szellős, a sötét műanyagok viszont nem az életminőségünket szolgálják, hanem a tartósságot és a könnyű tisztítást.

A külön ülés helyett extraként rendelhető, 1+1 személyes utasülés lapját felhajtva hozzáférünk a pad belsejében lévő rakodóhelyhez. Ez a sporttáskányi üreg nyitható össze a fent említett módon a raktérrel. A raktérben lévő fedelet mágnes rögzíti az elválasztófalhoz, ami sosem romlik el.

21,6 centivel hosszabb az alap és a nyújtott Vivaro is elődjénél. Raktere és utastere is tágasabb lett

Itt IntelliLink néven szerepel a Renault és a Dacia navigációs/multimédia berendezése. A hétcollos, színes érintőképernyő elsőre is különösebb fejtörés nélkül használható.

2,9 tonna, 1,6-os dízel

Bár megedzett bennünket az 1,6-os dízelmotor az S80-ban, pláne az ezres háromhengeres az új Mondeóban, a motorok méretcsökkentése érdekes eredményeket hoz a haszonjárművek között is. Az Opel Vivaro és a vele megegyező Renault Trafic összes motorja 1,6 literes dízel.

Mind a négy motor 1,6 literes, 90-140 lóerővel és 260-340 Nm nyomatékkal. Nem az Opel, hanem a Renault friss ezerhatos dízeljét kapták a haszonjárművek

Egy motor négyféle verziója kapható az autóhoz, kettő közülük az erősebb BiTurbo. Egy feltöltővel 90 vagy 115 lóerővel (260 vagy 300 Nm) választható az 1,6 CDTI, a BiTurbo 120 vagy 140 lóerős lehet azonos hengerűrtartalomból, 320 illetve 340 Nm maximális nyomatékkal. Nem is olyan rég a 2,5 CDTI tudott 135 lóerőt.

Minek két turbó 120 lóerőhöz?

A piros Vivaróban terhelés nélkül mentünk a 120 lóerős dízellel. 320 Nm forgatónyomatéka 1500-as fordulattól elérhető, nemigen kellett a középső tartományt felkeresni, hogy rendesen mozogjon vele a dobozos. A két feltöltő párhuzamosan dolgozik, nincs egyikre vagy másikra szabott terhelési illetve fordulatszám-tartomány.

Talán az egyenletes nyomatékleadás miatt van értelme a két feltöltőnek, de ha én választanék igavonó barmot, az egyturbós 115 lóerőssel is beérném. Annak alacsonyabbak lehetnek a szervizköltségei, ha 200 000 kilométernél hosszabb távra tervezünk.

Digitális kijelző mutatja a sebességet. Nagyon hiányzik minimum egy vízhőfokmérő műszer, a dízelmotorok érzékenyek hidegen

A takarékosabbik üzemmódot nem erőltettük. Az amúgy élénk, jól meglóduló autóba az Eco gomb megnyomásával hirtelen beköltözött a rontás és odalett a temperamentuma. A négy motorváltozat közül az alapjárati motorleállítással felszerelt 120 lóerős 1,6 CDTI BiTurbo a legtakarékosabb, szabvány szerinti átlaga 5,7 liter/100 kilométer.

Ez a legtakarékosabb a mezőnyben

Ez jelenleg a kategória legjobb értéke a gyártó szerint. Ennek azért utánanéztem és a hasonló méretű Peugeot Expert adata 6,4 liter a 2,0 HDi-vel, a VW Transporter T5-ből a spórolós BlueMotion eszik elvileg 5,8-5,9 litert százon. Ezek persze katalógusadatok, a GG (Gross-Gerau) rendszámú Opel fedélzeti számítógépe 7,1 litert mutatott hosszú távú átlagként, ami nagyon kevés egy ekkora tesztjárműtől.

Kisfilmecske a raktérről és hogy milyen trükkökre képes:

A haszonjárművektől megszokott módon sok-sok extrát rendelhetünk az autóhoz, egyenként és viszonylag kis összegekért. Ám szinte mindenért felárat kell fizetni, amin megakad a szemünk, legyen az bal oldali tolóajtó, kiegészítő gázolajszűrő vagy 270 fokig nyitható, oldalfalra hajtható hátsó ajtó. Utóbbi azért jó, mert nem kell kerülgetni rakodáskor, mint a csak 180 fokig kitárhatót, amit alapáron kapunk.

Áfa nélkül 5,2-6,7 millió Ft

Zárt áruszállító mellett később duplakabinos kivitelben és a különféle felépítményekhez járóképes alvázzal is elérhető az újdonság. A népszerű személyszállító változat hazánkban jövő év legelején debütál, középen és hátul 3-3 üléssel. A nyolcüléses kisbuszhoz mind a négy dízelmotor rendelhető.

5,2-8,6 köbméter közötti a raktérfogat. Extraként a hátsó ajtók ráhajthatók a karosszériára, hogy ne legyenek útban rakodásnál

Magyarországon a Tour nevű új Vivaro egyterűk nettó 6 141 732-6 724 409 (áfával 7 885 000 és 8 625 000 Ft) közötti áron kaphatók. Előbbi a rövid, normál tetős, 2,7 tonnás verzió 90 lóerővel, a másik végpont az L2H1 hosszú kasztnival, normál tetővel, 2,9 tonnás megengedett össztömeggel és 140 lóerővel. A zárt áruszállítók ára ugyanezekkel a motorokkal áfa nélkül 5,2 és 6,2 millió Ft között szór, az L1H1-től az L2H2-ig haladva.

Mellette – Ellene
  • Szemrevaló forma
  • Nívós belső tér
  • Terheletlenül is komfortos rugózás
  • Praktikus kialakítású raktér
  • Nincs nagy felára a hosszabb és jobban terhelhető verzióknak
  • Takarékos motor, kiegyensúlyozott vonóerővel (1,6 CDTI 120)
  • Egyelőre szűk motorválaszték, nincs földgázüzemű vagy LPG-s verzió
  • Sok hasznos raktéri kiegészítő feláras
  • Egynél költségesebb lehet két turbófeltöltő
  • Nincs se olajhőmérséklet-mérő, se vízhőfokmutató a műszerfalon

Szavazás

Csinos dobozos vagy otromba batár? Hogy tetszik az új Vivaro?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • apaarpi

    Szia András!

    Egész pofás lett ez az autó, kíváncsivá is tett a teszted is, korábban máshol is olvastam már róla.
    Amit a motorválasztásról írtál, gondolkodóba ejtett, nem tudom, itthon mennyi az árkülönbözet a 115 és 120 lovas verziók között, az osztrákoknál minimális, 250

  • apaarpi

    Lemaradt a fele.

  • apaarpi

    Tehát 250

  • apaarpi

    Megint lemaradt több mondat, harmadszor nem írom be :(

  • Levrone

    Meglepő módon a 140 lovas kevesebbet eszik, hosszútávon is. Az Autopult-os próbán, közepes – 450 kg – terheléssel a 140 lovas 5.7-es átlagot csinált. Igaz, az Trafic volt, de tökmindegy, gondolom. A két turbót azért választották, hogy ne kelljen VGT-t alkalmazni, pontosan a szervizköltségek lenyomása érdekében. Ezt mondta a gyári emberke… :-)

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.