Így képzeli el a jövőt a Volvo

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.08. 12.00

A Volvo elképzelései a buszgyártást illetően már nem is jövőt, hanem sokkal inkább a jelent képviselik.

2011 végén állt Göteborgban forgalomba a Volvo kísérleti járműve, melyet az EBSF (European Bus System of Future) program keretében fejlesztettek ki. Az Európai Bizottság által elindított projekt célja, hogy a gyártókkal szoros együttműködésben olyan járműveket fejlesszenek, melyek egyrészt megfelelnek a fenntartható tömegközlekedés kívánalmainak, másrészt kényelmesebbé és gazdaságosabbá tehetik a városi személyszállítást.

A Volvo prototípusa bár futurisztikusra sikerült, mégis a kifejlesztése során alkalmazott megoldások már a jelenleg készülő autóbuszokban is megtalálhatók. Persze mindez magyar szemmel még “űrtechnikának” számít, hiszen a svédek elsősorban a Nyugat-Európában egyre népszerűbb BRT-buszokból indultak ki. Ennek megfelelően a vezetőfülke a villamosokhoz hasonlóan önálló egység lett, azaz teljes szélességében kitölti az autóbuszt. A járművezető pozíciója pedig középre került, ami jobb kilátást és valamivel jobb manőverezhetőséget biztosít. A busz mellső túlnyúlását pedig minimálisra vették, így az első két tengely között 7,3 méterre nőtt a tengelytávolság.

A Volvo a jármű megépítésénél a moduláris felépítést választották, de az utastér kialakításánál teljesen új megközelítést alkalmaztak, ezért 20 százalékkal sikerült növelni a férőhely-kapacitást a normál négyajtós csuklósokhoz képest. Az utastér belső elrendezését 300 résztvevő megkérdezésével alakították ki, így arra utasszempontból aligha lehet panasz. Az ablakok megosztása és méretén jól látható, hogy mennyiben különböznek az idehaza is ismert Volvo 7700-as csuklósoktól. A jármű kialakításánál a legfontosabb cél a gyorsabb és kényelmesebb utascsere megvalósítása volt. Ennek érdekében a szokásostól eltérően nem bolygóajtókkal szerelték a prototípust, hanem kifelé nyíló egyszárnyú üvegajtókkal. Ezek előnye, hogy nem vesznek el felesleges helyet az utastérből.

A Volvo autóbuszából nem készül több, mivel az csak azt a célt szolgálja, hogy autóbuszaik megtervezésénél felhasználják a sajátos kialakítással kapcsolatos tapasztalatokat. Hogy aztán valóban az ilyen jellegű buszok lesznek-e a jövő járművei azt még egyelőre nem lehet megjósolni, hiszen a tömegközlekedés jövője attól is függ, mennyire sikerül azt vonzóvá tenni.

Kommentek

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.