Így képzeli el a jövőt a Volvo

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.08. 12.00

A Volvo elképzelései a buszgyártást illetően már nem is jövőt, hanem sokkal inkább a jelent képviselik.

2011 végén állt Göteborgban forgalomba a Volvo kísérleti járműve, melyet az EBSF (European Bus System of Future) program keretében fejlesztettek ki. Az Európai Bizottság által elindított projekt célja, hogy a gyártókkal szoros együttműködésben olyan járműveket fejlesszenek, melyek egyrészt megfelelnek a fenntartható tömegközlekedés kívánalmainak, másrészt kényelmesebbé és gazdaságosabbá tehetik a városi személyszállítást.

A Volvo prototípusa bár futurisztikusra sikerült, mégis a kifejlesztése során alkalmazott megoldások már a jelenleg készülő autóbuszokban is megtalálhatók. Persze mindez magyar szemmel még “űrtechnikának” számít, hiszen a svédek elsősorban a Nyugat-Európában egyre népszerűbb BRT-buszokból indultak ki. Ennek megfelelően a vezetőfülke a villamosokhoz hasonlóan önálló egység lett, azaz teljes szélességében kitölti az autóbuszt. A járművezető pozíciója pedig középre került, ami jobb kilátást és valamivel jobb manőverezhetőséget biztosít. A busz mellső túlnyúlását pedig minimálisra vették, így az első két tengely között 7,3 méterre nőtt a tengelytávolság.

A Volvo a jármű megépítésénél a moduláris felépítést választották, de az utastér kialakításánál teljesen új megközelítést alkalmaztak, ezért 20 százalékkal sikerült növelni a férőhely-kapacitást a normál négyajtós csuklósokhoz képest. Az utastér belső elrendezését 300 résztvevő megkérdezésével alakították ki, így arra utasszempontból aligha lehet panasz. Az ablakok megosztása és méretén jól látható, hogy mennyiben különböznek az idehaza is ismert Volvo 7700-as csuklósoktól. A jármű kialakításánál a legfontosabb cél a gyorsabb és kényelmesebb utascsere megvalósítása volt. Ennek érdekében a szokásostól eltérően nem bolygóajtókkal szerelték a prototípust, hanem kifelé nyíló egyszárnyú üvegajtókkal. Ezek előnye, hogy nem vesznek el felesleges helyet az utastérből.

A Volvo autóbuszából nem készül több, mivel az csak azt a célt szolgálja, hogy autóbuszaik megtervezésénél felhasználják a sajátos kialakítással kapcsolatos tapasztalatokat. Hogy aztán valóban az ilyen jellegű buszok lesznek-e a jövő járművei azt még egyelőre nem lehet megjósolni, hiszen a tömegközlekedés jövője attól is függ, mennyire sikerül azt vonzóvá tenni.

Kommentek

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.