A szocializmus érintése

Karosa C 735

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.06. 12.00

A Karosa olyan volt a maga korában, mint nekünk az Ikarus. Nem csoda, ha a közlekedésbarátok sorra mentik meg a youngtimer példányokat.

A Karosa buszok idehaza nem túlságosan ismertek, ami elsősorban annak köszönhető, hogy Magyarországnak volt egykoron egy rendkívül sikeres gyára, az Ikarus. A rendszerváltás előtt a hazai volánok és városi közlekedési társaságok túlnyomó része a 200-as sorozat modelljeivel szállította az utasokat. Csehszlovákiában ugyanakkor az egykori Vysoké Mýto-i üzemegység gyártmányai örvendtek nagy népszerűségnek. A Karosa márkanév ma már nem létezik, ugyanis az egykori Irisbus (ma Iveco Bus) felvásárolta a gyárat.

Talán ennek is köszönhető, hogy az egykori csehszlovák gyártmányokat manapság hatalmas kultusz övezi Csehországban, melynek eredményeképpen sorra születnek újjá a valamikor szebb napokat látott youngtimerek. A sárga-fehér fényezésű autóbuszt teljes egészében korhű állapotában újították fel. A jármű így kívül-belül ugyanazt a technikai színvonalat és ízlést képviseli, ami a bársonyos forradalom előtti években jellemző volt Csehszlovákiában.

Karosa C 735

A típust 1977 és 1991 között gyártották Csehszlovákiában a korábbi SD 11-es kirándulóbusz utódjaként. A C 735-ös modelleket Liaz 635/636/637-es motorokkal szerelték, melyek 148-189 kW (200-257 lóerő közötti) teljesítményre voltak képesek. A szintén csehszlovák gyártmányú erőforrásokhoz Praga gyártmányú, 5+1-es mechanikus váltó csatlakozott. A 44 ülőhelyes modellt általában két ajtóval szerelték, azonban csak az első volt kétszárnyú. A hátsó ajtónál lévő üléspár felhajtható volt.

A jármű felújításának 2011-ben vágtak neki és a végleges állapot eléréséhez nem kis összefogásra volt szükség. A karosszéria javítását a České Budějovice-i városi közlekedési vállalat végezte. A motor felújításához szükséges alkatrészeket egy magáncég biztosította, a költségekhez pedig egy prágai buszrajongó is hozzájárult. Emellett a zökkenőmentes munkát számtalan közlekedésrajongó is segítette, akik a szabadidejüket feláldozva járultak hozzá a busz újjászületéséhez. A jármű 2013 novemberére készült el teljesen és első ízben a prágai Czechbus kiállításon volt látható.

Akkor láttam először ezt az autóbuszt és máig maradandó élmény maradt számomra az érzés, amit akkor éreztem, amikor megtettem az első bátortalan lépéseket az első ajtónál lévő lépcsőkön. A kirándulóbusznak is használt jármű utastere annyira makulátlan és részletekig menően korhű volt, hogy azt a hatást keltette, nemrég gördült le a gyártószalagról. A nemrég persze idézőjeleket követel, hiszen a busz eredetileg 1986-ban készült.

A jármű utastere egyébként alig különbözik az Ikarus 256-osétól, sőt, azt is lehetne mondani, hogy szinte megegyezik vele, de maradjunk annyiban, hogy a csehszlovák gyártó előtt volt anno egy jó példa. És nemcsak a rossz példa ragadós, hanem a jó is, ezért a Karosa C 735-ös kicsit azt az érzést kelti, hogy Csehszlovákia volt a legvidámabb barakk a szocialista blokkban. A Karosa pedig az államszövetség egyik kultikus márkájává vált, hiszen büszkén hirdeti, mire volt képes egykoron a csehszlovák ipar.
 

Kommentek

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

Mazda3: nemcsak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.