Veterán Ikarusra bukkantak egy orosz erdőben

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.11.04. 12.45

Moszkvához közel, egy erdőben rozsdásodott több mint harminc éven át ez a veterán Ikarus. A felfedező oroszoknak pedig csodás terveik vannak a magyar busszal!

Moszkvához közel, egy erdőben rozsdásodott több mint harminc éven át ez a veterán Ikarus 55-ös, mire  megmentői rátaláltak. A korához, és a körülményekhez képest jó állapotban maradt fenn, eredeti Csepel motorral a farában.

A legüdítőbb információ ezzel a felfedezéssel kapcsolatban, hogy a magyar konstrukció minden bizonnyal feléled hamvaiból, és profi, alapos restaurálás után a Szentpétervári buszmúzeumban emlékeztet majd a hazai buszgyártás legszebb éveire.

Az orosz buszrajongók elhivatottságát mi sem jelzi jobban, hogy Facebook-oldalukon eredeti dokumentumokat, tervrajzokat, tanácsokat kérnek a minél pontosabb felújítás érdekében. Már akadt pár hazai hozzászóló veterános körökből, de minden információ jól jön, úgyhogy aki tud segíteni, írjon az oldalra.

Az Ikarus 55-66 rövid bemutatása

“1954-ben hatalmas meglepetéssel szolgált az IKARUS gyár: megindította az Ikarus 55 típusú, nagyméretű önhordó-vázas, farmotoros távolsági autóbusz sorozatgyártását. Vonalvezetése, szerkezeti megoldásai forradalmi újítást jelentettek az autóbuszgyártás történetében.”

(Részlet az “IKARUS 1948-1963” c. kiadványból)

Bözsi, vagy faros. Sokan csak így ismerték az Ikarus 55-öst, utóbbi elnevezés pedig a farmotoros kialakításból ered. A soros hathengeres, nyolcliteres 125 lóerős Csepel D-613 dízelmotort hátulról, a Deák László által javasolt széttárható ajtókon keresztül lehetett elérni. 

Tíz éve alatt az Ikarus 55 folyamatosan fejlődött, az első néhány évben rejtett, illetve lökhárítóba integrált, a kanyarodást segítő fényszórókkal készültek. 1956-57-ben áttértek a lökhárító fölött a homlokfalból kiálló fényszórók, valamint az íves szélvédők alkalmazására.

1960-ban volt a legkomolyabb változás, új győri MVG futóművet, áttervezett fenéklemezt, valamint erősebb Csepel dízelmotort kapott a típus.

1953 és 1973 között elkészült, összesen 7466 darab 55-ös távolsági és 9260 darab 66-os városi buszból, de mára igen kevés maradt belőlük. Az 55-ös Lux kivitelű példány oroszországi felbukkanása nem meglepetés, a legtöbb ilyen típus az akkori Szovjetunió területén állt szolgálatba.


Ha faros Ikarust kedveled, akkor a Tecoplan Leo is tetszeni fog. Ez is magyar! Kattints a képre!

Veterán Ikarusra bukkantak egy orosz erdőben 1

Kommentek

  • Pppp

    Hmm, milyen fura, az Oroszok többe nézik az Ikarust mint mi. Talán épp itt láttam egy videót amelyen éppen ők ülnek eggyen valamilyen nosztalgia járat apropóján.

  • W. A. Lacky

    A moszkvai veteránautó-múzeum állandó kiállításán is szerepel egy csodásan helyreállított 55-ös faros. Az oroszok mindent tisztelnek, ami régi, mert tudják, amit egyesek szeretnek elfelejteni, hogy nélkülük nem lenne új.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.