Futurisztikus gázbusz a belgáktól

Scania-Van Hool ExquiCity 18 CNG

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.11.03. 12.00

Ha ezt a buszt megnézed, soha többet nem akarsz majd személyautóval utazni. Ez a jármű újraértelmezi a tömegközlekedés fogalmát.

A Scania a Persontrafik idei kiállításán mutatta be nemrég új, nemzetközi kooperációban készülő buszát, az ExquiCity-t. A jármű felépítménye a belga Van Hooltól, míg a hajtáslánc a svédektől érkezik. Az együttműködés tulajdonképpen egy sikeres típusra épül, hiszen a modell dízelváltozata már bevált és több nagyvárosban szállítja az utasokat Európában nap mint nap.

A 18,6 méter hosszú ExquiCity-t az úgynevezett BRT-rendszerben történő közlekedésre fejlesztették ki. Az elnevezés olyan speciális autóbusz-hálózatot takar, amelyben a járművek a forgalomtól elkülönített pályán haladhatnak. A BRT-rendszer ugyanakkor megköveteli, hogy a buszok teljes mértékben alacsonypadlósak legyenek, valamint azt, hogy megnövelt utaskapacitással rendelkezzenek. A legfontosabb BRT-jellegek között szerepel az emelt vezetőállás, mely a villamosokhoz hasonlóan teljesen elkülönül az utastértől.

További árulkodó jel a BRT-buszok esetében a szokásostól eltérő ajtóelrendezés, valamint a megnövelt karosszéria-magasság.Az üzemeltetéshez szükséges eszközök jó része ugyanis a megerősített karosszériára került, annak érdekében, hogy ne keletkezzenek felesleges dobogók az utastérben. A négy, duplaszárnyas üvegajtóval ellátott ExquiCity karosszériája extra könnyű, ami alacsony fogyasztást tesz lehetővé. A teljesen alacsonpadlós jármű utasterét pedig úgy alakították ki, hogy a lehető leggyorsabb legyen a le- és felszállás.

A gyors utasáramlást a 300 milliméteres padlómagasság is segíti. A jármű 2,55 méter magas és 3,3 méter széles, így a belső tér elképesztően tágas. Az utastérbe 35+1 darab ülést építettek be, ugyanakkor 80-100 utasnak jut hely állva.

Az autóbusz lelke egy Euro 6-os Scania motor, mely biogázzal és sűrített földgázzal egyaránt üzemeltethető. A Scaniától érkező erőforrás 320 lóerős teljesítményű, valamint 1500 newtonméteres nyomatékú. Az ExquiCity a környezetkímélőbb hajtással is dinamikusan gyorsul, ugyanakkor lényegesen kisebb károsanyag-kibocsátással rendelkezik, mint dízeles társai.

Kommentek

  • Karesz74

    Ránézésre is úgy néz ki, hogy felcserélték a szélesség és magasság adatokat.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.