Hibrid nyergesvontató a németektől

MAN TGX 18.440 Hybrid

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.10.26. 14.00

A haszonjármű gyártók egyre jobban a költséghatékony, környezetbarát hajtási módok felé fordulnak.

A Vezess.hu nemrég számolt be arról, hogy müncheni székhelyű MAN a közelmúltban rendezett hannoveri mustrán CNG-vel hajtott teherautót mutatott be. Az újdonságok sora azonban ezzel még nem ért véget, hiszen a 65. IAA Nemzetközi Haszonjármű Kiállításra a cég egy hibrid üzemű nyergesvontatót is elvitt. Az MAN TGX Hybrid egyelőre egy koncepció, azonban a gyártó szerint hamarosan a sorozatgyártása is elindulhat.

Az MAN környezetbarát nyergesvontatója lényegében dízel-elektromos párhuzamos hibrid. A járműben a dízelmotor jelenti a hajtás fő forrását, ugyanakkor az üzemmód lehetővé teszi a fékezési energia visszanyerését, illetve annak eltárolását. A kasztni alatt egy 440 lóerős dízelmotor található, melyet egy 130 kilowattos elektromos erőforrás egészít ki. Utóbbira elsősorban a jármű fékezésénél, vagy annak szabadon futásánál jut szerep. Talán nem meglepő, de a kiállításon bemutatott teherautót az MAN a már bevált TipMatic sebességváltóval látta el.

Működés közben a visszanyert energiát a TGX Hybrid egy akkumulátorban tárolja el, melynek kapacitása két kilowattóra körül mozog. Az eltárolt energiát a jármű a dízelmotor nyomatékának emelésére használja fel, ami meredek emelkedők esetében különösen jól jön. Ennek köszönhetően a belsőégésű erőforrás a lehető leggazdaságosabban üzemeltethető, mivel a kiegészítő nyomaték segítségével elkerülhetőek az alacsonyabb fokozatba történő váltások. Emellett kisebb üzemanyag-fogyasztás, valamint alacsonyabb károsanyag-kibocsátás érhető el a hibrid hajtásnak köszönhetően.

A gyártó saját tesztjei szerint a hagyományos üzemű teherautókhoz képest a TGX Hybrid 8 százalékkal kevesebb gázolajat éget el, míg a széndioxid-kibocsátása is legalább ennyivel kevesebb. Az MAN a sorozatgyártás beindítása előtt felhasználja a tesztek során felhasznált tapasztalatokat és nem kizárt, hogy hamarosan a hazai utakon is találkozhatunk a németek újdonságával. 

Kommentek

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.