Ikarus a forradalom évéből

Legendák nyomában: Ikarus 31

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.10.23. 13.30

Bár az első példány a forradalom évében készült el, a főváros közlekedését mégsem forradalmasította az Ikarus 31-es.

A második ötéves terv keretében jelentős fellendülést vártak el az Ikarus gyártól, emiatt a mérnököknek a lehető legjobb teljesítményt kellett nyújtaniuk. Ezért 1956-ban előálltak az Ikarus 31-essel, mely egyértelmű sikertörténet lett a hazai autóbuszgyártás számára, hiszen az új modell nagy mértékben hozzájárult az export fellendüléséhez. A 31-esből többek között Kínába, Burmába és Egyiptomba is szállítottak, és a legyártott autóbuszok között szép számmal akadtak jobbkormányos változatok is. A 31-es az Ikarus első saját néven gyártott autóbuszának, a 30-asnak volt az utóda.

Hideg-meleg
Sokcélú, középnagyságú autóbuszt hozott létre az Ikarus-gyár, amikor ezt a közkedvelt autóbuszt megszerkesztette. (…) Gyors, gazdaságos, megbízható és kényelmes. Nehéz útviszonyok mellett, meleg- és hidegövi üzemeltetésben is jól helytáll” – olvasható az Ikarus 15 éves jubileumi prospektusának címlapján. Az Ikarus 31-est különféle karosszéria-kialakításokkal gyártották, ennek megfelelően készült belőle városi, városközi, valamint turista kivitel is. Az elődjéhez képest a 31-es nagyobb utastérrel, valamint megnövelt méretű hátsó ablakokkal készült. A szerkezeti megoldások a felépítménytől függetlenül azonosak voltak, a súly- és a méretelosztások pedig a karosszéria jellege szerint módosultak. A modellt kezdetben szervokormány nélkül gyártották.


Szerethető és megbízható
Az Ikarus 31-esek klasszikus trambusz motorral készültek, vagyis a soros elrendezésű, négyhengeres erőforrás a buszvezetőtől jobbra, az utastérben kapott helyet. A motorsátor mellett ugyanakkor még volt hely egy anyósülésnek is. “A sofőrnek a szervokormány hiányában nem volt könnyű a vezetése, mivel a kormányzás mellett a fék is izomból működött. Az ajtókat ugyanakkor már sűrített levegő működtette. Ettől függetlenül megbízható és szerethető típus volt az Ikarus 31-es. Igen szerettem vele dolgozni!” – jegyezte meg Fábos Ferenc nyugalmazott buszsofőr, aki főként Kaposvár és Marcali környékén közlekedett ezzel a típussal.

A fővárosban nem vált be
Az Ikarus 31-es 1957-től készült sorozatgyártásban. A BKV elődjének, a Fővárosi Autóbuszüzemnek (FAÜ) 1959-ben szállították az első példányokat. A budapesti igényeknek megfelelően a járművekben 24 ülő- és 16 állóhely állt rendelkezésre. Az Ikarus 31-eseket Csepel gyártmányú D413-as erőforrások hajtották, melyek 85 lóerős (62 kW) teljesítményre voltak képesek. Átlagos üzemanyag-felhasználásuk 19 liter volt 100 kilométerre vetítve, legnagyobb sebességük elérte 75 kilométer/órát.

 
A FAÜ-nek összesen 22 darab ilyen autóbusza volt, azonban a városi forgalomban hamar bebizonyosodott, hogy kicsi az utastér befogadóképessége, míg a vidéki járatoknál az anyagok minőségéből eredő hibák jöttek elő, ugyanis a rossz minőségű utak hamar tönkretették a futómű és a rugózás alkatrészeit. A fővárossal ellentétben azonban vidéken szerették ezeket az autóbuszokat, hiszen volt belőle iskolabuszos, kenyérszállítós, fogorvosi rendelős, mozgószervizes változat is.

A jármű utódja a 311-es, valamint a 321-es lett, de a 31-esből az Ikarus 1964-ben már olyan speciális változatot is gyártott, melyek a római ötkarikás játékokra szállították a magyar sportolókat. Az utódmodell legfontosabb újításai közé tartozott a sűrített levegővel működő fékrendszer, a korszerűbb hátsó tengely, a szinkronizált sebességváltó, valamint az erősebb motor. Az Ikarus 30-asból és a 31-essből mintegy 7500 darab készült összesen 1966 végéig.
 

Kommentek

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes új autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.