Ikarus a forradalom évéből

Legendák nyomában: Ikarus 31

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.10.23. 13.30

Bár az első példány a forradalom évében készült el, a főváros közlekedését mégsem forradalmasította az Ikarus 31-es.

A második ötéves terv keretében jelentős fellendülést vártak el az Ikarus gyártól, emiatt a mérnököknek a lehető legjobb teljesítményt kellett nyújtaniuk. Ezért 1956-ban előálltak az Ikarus 31-essel, mely egyértelmű sikertörténet lett a hazai autóbuszgyártás számára, hiszen az új modell nagy mértékben hozzájárult az export fellendüléséhez. A 31-esből többek között Kínába, Burmába és Egyiptomba is szállítottak, és a legyártott autóbuszok között szép számmal akadtak jobbkormányos változatok is. A 31-es az Ikarus első saját néven gyártott autóbuszának, a 30-asnak volt az utóda.

Hideg-meleg
Sokcélú, középnagyságú autóbuszt hozott létre az Ikarus-gyár, amikor ezt a közkedvelt autóbuszt megszerkesztette. (…) Gyors, gazdaságos, megbízható és kényelmes. Nehéz útviszonyok mellett, meleg- és hidegövi üzemeltetésben is jól helytáll” – olvasható az Ikarus 15 éves jubileumi prospektusának címlapján. Az Ikarus 31-est különféle karosszéria-kialakításokkal gyártották, ennek megfelelően készült belőle városi, városközi, valamint turista kivitel is. Az elődjéhez képest a 31-es nagyobb utastérrel, valamint megnövelt méretű hátsó ablakokkal készült. A szerkezeti megoldások a felépítménytől függetlenül azonosak voltak, a súly- és a méretelosztások pedig a karosszéria jellege szerint módosultak. A modellt kezdetben szervokormány nélkül gyártották.


Szerethető és megbízható
Az Ikarus 31-esek klasszikus trambusz motorral készültek, vagyis a soros elrendezésű, négyhengeres erőforrás a buszvezetőtől jobbra, az utastérben kapott helyet. A motorsátor mellett ugyanakkor még volt hely egy anyósülésnek is. “A sofőrnek a szervokormány hiányában nem volt könnyű a vezetése, mivel a kormányzás mellett a fék is izomból működött. Az ajtókat ugyanakkor már sűrített levegő működtette. Ettől függetlenül megbízható és szerethető típus volt az Ikarus 31-es. Igen szerettem vele dolgozni!” – jegyezte meg Fábos Ferenc nyugalmazott buszsofőr, aki főként Kaposvár és Marcali környékén közlekedett ezzel a típussal.

A fővárosban nem vált be
Az Ikarus 31-es 1957-től készült sorozatgyártásban. A BKV elődjének, a Fővárosi Autóbuszüzemnek (FAÜ) 1959-ben szállították az első példányokat. A budapesti igényeknek megfelelően a járművekben 24 ülő- és 16 állóhely állt rendelkezésre. Az Ikarus 31-eseket Csepel gyártmányú D413-as erőforrások hajtották, melyek 85 lóerős (62 kW) teljesítményre voltak képesek. Átlagos üzemanyag-felhasználásuk 19 liter volt 100 kilométerre vetítve, legnagyobb sebességük elérte 75 kilométer/órát.

 
A FAÜ-nek összesen 22 darab ilyen autóbusza volt, azonban a városi forgalomban hamar bebizonyosodott, hogy kicsi az utastér befogadóképessége, míg a vidéki járatoknál az anyagok minőségéből eredő hibák jöttek elő, ugyanis a rossz minőségű utak hamar tönkretették a futómű és a rugózás alkatrészeit. A fővárossal ellentétben azonban vidéken szerették ezeket az autóbuszokat, hiszen volt belőle iskolabuszos, kenyérszállítós, fogorvosi rendelős, mozgószervizes változat is.

A jármű utódja a 311-es, valamint a 321-es lett, de a 31-esből az Ikarus 1964-ben már olyan speciális változatot is gyártott, melyek a római ötkarikás játékokra szállították a magyar sportolókat. Az utódmodell legfontosabb újításai közé tartozott a sűrített levegővel működő fékrendszer, a korszerűbb hátsó tengely, a szinkronizált sebességváltó, valamint az erősebb motor. Az Ikarus 30-asból és a 31-essből mintegy 7500 darab készült összesen 1966 végéig.
 

Kommentek

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

25 éves, dögös vörös japán

Ha valaki vonzódik az öregebb autókhoz, de szeretne garantáltan megkímélt, karbantartott példányt szerezni magának, akkor bölcs dolog megnézni pár leszerelt tűzoltóautót

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.