Távirányítós busszal a világ minden tájára

Setra S 516 HDH bemutató

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.10.21. 15.00

A Setra ismét új szintre emelte a távolsági buszozás élményét. Aki egyszer kipróbálja az S 516 HDH-t, az többet nem akar más busszal utazni.

Egy évvel a bemutatása után hazánkba is eljutott a Setra felső kategóriás modellje, a TopClass S 516 HDH, mely a lehető legmagasabb színvonalat képviseli a távolsági autóbuszos közlekedésben. Bár ez a modell az év elején már látható volt a zsámbéki Busexpón, részletesebb megismerésére csak most volt lehetőség. Túlzás nélkül állítható, hogy megérte rá várni, mert a TopClass ismét magasra tette a mércét a versenytársakkal szemben.

A megújulás jegyében

A Setrán belül elkülönülő három típuscsalád, a MultiClass, a ComfortClass és a TopClass közül a MultiClass sorozat tartalmazza a városi és elővárosi járműveket, míg a két másik kategória némi átfedéssel osztja fel egymás közt a turistabuszokat. A Vezess.hu által tesztelt TopClass mind formatervében, mind műszaki tartalmában a legmagasabb színvonalat képviseli. Az újonnan kifejlesztett 500-as sorozatot és a megújult “La linea” formatervet 2012-ben a ComfortClasson vezették be, tavaly ősszel pedig a felső kategóriás TopClass került sorra. A megújult TopClass modellcsalád első példánya tavasszal gördült le a gyártósorról, mely a Lacroix francia tömegközlekedési vállalathoz került.

Az erős motornak köszönhetően a Setra 516 HDH dinamikusan gyorsul

Három csúcskategóriás modell  
A TopClass500-at három típus, a S 515 HDH, az S 516 HDH és az S 517 HDH alkotja, melyek 12,5 méteres, 13,3 méteres, valamint 14,2 méteres hosszúságban gördülnek le a futószalagról. A járművek egységesen 3,88 méter magassággal készülnek. A karosszéria alatt OM 471 LA típusú, hathengeres, 12,8 literes Mercedes-motor található, mely kétféle, 476 lőerős (350 kW) és 510 lőerős (375 kW) változatban készül. Az erőforráshoz Setra forgalmazója, a Daimler GO 250-8-as Powershift sebességváltót kínál. A négycsillagos tesztjárművet a legerősebb, 510 lóerős, Euro 6-os motorral szerelték, mely a tesztút alatt egyetlen egyszer sem okozott csalódást.

Itt kezdődik minden, a sofőr a kezébe veszi a távirányítót és ellenőrzi a fontosabb információkat


Távirányítóval a kézben

Az első dolog, amivel a sofőr találkozik, az a picinyke, ámde helyes távirányító, mely a Mercedes-Benz Actrosból lehet ismerős. A kis eszközön indulás előtt mindössze néhány gombnyomással ellenőrizhető az üzemanyagszint, továbbá a világítóberendezések állapota. Sőt, egy napközbeni pihenő során használatával akár még az utastér is előfűthető, emellett ugyancsak ezzel aktiválható a kormányzár is.


Főszerepben a biztonság

A Setrában számtalan biztonsági rendszer található, ami nem meglepő, hiszen a Daimler élen jár a telematikus rendszerek fejlesztésében. Az S 516 HDH már most teljesíti a 2017-ben életbe lépő borulásvédelmi előírásokat, de a vezetőt és az utasokat egyaránt védő Front Collision Guard ütközésvédelmi rendszer is része a szériafelszereltségnek.

Már a TopClass modelleknél, így az S 515 HDH-hoz is rendelhető a Predictive Powertrain Control (PPC), amely egy navigációs térkép alapján – többek között az aktuális GPS-pozíció, valamint a pillanatnyi terhelés és a beállított sebesség figyelembe vételével – számítja ki a sebességtartó automatika, a gázadás, valamint fékrendszer használatának ideális stratégiáját. A PPC használatával német újságíróknak sikerült 9,2 százalékkal csökkenteni a modell üzemanyag-fogyasztását, mely 28,7 liter volt 100 kilométerre vetítve autópályán. Ettől függetlenül rendszeres használatával 30,7 l/100 km-es átlagfogyasztás valósítható meg, figyelembe véve a topográfiai viszonyokat is.

A kis színes kijelzőn a is ellenőrizhető, hogy éppen melyik telematikai rendszer áll rendelkezésre

A vezető munkáját emellett az elektronikus menetstabilizáló (ESP), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (SPA), az aktív vészfék-rásegítő (ABA2), az adaptív sebességtartó automatika (ART), az éberségfigyelő (ATAS), a visszagurulás-gátló, valamint a Continental által gyártott abroncsnyomás-ellenőrző rendszer segíti. Persze a vezető munkája sem marad titokban, az Eco Driver Feedback folyamatosan elemzi, illetve értékeli a vezető vezetési stílusát és ennek alapján tanácsokkal ösztönzi a sofőrt a takarékos instrukciók betartására.


Panorámatetős utastér

Az utastér rendkívül tágas, nem csoda, ha a Setra egyszerűen csak “galériának” becézi az ajtók előtt található tereket. Ez nem mókusvakítás, hiszen a hatalmas utastérhez jókora karosszéria kell, amit még tovább növeltek az elődökhöz képest. Bár az új TopClass ugyanolyan széles, mint elődje (2,55 méter), a jármű magassága 3,88 méterre nőtt, hossza pedig 135 milliméterrel nagyobb lett. Ennek eredményeképpen a háromtengelyes jármű hosszúsága már eléri a 13,33 métert. Nem csoda tehát, ha az 516 HDH belső magassága 2,1 méter felett van.

A panoráma tetők ellenére sem forrósodik fel az utastér

A tágasság érzetét növeli a panorámaablakokkal szerelt tető. A TopSky üvegtetők egyenként 56 centiméter hosszúak és ugyanilyen szélesek. A szűrővel ellátott ablakok összesen 13 négyzetméternyi felületet tesznek ki. A járműben 50 darab Voyage Supreme műbőr ülés található, melyeket úgynevezett “fésűs” elrendezéssel szereltek be. Ez annyit jelent, hogy az ablak felőli üléseket kicsit hátrébb tolták a mellettük lévő, szélső ülésekhez képest. Állítólag ezzel elviselhetőbb lett a páros utazás, azonban félő, hogy  a terpeszkedő utasokat ez sem riasztja vissza.

Setra TopClass S 516 HDH
Hosszúság 13,325 mm
Szélesség 2550 mm
Magasság 3880 mm
Üzemanyag tartály 520 liter
AdBlue tartály 40 liter
Csomagtér kapacitása 11,4 m3
Motorteljesítmény 375 kW (510 hp)
Nyomaték 2500 Nm(1100 rpm)
Fogyasztás autópályán (l/100 km) 28,7 liter
Ülőhelyek száma 50 db


Kényelem és szórakozás 

A kényelmes székeket bőrborítású fejtámaszokkal, karfákkal és lábtámaszokkal látták el. Nem messze az első ajtótól pedig a tervezők két oldalon egy-egy üléspárt a menetiránynak háttal helyeztek el, így létrehozva egy sajátos kis közösségi teret. A szembefordított ülések közé egy széles asztalt is beépítettek, melybe praktikus pohártartókat rejtettek el. Az utasok komfortérzetét a fej fölött található légbefúvók, valamint az olvasólámpák növelik, azonban a szórakozási lehetőségeket sem szabad elhanyagolni.

A kényelem érdekében az ablak felőli üléseket kicsit hátrébb tolták a mellettük lévő, szélső ülésekhez képest

A Setra S 516 HDH-ban két 19 colos monitor gondoskodik az utasok szórakoztatásáról. A monitorok közvetlenül a Setra kommunikációs centeréhez vannak csatlakoztatva, mely DVD, valamint CD-lejátszására is alkalmas. Sőt, a szórakoztató rendszer az USB-csatlakozóval akár külső forrással is összeköthető, de lehetőség van iPod csatlakoztatására is. A széles monitorokon pedig nemcsak filmek vagy képek vetíthetők, hanem a busz tetején lévő kamera élőképe, vagy akár az autóbusz térképen jelzett útvonala is megjeleníthető. A kommunikációs center jókora kijelzője pedig a kormánykeréktől jobbra helyezkedik el a műszerfalon.

A bezártság érzet a Setra TopClass típuscsalád modelljeiben ismeretlen fogalom


Nincsenek hideg lábak  

A műszerfalon található 2,8 colos színes kijelzőn a légkondicionáló berendezés is tetszés szerint állítható. A kétkörös technológiának köszönhetően azonban mind a sofőr, mind az utasok részére más-más hőmérséklet állítható be. A légkondicionáló fúvókái az ülések feletti konzolban találhatók, de a Setra a hideg lábak felmelegítéséről sem feledkezett meg. Az axiális ventilátorokkal ellátott fűtés a lábtérbe meleg levegőt fúj be, így viszonylag hamar felmelegíthetők a téli városi séták során jéggé dermedt lábak.

A vezető munkahelye 
A Setra S 516 HDH-ban a vezetőtér egészen az első lépcsőfokig nyúlik, melynek köszönhetően számos tárolóhely kialakítása vált lehetővé. Ezek a legváratlanabb helyekből bukkannak elő, van például kis italhűtő a szélvédő mögötti borítás alatt is, de az utaskísérő munkáját az első ajtónál található bárszekrény is segíti.

Konzervatív tervezés nyomai köszönnek vissza a műszerfalon, ennek ellenére a vezető munkahelye áttekinthető, a gombok hamar memorizálhatóak

A korábbi változatokhoz képest a műszerfal öt centiméterrel előrébb került, így jobban kézre állnak a kapcsolók. Bár a modernizált műszerfal teljes mértékben követi a legújabb technikai trendeket, azért összességében elmondható, hogy ez az rész, ahol a Setra erősen ragaszkodik a korábbi modelleknél bevált hagyományos megoldásokhoz.

A sofőrnek ki sem kell szállnia ahhoz, hogy a csomagokhoz hozzáférjenek az utasok

A tervezők az utaskísérő kényelmére is gondoltak, ugyanis az elektromosan állítható utasüléshez kihajtható és fűthető lábtartót is terveztek, hogy véletlenül se a lépcsőkre lógjanak lábak. Az utaskísérő ülésével szemben, a szélvédő alá pedig titkos zugokat is elrejtettek. A csomagok, valamint az utazáshoz szükséges eszközök, felszerelések elhelyezésére 11,4 köbméteres csomagtér áll rendelkezésre, ami 0,8 köbméterrel nagyobb az elődhöz képest.

Opcionális divat
A padlóburkolat anyagától a függönyök mintázatán keresztül a kapaszkodók színéig mindent egyénileg specifikálhatunk a Setra szakértőinek segítségével. Többek között LED-es hangulatvilágítást, különböző konyhákat, exkluzív klubsarkot, variálható üléskiosztást, szélesebb panorámatetőket, továbbá fedélzeti wifi-hotspotot is rendelhetünk.

A wifi egyetlen gombnyomással aktiválható

Csendes és fürge

A Budapest-Tatabánya útvonalon a Setra könnyedén birkózott meg az emelkedőkkel, ami az erős motort tekintve nem is tekinthető különösebb csodának. Azonban figyelembe véve, hogy a tesztjármű utastere és csomagtere bőségesen meg volt rakva súlyokkal, kifejezetten impozánsak tekinthető az S 516 HDH fürgesége. További pozitívum, hogy az autópályán menet közben alig lehetett hallani a motort, ami a kiváló szigetelésnek köszönhető. A vezetőtérben szinte semmit nem lehetett a motorból érzékelni, míg a hátsó utasülésen mindössze 64 decibeles zajértéket lehetett mérni, ami meglehetősen jó értéknek számít a távolsági autóbuszok között.

Alig van a karosszériának olyan eleme, amely ne rejtene tárolórekeszt, vagy csomagládát

Összegzés 
A Setra S 516 HDH olyan utazási és vezetési élményt nyújt, amit ha egyszer átél valaki, akkor többet nem akar más buszban ülni. A megújult TopClass modellek nemcsak hogy elviselhetővé tesznek egy többórás utazást, hanem egyenesen élvezhetővé és feledhetetlenné varázsolják az élményt az utasok számára. Aki egyszer ezt az autóbuszt vezette, az később ezzel akar menni a világ minden tájára.

Kommentek

  • Fel_x

    Volkswagen csoportos kapcsolók, Fiat légbefúvók a sofőr körül.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.