Gázos a németek új teherautója

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.10.17. 12.00

Olcsóbb hozzá az üzemanyag és teljesítményben a dízeleket is utoléri az MAN új gázos teherautója.

Előrejelzések szerint a 2020-ra 65 millió földgázzal hajtott teherautó lehet az utakon világviszonylatban. Mindamellett a sűrített földgázt (CNG) kínáló töltőállomások száma háromezerre növekedhet Európában, míg a Földön 22 ezer ilyen kút lesz az évtized végére. Nem meglepő tehát, ha a müncheni székhelyű MAN folyamatosan a CNG-vel hajtott haszonjármű kínálatának bővítésén fáradozik. A szeptember végén megrendezett IAA Nemzetközi Haszonjármű Kiállításon a cég bemutatta a TGM nyergesvontató sűrített földgázzal közlekedő változatát.

A 18 tonnás teherautó látszólag semmiben sem különbözik hagyományos üzemű változatától. A legfontosabb különbségek a kasztni alatt vannak, igaz nincs ott olyan nagy hókuszpókusz, hiszen bevált hajtásról van szó. A szürkére fényezett demó teherautót hathengeres, 6.9 literes, 280 lóerős gázmotor hajtja, melyhez egy 12 sebességes TipMatic sebességváltó csatlakozik. Az Euro 6-os környezetvédelmi normákat teljesítő motor 1150 newtonméter maximális nyomaték leadására képes, ami gyakorlatilag megegyezik a dízeles változatok teljesítményével.

Az IAA-n bemutatott modell összesen mintegy 140 kilogrammnyi sűrített földgázt képes magával cipelni nyolc, szénbevonattal ellátott alumíniumtartályban. Acéltartályok esetén pedig akár 140 kilogrammnál több CNG-t is el tud raktározni egyszerre az új gázos TGM. A nagy üzemanyag tartályoknak köszönhetően a jármű hatótávolsága 400 kilométer regionális áruterítő teherautóként, míg hosszútávú fuvarok esetén akár 700 kilométert is képes lesz megtenni tankolás nélkül.

A CNG-vel hajtott járművek egyik legfőbb előnye, hogy üzemanyag-költségük mintegy 20-35 százalékkal alacsonyabb, mint a dízel járműveké. A sűrített földgázzal hajtott TGM pedig 3 decibellel csendesebb a hagyományos üzemű járműveknél, emellett lényegesen alacsonyabb károsanyag kibocsátással rendelkezik.

Az MAN-nek több mint 40 éves tapasztalata van a gázhajtás terén. A német gyártó eddig több mint 8 ezer gázbuszt, alvázat és motort értékesített összesen. Nemrég az MAN Lion’s City GL sűrített földgázzal hajtott buszát a “Bus of the Year 2015” díjjal tüntették ki.

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.