Megdöbbentő, de ez is ZiL

A legmenőbb rendőrségi csapatszállító

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.10.11. 12.00

A ZiL háromtengelyes csapatszállítója nem ismert akadályokat, hiszen vízen és terepen egyaránt képes volt közlekedni.

A Lihacsov Autógyár (ZiL) 1980 és 1991 között gyártotta azt a rendőrségi csapatszállító járművet, melyet főként a terepen történő speciális feladatok végrehajtására használtak. Különleges képességeinek köszönhetően fő bevetési célja a Földre visszatérő asztronauták felkutatása és szállítása volt. A “Kékmadár” névre keresztelt 4906-os, valamint a 49061-es modellből mindössze 20 darab készült az egykori Szovjetunióban.

A Kékmadarat sima csapat-, valamint teherszállító kivitelben is gyártották, ugyanakkor a főbb méreteket tekintve mindkét változat ugyanazokkal a paraméterekkel rendelkezett. A ZiL 4906-os 9,25 méter hosszú, 2,48 méter széles és 2,94 méter magas volt, tengelytávolsága 2,4 métert tett ki.

Az üvegszálas karosszériával ellátott jármű első és hátsó tengelye kormányozható volt, ennek köszönhetően mindössze 10 méteres fordulókörrel rendelkezett, ami egy normál személyautóéhoz hasonló. Ha pedig a szükség úgy hozta, a gumiabroncsnyomást a vezetőfülkéből lehetett szabályozni, ami jól jött, hogy laza talajon is előrejuthasson. Ilyen rendszert használtak korábban a Dakar-rali versenyzői is.


A közel két tucatnyi legyártott Kékmadár tömege 9600-11 880 kilogramm között volt, töltési súlyuk pedig nem haladta meg a 3400 kilogrammot. A hatalmas járművet kétféle motorral, ZIL-508.10-as, V8-as, 150 lóerős benzines erőforrással, valamint ZIL-0550.30-as dízelmotorral szerelték.

A gyártó mindkét motorhoz 5+1 sebességes manuális váltót társított. A ZiL-4906 maximum 80 kilométer/órás sebességre volt képes, vízben pedig 8-10 kilométer/órás tempóval tudott közlekedni. A nem szárazföldön történő közlekedést két darab propeller is segítette. Egyenetlen terepen ennél nagyobb, mintegy 20 kilométer/órás átlagsebességre volt képes.

A Kékmadár nemcsak az alacsony darabszám tekintetében volt kuriózum, hanem nemzetközi összehasonlításban is. Nem túlzás azt állítani, hogy a jármű az akkori viszonyokhoz képest olyan technikai tudással rendelkezett, melyet nem szívesen adott ki volna ki a kezei közül a Szovjetunió.

Kommentek

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhez vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.