Megdöbbentő, de ez is ZiL

A legmenőbb rendőrségi csapatszállító

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.10.11. 12.00

A ZiL háromtengelyes csapatszállítója nem ismert akadályokat, hiszen vízen és terepen egyaránt képes volt közlekedni.

A Lihacsov Autógyár (ZiL) 1980 és 1991 között gyártotta azt a rendőrségi csapatszállító járművet, melyet főként a terepen történő speciális feladatok végrehajtására használtak. Különleges képességeinek köszönhetően fő bevetési célja a Földre visszatérő asztronauták felkutatása és szállítása volt. A “Kékmadár” névre keresztelt 4906-os, valamint a 49061-es modellből mindössze 20 darab készült az egykori Szovjetunióban.

A Kékmadarat sima csapat-, valamint teherszállító kivitelben is gyártották, ugyanakkor a főbb méreteket tekintve mindkét változat ugyanazokkal a paraméterekkel rendelkezett. A ZiL 4906-os 9,25 méter hosszú, 2,48 méter széles és 2,94 méter magas volt, tengelytávolsága 2,4 métert tett ki.

Az üvegszálas karosszériával ellátott jármű első és hátsó tengelye kormányozható volt, ennek köszönhetően mindössze 10 méteres fordulókörrel rendelkezett, ami egy normál személyautóéhoz hasonló. Ha pedig a szükség úgy hozta, a gumiabroncsnyomást a vezetőfülkéből lehetett szabályozni, ami jól jött, hogy laza talajon is előrejuthasson. Ilyen rendszert használtak korábban a Dakar-rali versenyzői is.


A közel két tucatnyi legyártott Kékmadár tömege 9600-11 880 kilogramm között volt, töltési súlyuk pedig nem haladta meg a 3400 kilogrammot. A hatalmas járművet kétféle motorral, ZIL-508.10-as, V8-as, 150 lóerős benzines erőforrással, valamint ZIL-0550.30-as dízelmotorral szerelték.

A gyártó mindkét motorhoz 5+1 sebességes manuális váltót társított. A ZiL-4906 maximum 80 kilométer/órás sebességre volt képes, vízben pedig 8-10 kilométer/órás tempóval tudott közlekedni. A nem szárazföldön történő közlekedést két darab propeller is segítette. Egyenetlen terepen ennél nagyobb, mintegy 20 kilométer/órás átlagsebességre volt képes.

A Kékmadár nemcsak az alacsony darabszám tekintetében volt kuriózum, hanem nemzetközi összehasonlításban is. Nem túlzás azt állítani, hogy a jármű az akkori viszonyokhoz képest olyan technikai tudással rendelkezett, melyet nem szívesen adott ki volna ki a kezei közül a Szovjetunió.

Kommentek

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.