Új trolibuszokat kap a főváros

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.10.10. 12.00

Jövőre végre vadonatúj trolibuszokat kaphat Budapest. A cseh-lengyel gyártmányú járművek akár felsővezeték nélkül is képesek lesznek közlekedni.

A Škoda-Solaris páros nyerte a BKK tenderét, ennek megfelelően a cseh-lengyel konzorcium szállíthatja Budapestnek az új, alacsonypadlós  buszokat. A fővárosba 14 darab szóló és 10 darab csuklós autóbusz érkezhet, melyek a BKV flotta 20 évnél idősebb járműveinek cseréjét teszi lehetővé. Az első példányok várhatóan 2015 júniusában jönnek Budapestre, ezt követően pedig havonta 5 autóbusz forgalomba állítása történhet meg. A Škoda-Solaris Trollino típusú buszok a belvárosi, illetve a zuglói vonalakon szállítják majd az utasokat.

Tavaszi csihi-puhi
Az előzményeket tekintve kész csoda, hogy végre sikerült győztest hirdetni a fővárosi tenderen, ugyanis tavasszal a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) megsemmisítette a pályázatot. Az új tenderen Škoda-Solaris duó mellett az Ikarus-Trolza konzorcium indult, azonban a BKK szerint a magyar-orosz páros formai hibákkal terhes és műszaki szempontból érvénytelen ajánlatot nyújtott be. A tenderkiírásban megjelölt 62,4 millió euró (18 milliárd forint) nemcsak 24 darab, hanem a jövőben opcionálisan lehívható 84 további autóbuszra is vonatkozik. A feltételes mennyiség megrendelésekor tetszőleges arányban szerezhetők  be szóló, illetve csuklós járművek.

Lengyel karosszéria, cseh hajtás
Az autóbuszok karosszériáját a lengyel Solaris gyártja, a BlueDrive (IGBT) hajtást pedig a Škoda szereli be a járművekbe. A teljes mértékben alacsonypadlós buszok jelenleg a legsikeresebb trolitípusoknak számítanak Közép-Európában. A csuklós Trollinóban 53, míg a szóló változatban 34 ülőhely található. Mindkét modell esetében a második ajtónál kihajtható rámpa segíti a mozgásukban korlátozott személyek fel- és leszállását.

Felsővezeték nélkül
Budapest új trolibuszainak különlegessége, hogy akár 4 kilométer folyamatos felsővezeték nélküli közlekedésre lesznek alkalmasak. Mindez jól jön például, ha a járműveknek egy esetleg áramkimaradással, vagy egy felsővezeték-hiányos útszakasszal kell megbirkózniuk. A trolibuszokat emellett úgynevezett térdeplőfunkcióval is ellátják, melynek köszönhetően a buszmegállókban 60-70 milliméterrel csökkenthető a buszok padlószintje.

Ekkora mennyiségű trolit Budapest az 1980-as években vásárolt utoljára. A jelenlegi járműbeszerzés nagy jelentőségű a főváros életében, hiszen biztosítja a budapesti trolibuszhálózat létét középtávon, az önjáró üzemnek köszönhetően akár infrastruktúra-fejlesztés nélkül is segítheti a hálózat bővítését, amelyre kiváló példa a 2013 júniusától az új szakaszán már felsővezeték nélkül menetrend szerint közlekedő 79-es trolibusz.

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.