Hibridbusz-simogatás a fővárosban

Volvo 7900 Hybrid

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.10.06. 12.00

Már ősszel forgalomba állhat Budapesten az első csuklós hibrid. Tegnap délután egyet már meg is lehetett simogatni.

Vasárnap délután a Budapest Kongresszusi Központ parkolójában egy hibrid üzemű Volvo 7900-as vendégeskedett. A buszsimogatásra odacsalt fehér busz majdnem olyan volt, mint a hamarosan fővárosunkban megjelenő hibrid flotta egyik példánya, de az első budapesti fecskére még várni kell egy kicsit. Bár a bemutatóbusz utastere nem a fővárosi igényekhez igazodik, a benne fellelhető hibrid technológia viszont ugyanolyan, mint amilyen a BKK színeiben közlekedő buszokéban lesz. Mint ismeretes, jövő év elejétől 28 darab hibrid hajtású Volvo 7900-as közlekedik majd a főváros útjain.

Csendesebb üzem
A Volvo mindössze néhány év alatt lett piacvezető a párhuzamos hibrid technológiát alkalmazó autóbuszaival. A többi Volvo hibridhez hasonlóan a csuklós 7900-as párhuzamos technológiát alkalmaz, melyben a jármű hajtásához az elektromos- és a dízelmotort együttesen, vagy akár külön-külön is igénybe lehet venni. A környezetbarát technológiával szerelt autóbusz egyik legfőbb előnye, hogy 15-20 kilométer/órás sebességig tisztán elektromos hajtással közlekedhet, melynek köszönhetően zajtalanul és füstmentesen indulhat el a megállókból. Ahogy a hasonló technikát alkalmazó buszoknál, úgy ez a jármű is akkumulátorokban tárolja el a fékezéskor felszabaduló energia egy részét.

A megoldásnak köszönhetően az autóbusz 30 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki, valamint közel 39 százalékkal kevesebb üzemanyagot éget el a dízelüzemű modellekhez képest. Az érzékeltetés kedvéért: egy éves szinten 6000 üzemórát futó autóbusz akár 27 ezer liter üzemanyagot is megtakaríthat, amely tíz év alatt nagyságrendileg egy új autóbusz árát is jelentheti.

Könnyű és elektromos
A Lengyelországban készülő 7900-as hátsó részében 5 literes, Euro 6-os szabványú, négyhengeres, 240 lóerős dízelmotor és 150 kilowattos elektromos erőforrás található. Az energia tárolására szolgáló akkumulátorokat a második tengelyhez közel helyezték el, ennek köszönhetően a 18 méter hosszú jármű súlyelosztása aránylag egyenletes lett. A gyors és hatékony fel- és leszállást a három vagy négy dupla ajtó, az alacsony padlószint, valamint a térdeplő funkció biztosítja. A gyártó tájékoztatása szerint a jármű összesen 107 utas szállítására alkalmas, mely 4 hellyel többet jelent a korábban gyártott dízel változathoz képest.

Nemcsak a jármű hajtása környezetbarát, ugyanis a 7900-as karosszériája, valamint a teteje is alumíniumból készült, mely 90 százalékban újrahasznosítható. Ez a megoldás csökkenti a busz súlyát is, hozzájárulva a kisebb üzemanyag-fogyasztáshoz és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátáshoz. Az új, elektromos működtetésű robusztus ajtók pedig megbízhatóbbak, mint a hagyományos pneumatikus működtetésű ajtók, melyek többször szorulhatnak karbantartásra.

Novembertől Budapesten is
Egy hónap múlva áll forgalomba a fővárosban az első hibrid Volvo 7900-as, a BKK szerint pedig januárig mind a 28 darab megérkezik. A fővárosba érkező Volvo 7900-as hibrid buszok négyajtósak lesznek, utasterükben pedig a BKK szokványos, világoskékben túlcsorduló színvilága köszön majd vissza. A járműveket összesen 11 kamerával és FUTÁR rendszerrel szerelik majd fel. A hibrid flottát a T&J Kft. üzemelteti majd, mivel korábban ez a cég nyert a BKK alvállalkozói tenderén. A környezetbarát hajtással szerelt autóbuszok a belvárosban szállítják az utasokat, ennek megfelelően elsősorban az 5-ös, 7-es és 9-es vonalon találkozhatunk velük. A magyar főváros a közel harminc darab járművel a közép-európai városok között a legnagyobb hibrid flottával rendelkezik majd.

Kommentek

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.