Vasárnap délután a Budapest Kongresszusi Központ parkolójában egy hibrid üzemű Volvo 7900-as vendégeskedett. A buszsimogatásra odacsalt fehér busz majdnem olyan volt, mint a hamarosan fővárosunkban megjelenő hibrid flotta egyik példánya, de az első budapesti fecskére még várni kell egy kicsit. Bár a bemutatóbusz utastere nem a fővárosi igényekhez igazodik, a benne fellelhető hibrid technológia viszont ugyanolyan, mint amilyen a BKK színeiben közlekedő buszokéban lesz. Mint ismeretes, jövő év elejétől 28 darab hibrid hajtású Volvo 7900-as közlekedik majd a főváros útjain.

Csendesebb üzem
A Volvo mindössze néhány év alatt lett piacvezető a párhuzamos hibrid technológiát alkalmazó autóbuszaival. A többi Volvo hibridhez hasonlóan a csuklós 7900-as párhuzamos technológiát alkalmaz, melyben a jármű hajtásához az elektromos- és a dízelmotort együttesen, vagy akár külön-külön is igénybe lehet venni. A környezetbarát technológiával szerelt autóbusz egyik legfőbb előnye, hogy 15-20 kilométer/órás sebességig tisztán elektromos hajtással közlekedhet, melynek köszönhetően zajtalanul és füstmentesen indulhat el a megállókból. Ahogy a hasonló technikát alkalmazó buszoknál, úgy ez a jármű is akkumulátorokban tárolja el a fékezéskor felszabaduló energia egy részét.

A megoldásnak köszönhetően az autóbusz 30 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki, valamint közel 39 százalékkal kevesebb üzemanyagot éget el a dízelüzemű modellekhez képest. Az érzékeltetés kedvéért: egy éves szinten 6000 üzemórát futó autóbusz akár 27 ezer liter üzemanyagot is megtakaríthat, amely tíz év alatt nagyságrendileg egy új autóbusz árát is jelentheti.

Könnyű és elektromos
A Lengyelországban készülő 7900-as hátsó részében 5 literes, Euro 6-os szabványú, négyhengeres, 240 lóerős dízelmotor és 150 kilowattos elektromos erőforrás található. Az energia tárolására szolgáló akkumulátorokat a második tengelyhez közel helyezték el, ennek köszönhetően a 18 méter hosszú jármű súlyelosztása aránylag egyenletes lett. A gyors és hatékony fel- és leszállást a három vagy négy dupla ajtó, az alacsony padlószint, valamint a térdeplő funkció biztosítja. A gyártó tájékoztatása szerint a jármű összesen 107 utas szállítására alkalmas, mely 4 hellyel többet jelent a korábban gyártott dízel változathoz képest.

Nemcsak a jármű hajtása környezetbarát, ugyanis a 7900-as karosszériája, valamint a teteje is alumíniumból készült, mely 90 százalékban újrahasznosítható. Ez a megoldás csökkenti a busz súlyát is, hozzájárulva a kisebb üzemanyag-fogyasztáshoz és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátáshoz. Az új, elektromos működtetésű robusztus ajtók pedig megbízhatóbbak, mint a hagyományos pneumatikus működtetésű ajtók, melyek többször szorulhatnak karbantartásra.

Novembertől Budapesten is
Egy hónap múlva áll forgalomba a fővárosban az első hibrid Volvo 7900-as, a BKK szerint pedig januárig mind a 28 darab megérkezik. A fővárosba érkező Volvo 7900-as hibrid buszok négyajtósak lesznek, utasterükben pedig a BKK szokványos, világoskékben túlcsorduló színvilága köszön majd vissza. A járműveket összesen 11 kamerával és FUTÁR rendszerrel szerelik majd fel. A hibrid flottát a T&J Kft. üzemelteti majd, mivel korábban ez a cég nyert a BKK alvállalkozói tenderén. A környezetbarát hajtással szerelt autóbuszok a belvárosban szállítják az utasokat, ennek megfelelően elsősorban az 5-ös, 7-es és 9-es vonalon találkozhatunk velük. A magyar főváros a közel harminc darab járművel a közép-európai városok között a legnagyobb hibrid flottával rendelkezik majd.