Itt az új magyar hibrid busz

Evopro Medio Modulo Hybrid

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.09.20. 12.00

A Budapest Márka Díj átadásán mutatkozott be csütörtökön az Evopro kettős hajtású modellje, mely a világ első hibrid üzemű kompozit midibusza.

A hibrid hajtású verzió nem meglepő módon szinte megszólásig hasonlít az elektromos Modulóra. A busz gyakorlatilag ugyanazzal technológiával készül, mint egykoron Kaposvárott a NABI autóbuszai, melyeket kompozit anyagokból, vagyis nagy szilárdságú, könnyűszerkezetes, üvegszálas technológiával megerősített műanyag elemekből állítottak össze. A karosszériára 30 évet vállal az Evopro, míg a NABI a korábban Kaposvárott  készülő CompoBusokra 18 év strukturális garanciát adott. A technológiának köszönhetően a busz jóval könnyebb, mint a piacon kapható, hasonló paraméterekkel készülő gyártmányok.

A hibrid változat is modulokból áll és többféle hosszúságban készülhet

 
Hazai beszállítói hányad

A hibrid változat is teljes mértéken magyar mérnökök munkája. Mindamellett a jármű főként hazai alkatrészekkel készül, hiszen Csepel C-300-as típusú  kormánymű van benne.  A független felfüggesztésű A-tengely Rába 270-es gyártmány, míg a B-tengely pedig a Rába 361-es terméke. A könnyűszerkezetes midibusz fűtésért és légkondicionálásáért viszont az osztrák Eberspächer eszközei felelnek. A magyar beszállítói hányad azonban így is több mint 50 százalékos a Modulóban.

Budapest Márka Díj

Az elismerést a fővárosi önkormányzat közgyűlése alapította azzal a céllal, hogy összegyűjtse azokat a budapesti értékeket, amelyek öregbítik a főváros jó hírnevét az ország határain belül és túl. A magyar tulajdonú, összesen 32 vállalatot tömörítő cégcsoport budapesti székhellyel rendelkezik, emellett tavaly és idén jelentős energiákat fektetett új buszcsaládjának kifejlesztésére. Az Evopro a kompozit szerkezetű buszokra 392 millió forint fejlesztési támogatást vett fel. Mind az elektromos, mind pedig a hibrid változat a NABI egykori telephelyén, a budapesti Újszász utcában készült a 16. kerületben.


A busz utastere tágas és világos

Tágas utastér

A 8 méter hosszú, 2,5 méter széles és közel 3 méter magas buszban 22 ülőhely, valamint 43 állóhely áll rendelkezésre. A budapesti várban közlekedő Ikarus 405-ös midibuszokhoz képest belső tere valóban tágas, utastere pedig megfelel a kor jelenlegi komfort elvárásainak. Kis méretei ellenére a midibusz közlekedőfolyosója viszonylag tágas, mintegy 150 centiméter széles. Az ülések túlnyomó része a karosszéria alacsonypadlós felében található, ugyanakkor a mozgássérülteknek kialakított peron a sofőr mellett kapott helyet, ami nem feltétlenül jó megoldás. A második ajtóval szemben csak két ülés található, így a későbbi szériaváltozatoknál célszerűbb lenne itt kialakítani a kerekesszékkel, vagy babakocsival utazók számára fenntartott peront. A vezető mellett felszabaduló részen pedig tovább növelhető az ülések száma, így nem kell lényeges ülőhely-csökkenéssel számolni.

Külön leszállásjelző a mozgássérülteknek

 
Rámpa nélkül

Egyelőre sem a hibriden, sem pedig az elektromos Modulón nincs kihajtható rámpa, mivel a gyártó egy olyan automata szerkezet kifejlesztésén dolgozik, melyet a buszsofőr egy gombnyomással kinyithat, vagy becsukhat. Ennek köszönhetően gyorsabb utasáramlás valósulhat meg, az autóbusznak nem kell sokáig a megállóban vesztegelnie. A hibrid busz a korábbi prototípushoz hasonlóan fejlett kapaszkodórendszerrel rendelkezik, igaz, az ülések felett futó csövek talán egy kicsit alacsonyan vannak, ezért egy 185-189 centiméter magas ember felállás közben már könnyen beverheti a fejét.

Jobbra a belső égésű motor, balra pedig az elektromos erőforrás

Meglepő módon a hibrid hajtású Modulo valamivel halkabb az elektromos változatnál, hiszen azon- a hátsó ülésen mérve – akár a 63-68 decibelt is elérheti az elektromotor zaja. A Városligetben debütáló buszban ugyanaz az elektromos motor dolgozik, mint az elektromos változatban. Tartós teljesítménye 80 kilowatt, míg csúcsteljesítménye akár 160 kilowatt is lehet. A hibrid Modulo belsőégésű erőforrása a Cumminstól érkezik.

Moszkvai megrendelés 


Az elektromos változat jövő hétfőtől egyhetes országjárásra indul, melynek során több vidéki nagyvárosban, köztük Pécsett, Kaposvárott, Veszprémben és Székesfehérváron is bemutatkozik. Ezt követően pedig októberben a moszkvai Innoprom haszonjármű-kiállításon lesz látható, ahol várhatóan aláírnak egy 25 darabos orosz megrendelésről szóló szerződést. A hibrid változat egyelőre nem indul hazai körútra, mert jelenleg az Evopro úgynevezett gyorsított élettartamtesztre készíti fel a buszt, melynek során az écsi Rábaringen nyúzzák majd a járművet.

Kommentek

  • vándor

    Örülők és gratulálok a konstruktőröknek.Bízom benne, hogy a magyar busz gyártása színvonala újból az elsők közé emelkedik.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

25 éves, dögös vörös japán

Ha valaki vonzódik az öregebb autókhoz, de szeretne garantáltan megkímélt, karbantartott példányt szerezni magának, akkor bölcs dolog megnézni pár leszerelt tűzoltóautót

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.