Itt az új magyar hibrid busz

Evopro Medio Modulo Hybrid

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.09.20. 12.00

A Budapest Márka Díj átadásán mutatkozott be csütörtökön az Evopro kettős hajtású modellje, mely a világ első hibrid üzemű kompozit midibusza.

A hibrid hajtású verzió nem meglepő módon szinte megszólásig hasonlít az elektromos Modulóra. A busz gyakorlatilag ugyanazzal technológiával készül, mint egykoron Kaposvárott a NABI autóbuszai, melyeket kompozit anyagokból, vagyis nagy szilárdságú, könnyűszerkezetes, üvegszálas technológiával megerősített műanyag elemekből állítottak össze. A karosszériára 30 évet vállal az Evopro, míg a NABI a korábban Kaposvárott  készülő CompoBusokra 18 év strukturális garanciát adott. A technológiának köszönhetően a busz jóval könnyebb, mint a piacon kapható, hasonló paraméterekkel készülő gyártmányok.

A hibrid változat is modulokból áll és többféle hosszúságban készülhet

 
Hazai beszállítói hányad

A hibrid változat is teljes mértéken magyar mérnökök munkája. Mindamellett a jármű főként hazai alkatrészekkel készül, hiszen Csepel C-300-as típusú  kormánymű van benne.  A független felfüggesztésű A-tengely Rába 270-es gyártmány, míg a B-tengely pedig a Rába 361-es terméke. A könnyűszerkezetes midibusz fűtésért és légkondicionálásáért viszont az osztrák Eberspächer eszközei felelnek. A magyar beszállítói hányad azonban így is több mint 50 százalékos a Modulóban.

Budapest Márka Díj

Az elismerést a fővárosi önkormányzat közgyűlése alapította azzal a céllal, hogy összegyűjtse azokat a budapesti értékeket, amelyek öregbítik a főváros jó hírnevét az ország határain belül és túl. A magyar tulajdonú, összesen 32 vállalatot tömörítő cégcsoport budapesti székhellyel rendelkezik, emellett tavaly és idén jelentős energiákat fektetett új buszcsaládjának kifejlesztésére. Az Evopro a kompozit szerkezetű buszokra 392 millió forint fejlesztési támogatást vett fel. Mind az elektromos, mind pedig a hibrid változat a NABI egykori telephelyén, a budapesti Újszász utcában készült a 16. kerületben.


A busz utastere tágas és világos

Tágas utastér

A 8 méter hosszú, 2,5 méter széles és közel 3 méter magas buszban 22 ülőhely, valamint 43 állóhely áll rendelkezésre. A budapesti várban közlekedő Ikarus 405-ös midibuszokhoz képest belső tere valóban tágas, utastere pedig megfelel a kor jelenlegi komfort elvárásainak. Kis méretei ellenére a midibusz közlekedőfolyosója viszonylag tágas, mintegy 150 centiméter széles. Az ülések túlnyomó része a karosszéria alacsonypadlós felében található, ugyanakkor a mozgássérülteknek kialakított peron a sofőr mellett kapott helyet, ami nem feltétlenül jó megoldás. A második ajtóval szemben csak két ülés található, így a későbbi szériaváltozatoknál célszerűbb lenne itt kialakítani a kerekesszékkel, vagy babakocsival utazók számára fenntartott peront. A vezető mellett felszabaduló részen pedig tovább növelhető az ülések száma, így nem kell lényeges ülőhely-csökkenéssel számolni.

Külön leszállásjelző a mozgássérülteknek

 
Rámpa nélkül

Egyelőre sem a hibriden, sem pedig az elektromos Modulón nincs kihajtható rámpa, mivel a gyártó egy olyan automata szerkezet kifejlesztésén dolgozik, melyet a buszsofőr egy gombnyomással kinyithat, vagy becsukhat. Ennek köszönhetően gyorsabb utasáramlás valósulhat meg, az autóbusznak nem kell sokáig a megállóban vesztegelnie. A hibrid busz a korábbi prototípushoz hasonlóan fejlett kapaszkodórendszerrel rendelkezik, igaz, az ülések felett futó csövek talán egy kicsit alacsonyan vannak, ezért egy 185-189 centiméter magas ember felállás közben már könnyen beverheti a fejét.

Jobbra a belső égésű motor, balra pedig az elektromos erőforrás

Meglepő módon a hibrid hajtású Modulo valamivel halkabb az elektromos változatnál, hiszen azon- a hátsó ülésen mérve – akár a 63-68 decibelt is elérheti az elektromotor zaja. A Városligetben debütáló buszban ugyanaz az elektromos motor dolgozik, mint az elektromos változatban. Tartós teljesítménye 80 kilowatt, míg csúcsteljesítménye akár 160 kilowatt is lehet. A hibrid Modulo belsőégésű erőforrása a Cumminstól érkezik.

Moszkvai megrendelés 


Az elektromos változat jövő hétfőtől egyhetes országjárásra indul, melynek során több vidéki nagyvárosban, köztük Pécsett, Kaposvárott, Veszprémben és Székesfehérváron is bemutatkozik. Ezt követően pedig októberben a moszkvai Innoprom haszonjármű-kiállításon lesz látható, ahol várhatóan aláírnak egy 25 darabos orosz megrendelésről szóló szerződést. A hibrid változat egyelőre nem indul hazai körútra, mert jelenleg az Evopro úgynevezett gyorsított élettartamtesztre készíti fel a buszt, melynek során az écsi Rábaringen nyúzzák majd a járművet.

Kommentek

  • vándor

    Örülők és gratulálok a konstruktőröknek.Bízom benne, hogy a magyar busz gyártása színvonala újból az elsők közé emelkedik.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.