Hogy hogyan került a lengyel buszipar a magyar elé, arról bizony számtalan cikket és könyvet lehetne írni, de maradjunk annyiban, hogy már fényévekre előttünk vannak. Bár a picivel nagyobb Lengyelországban sem ördögtől való nem hazai gyártású buszt venni, azért évről-évre kapnak odahaza megrendeléseket, a kezdeti szárnypróbálgatásokhoz pedig mindenképpen. Így járt például a kis 8,9 méteres Solaris Urbino elektromos változata, melyből mindjárt kettőt vásárolt a lengyel fővároshoz közel fekvő Ostrołęka.
Bár a modellt 2011-es bemutatása óta Lengyelországon belül és kívül számtalan városban tesztelték, ez lehet első üzlet, amit a Solaris megköt odahaza a teljesen elektromos hajtású kis Urbinóra. A bolechowói székhelyű gyártót közbeszerzési eljáráson választották ki és egyelőre két darab null-emisszós kisbuszt szállíthat Ostrołękának. A járműveket jövő nyárig kell legyártania a vállalatnak, azonban valószínűsíthető, hogy ennél jóval hamarabb forgalomba állhatnak. A tömzsi Solaris Urbino 8,9 LE-t 160 kilowattos aszinkronos motor hatja (eleinte csak 120 kW-ossal szerelék), melynek működéshez szükséges energiát 160 kilowattórás akkumulátor biztosítja.

A kis Urbino bírja a strapát, ugyanis az ukrán-lengyel közös rendezésű futball Európa-bajnokságon több mint 3000 kilométert tett meg, természetesen nem egy feltöltéssel. A jármű feltöltése a kasztni tetején található töltő segítségével történik. A midibusz elektromos hajtáslánca a Medcomtól érkezik, amely a Solaris hagyományos partnerének számít. A cégnél bíznak abban, hogy ezt a megrendelést hamarosan újabbak követhetik Lengyelországban.

Ha a Varsó körzetében közlekedő buszok beválnak, annak minden bizonnyal híre meg Lengyelországban. Zalaegerszeg testvérvárosa, Klagenfurt például tavaly állított hadrendbe egy elektromos hajtású Solaris Urbino 8,9 LE-t és a legfrissebb hírek szerint ezeket idén újabbak követhetik. Krakkó pedig jelenleg is tesztel egy 12 méteres, szintén teljesen elektromos Solaris Urbinót. És hol tartunk mi ezen a téren? Idehaza az Evoprónak már van szériaérett típusa, azonban sajnos még egyetlenegy közlekedési vállalat sem tesztelte hosszabb ideig, ezért nehéz lenne kedvező tapasztalatokról beszélni.