Amiben a lengyelek előttünk járnak

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.09.17. 12.00

Két évtizeddel ezelőtt még hozzánk jártak piacozni a lengyelek, ma már viszont előttünk járnak. Legalábbis az elektromos buszok terén biztosan.

Hogy hogyan került a lengyel buszipar a magyar elé, arról bizony számtalan cikket és könyvet lehetne írni, de maradjunk annyiban, hogy már fényévekre előttünk vannak. Bár a picivel nagyobb Lengyelországban sem ördögtől való nem hazai gyártású buszt venni, azért évről-évre kapnak odahaza megrendeléseket, a kezdeti szárnypróbálgatásokhoz pedig mindenképpen. Így járt például a kis 8,9 méteres Solaris Urbino elektromos változata, melyből mindjárt kettőt vásárolt a lengyel fővároshoz közel fekvő Ostrołęka.
Bár a modellt 2011-es bemutatása óta Lengyelországon belül és kívül számtalan városban tesztelték, ez lehet első üzlet, amit a Solaris megköt odahaza a teljesen elektromos hajtású kis Urbinóra. A bolechowói székhelyű gyártót közbeszerzési eljáráson választották ki és egyelőre két darab null-emisszós kisbuszt szállíthat Ostrołękának. A járműveket jövő nyárig kell legyártania a vállalatnak, azonban valószínűsíthető, hogy ennél jóval hamarabb forgalomba állhatnak. A tömzsi Solaris Urbino 8,9 LE-t 160 kilowattos aszinkronos motor hatja (eleinte csak 120 kW-ossal szerelék), melynek működéshez szükséges energiát 160 kilowattórás akkumulátor biztosítja.

A kis Urbino bírja a strapát, ugyanis az ukrán-lengyel közös rendezésű futball Európa-bajnokságon több mint 3000 kilométert tett meg, természetesen nem egy feltöltéssel. A jármű feltöltése a kasztni tetején található töltő segítségével történik. A midibusz elektromos hajtáslánca a Medcomtól érkezik, amely a Solaris hagyományos partnerének számít. A cégnél bíznak abban, hogy ezt a megrendelést hamarosan újabbak követhetik Lengyelországban.

Ha a Varsó körzetében közlekedő buszok beválnak, annak minden bizonnyal híre meg Lengyelországban. Zalaegerszeg testvérvárosa, Klagenfurt például tavaly állított hadrendbe egy elektromos hajtású Solaris Urbino 8,9 LE-t és a legfrissebb hírek szerint ezeket idén újabbak követhetik. Krakkó pedig jelenleg is tesztel egy 12 méteres, szintén teljesen elektromos Solaris Urbinót. És hol tartunk mi ezen a téren? Idehaza az Evoprónak már van szériaérett típusa, azonban sajnos még egyetlenegy közlekedési vállalat sem tesztelte hosszabb ideig, ezért nehéz lenne kedvező tapasztalatokról beszélni.

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.