Eldobható lengyel mentőautók

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.09.16. 12.00

Ma már csak az idősebbek emlékezhetnek rá, pedig egykoron mindig ez jött, ha baj volt. Igaz, nem bírták sokáig a kiképzést.

Néha felröppen a médiában a hír arról, hogy valaki tört-zúzott egy mentőautóban. Az ilyen esetek nemcsak azért sajnálatosak, mert az értelmetlen agresszióról szólnak, hanem azért is, mert manapság elképesztő károkat lehet okozni egy mentőautóban. Napjainkban ezeket a járműveket olyan eszközökkel szerelik fel, melyek csak drágán beszerezhetők. De ugorjunk most vissza egy kicsit az időben egy olyan típushoz, melyben egykoron még alig volt valami. Ami nem volt semmi másra jó, csak a sürgősségi betegszállításra.
Az Országos Mentőszolgálat járműparkja sokáig többféle típusból állt. A homogén flotta megszületése az 1960-as évek elejére tehető, köszönhetően annak, hogy korábban a magyar kormány új mentőautók beszerzéséről döntött. A szocialista országok legkedvezőbb ajánlatát a lengyelországi Nysa járműgyár adta, így a lengyelek által gyártott 520S típusú járművekkel indulhatott a járműállomány korszerűsítése. Egy kormányközi szerződés értelmében hazánk 1960-tól a nyolcvanas évek végéig összesen 8100 darab Nysa mentőkocsit állíthatott forgalomba. A későbbi beszerzések során érkezett még Magyarországra az 521S-ből, valamint az 522S-ből is, mivel ezek a típusfrissítésen átesett változatok voltak.

Az első Nysa mentőautóban négyhengeres, 2120 köbcentis, 70 lóerős motor volt. Az 1,8 tonnás járművet azonban idehaza  átalakították rohamkocsivá. Idővel világossá vált, hogy a Nysák nem alkalmasak a feladatra, ettől függetlenül a később esetkocsiként valamint betegszállítóként dolgozó járműveket is ellátták a modern egészségügyi felszerelésekkel. A lengyel gyártmányú mentőautók rendkívül gyorsan cserélődtek, hiszen alig 125 ezer kilométer után teljesen tönkrementek, de 30 ezer kilométerenként minimum motorcserére szorultak. A Nysa így gyakorlatilag olyan volt, mint egy egyszer használatos fecskendő. Eldobható volt, más kérdés, hogy rendjén volt-e így ez egy jármű esetén. A cirka harminc év alatt a Nysa mentőautók 51 millió beteget szállítottak és több mint 1 milliárd kilométert futottak az utakon.

Egy 1989-ben kiírt nemzetközi tenderen már a japán Toyota lett a hazai járműpark fő beszállítója. A rendszerváltás utáni években főként a Hiace típussal cserélték le a jócskán elöregedett és korszerűtlen állományt.

Kommentek

  • Funkyman

    Nem érzem, hogy a 33 évemmel olyan ősöreg lennék, de még bőven emlékszem a Nysákra. Igaz, gyerekkoromban már Mercik voltak az esetkocsik. Viszont arra is emlékszem, hogy a 80-as évek közepén szolgált még pár UAZ is.

  • Szentmiki

    Király egy gép volt! Motoros balesetemkor ilyen jött, betettek a gipszágyba, be a mentőbe, ajtó csak lendületből csukódott…volna, ha nem lóg ki a lábam. A második becsapás után szegény dokinak leesett, hogy a lábam ott maradt, de keresztben már elfértem. Később dolgoztam is Nysával, egyszerű mint a százasszeg és bolondbiztos…:D

  • Joskabacsi

    En is cak 43 vagyok de gyerek korombol vannak emlekeim a tipusrol. Keresztapam a gyongyszov-afesznal volt sofor es ilyen nysa kisbusszal dolgozott. Nekem akkoriban akkoranak tunt mint egy haz. :)

  • Joskabacsi

    Bocsi nem 43 hanem 34.

  • cork77

    Ma az orvosom azt mondta, hogy az én koromban ez már előfordul. Ti meg, hogy az idősebbek emlékezhetnek a Nysára. 37 évesen öreg lennék? Ilyennel vittek kórházba, amikor az első öltéseimet kaptam.

  • imikoma

    Ezek az autók ott voltak, amikor kellettek!!! Nem volt beszerzési botrány, nem korrupció!!! Tették a dolgukot!!! Most meg mindenen sirnak, panaszkodnak!!!! Hol vannak a boldog békeidők????!!!!

  • Kempelen

    ???

  • Motoros III

    Akkoriban nem volt ez rossz autó. Én még vezettem is ilyen gépet, ha jól tudom Volga motor volt benne és 100 km/óra sebességgel kiment a világból.A felszerelése a kornak megfelelő volt. A jelenlegi Fordok sem büszkélkedhetnek!!! Szerintem idáig a legjobb és legmegbízhatóbb mentőgépkocsi a TOYOTA volt. A “kis” Crafter helyett sokkal jobb lenne most is a Toyota.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.