Eldobható lengyel mentőautók

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.09.16. 12.00

Ma már csak az idősebbek emlékezhetnek rá, pedig egykoron mindig ez jött, ha baj volt. Igaz, nem bírták sokáig a kiképzést.

Néha felröppen a médiában a hír arról, hogy valaki tört-zúzott egy mentőautóban. Az ilyen esetek nemcsak azért sajnálatosak, mert az értelmetlen agresszióról szólnak, hanem azért is, mert manapság elképesztő károkat lehet okozni egy mentőautóban. Napjainkban ezeket a járműveket olyan eszközökkel szerelik fel, melyek csak drágán beszerezhetők. De ugorjunk most vissza egy kicsit az időben egy olyan típushoz, melyben egykoron még alig volt valami. Ami nem volt semmi másra jó, csak a sürgősségi betegszállításra.
Az Országos Mentőszolgálat járműparkja sokáig többféle típusból állt. A homogén flotta megszületése az 1960-as évek elejére tehető, köszönhetően annak, hogy korábban a magyar kormány új mentőautók beszerzéséről döntött. A szocialista országok legkedvezőbb ajánlatát a lengyelországi Nysa járműgyár adta, így a lengyelek által gyártott 520S típusú járművekkel indulhatott a járműállomány korszerűsítése. Egy kormányközi szerződés értelmében hazánk 1960-tól a nyolcvanas évek végéig összesen 8100 darab Nysa mentőkocsit állíthatott forgalomba. A későbbi beszerzések során érkezett még Magyarországra az 521S-ből, valamint az 522S-ből is, mivel ezek a típusfrissítésen átesett változatok voltak.

Az első Nysa mentőautóban négyhengeres, 2120 köbcentis, 70 lóerős motor volt. Az 1,8 tonnás járművet azonban idehaza  átalakították rohamkocsivá. Idővel világossá vált, hogy a Nysák nem alkalmasak a feladatra, ettől függetlenül a később esetkocsiként valamint betegszállítóként dolgozó járműveket is ellátták a modern egészségügyi felszerelésekkel. A lengyel gyártmányú mentőautók rendkívül gyorsan cserélődtek, hiszen alig 125 ezer kilométer után teljesen tönkrementek, de 30 ezer kilométerenként minimum motorcserére szorultak. A Nysa így gyakorlatilag olyan volt, mint egy egyszer használatos fecskendő. Eldobható volt, más kérdés, hogy rendjén volt-e így ez egy jármű esetén. A cirka harminc év alatt a Nysa mentőautók 51 millió beteget szállítottak és több mint 1 milliárd kilométert futottak az utakon.

Egy 1989-ben kiírt nemzetközi tenderen már a japán Toyota lett a hazai járműpark fő beszállítója. A rendszerváltás utáni években főként a Hiace típussal cserélték le a jócskán elöregedett és korszerűtlen állományt.

Kommentek

  • Funkyman

    Nem érzem, hogy a 33 évemmel olyan ősöreg lennék, de még bőven emlékszem a Nysákra. Igaz, gyerekkoromban már Mercik voltak az esetkocsik. Viszont arra is emlékszem, hogy a 80-as évek közepén szolgált még pár UAZ is.

  • Szentmiki

    Király egy gép volt! Motoros balesetemkor ilyen jött, betettek a gipszágyba, be a mentőbe, ajtó csak lendületből csukódott…volna, ha nem lóg ki a lábam. A második becsapás után szegény dokinak leesett, hogy a lábam ott maradt, de keresztben már elfértem. Később dolgoztam is Nysával, egyszerű mint a százasszeg és bolondbiztos…:D

  • Joskabacsi

    En is cak 43 vagyok de gyerek korombol vannak emlekeim a tipusrol. Keresztapam a gyongyszov-afesznal volt sofor es ilyen nysa kisbusszal dolgozott. Nekem akkoriban akkoranak tunt mint egy haz. :)

  • Joskabacsi

    Bocsi nem 43 hanem 34.

  • cork77

    Ma az orvosom azt mondta, hogy az én koromban ez már előfordul. Ti meg, hogy az idősebbek emlékezhetnek a Nysára. 37 évesen öreg lennék? Ilyennel vittek kórházba, amikor az első öltéseimet kaptam.

  • imikoma

    Ezek az autók ott voltak, amikor kellettek!!! Nem volt beszerzési botrány, nem korrupció!!! Tették a dolgukot!!! Most meg mindenen sirnak, panaszkodnak!!!! Hol vannak a boldog békeidők????!!!!

  • Kempelen

    ???

  • Motoros III

    Akkoriban nem volt ez rossz autó. Én még vezettem is ilyen gépet, ha jól tudom Volga motor volt benne és 100 km/óra sebességgel kiment a világból.A felszerelése a kornak megfelelő volt. A jelenlegi Fordok sem büszkélkedhetnek!!! Szerintem idáig a legjobb és legmegbízhatóbb mentőgépkocsi a TOYOTA volt. A “kis” Crafter helyett sokkal jobb lenne most is a Toyota.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.