Eldobható lengyel mentőautók

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.09.16. 12.00

Ma már csak az idősebbek emlékezhetnek rá, pedig egykoron mindig ez jött, ha baj volt. Igaz, nem bírták sokáig a kiképzést.

Néha felröppen a médiában a hír arról, hogy valaki tört-zúzott egy mentőautóban. Az ilyen esetek nemcsak azért sajnálatosak, mert az értelmetlen agresszióról szólnak, hanem azért is, mert manapság elképesztő károkat lehet okozni egy mentőautóban. Napjainkban ezeket a járműveket olyan eszközökkel szerelik fel, melyek csak drágán beszerezhetők. De ugorjunk most vissza egy kicsit az időben egy olyan típushoz, melyben egykoron még alig volt valami. Ami nem volt semmi másra jó, csak a sürgősségi betegszállításra.
Az Országos Mentőszolgálat járműparkja sokáig többféle típusból állt. A homogén flotta megszületése az 1960-as évek elejére tehető, köszönhetően annak, hogy korábban a magyar kormány új mentőautók beszerzéséről döntött. A szocialista országok legkedvezőbb ajánlatát a lengyelországi Nysa járműgyár adta, így a lengyelek által gyártott 520S típusú járművekkel indulhatott a járműállomány korszerűsítése. Egy kormányközi szerződés értelmében hazánk 1960-tól a nyolcvanas évek végéig összesen 8100 darab Nysa mentőkocsit állíthatott forgalomba. A későbbi beszerzések során érkezett még Magyarországra az 521S-ből, valamint az 522S-ből is, mivel ezek a típusfrissítésen átesett változatok voltak.

Az első Nysa mentőautóban négyhengeres, 2120 köbcentis, 70 lóerős motor volt. Az 1,8 tonnás járművet azonban idehaza  átalakították rohamkocsivá. Idővel világossá vált, hogy a Nysák nem alkalmasak a feladatra, ettől függetlenül a később esetkocsiként valamint betegszállítóként dolgozó járműveket is ellátták a modern egészségügyi felszerelésekkel. A lengyel gyártmányú mentőautók rendkívül gyorsan cserélődtek, hiszen alig 125 ezer kilométer után teljesen tönkrementek, de 30 ezer kilométerenként minimum motorcserére szorultak. A Nysa így gyakorlatilag olyan volt, mint egy egyszer használatos fecskendő. Eldobható volt, más kérdés, hogy rendjén volt-e így ez egy jármű esetén. A cirka harminc év alatt a Nysa mentőautók 51 millió beteget szállítottak és több mint 1 milliárd kilométert futottak az utakon.

Egy 1989-ben kiírt nemzetközi tenderen már a japán Toyota lett a hazai járműpark fő beszállítója. A rendszerváltás utáni években főként a Hiace típussal cserélték le a jócskán elöregedett és korszerűtlen állományt.

Kommentek

  • Funkyman

    Nem érzem, hogy a 33 évemmel olyan ősöreg lennék, de még bőven emlékszem a Nysákra. Igaz, gyerekkoromban már Mercik voltak az esetkocsik. Viszont arra is emlékszem, hogy a 80-as évek közepén szolgált még pár UAZ is.

  • Szentmiki

    Király egy gép volt! Motoros balesetemkor ilyen jött, betettek a gipszágyba, be a mentőbe, ajtó csak lendületből csukódott…volna, ha nem lóg ki a lábam. A második becsapás után szegény dokinak leesett, hogy a lábam ott maradt, de keresztben már elfértem. Később dolgoztam is Nysával, egyszerű mint a százasszeg és bolondbiztos…:D

  • Joskabacsi

    En is cak 43 vagyok de gyerek korombol vannak emlekeim a tipusrol. Keresztapam a gyongyszov-afesznal volt sofor es ilyen nysa kisbusszal dolgozott. Nekem akkoriban akkoranak tunt mint egy haz. :)

  • Joskabacsi

    Bocsi nem 43 hanem 34.

  • cork77

    Ma az orvosom azt mondta, hogy az én koromban ez már előfordul. Ti meg, hogy az idősebbek emlékezhetnek a Nysára. 37 évesen öreg lennék? Ilyennel vittek kórházba, amikor az első öltéseimet kaptam.

  • imikoma

    Ezek az autók ott voltak, amikor kellettek!!! Nem volt beszerzési botrány, nem korrupció!!! Tették a dolgukot!!! Most meg mindenen sirnak, panaszkodnak!!!! Hol vannak a boldog békeidők????!!!!

  • Kempelen

    ???

  • Motoros III

    Akkoriban nem volt ez rossz autó. Én még vezettem is ilyen gépet, ha jól tudom Volga motor volt benne és 100 km/óra sebességgel kiment a világból.A felszerelése a kornak megfelelő volt. A jelenlegi Fordok sem büszkélkedhetnek!!! Szerintem idáig a legjobb és legmegbízhatóbb mentőgépkocsi a TOYOTA volt. A “kis” Crafter helyett sokkal jobb lenne most is a Toyota.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.