Elektromos hajtású kommunális hulladékgyűjtő autó prototípusát fejlesztették ki a Debreceni Egyetem (DE) műszaki karán 440 millió forint európai uniós és hazai támogatással. Az elektromos autó kedden Békéscsabára indul, ahol féléves szemétszállítási ciklusban tesztelik, egyetlen töltéssel teszi meg a Debrecen-Békéscsaba (kb. 130 km) távolságot.

A prototípus előállítását további 200 millió forinttal támogatta a kocsit üzemeltető békéscsabai TAPE Kft., s a teljes támogatási keretből nemcsak a jármű tervezését és építését oldották meg, hanem felépült a fejlesztéshez szükséges műhely és kialakították az elektromos hajtású járművek tesztállomását is. A most elkészült prototípuson kívül nincs az országban forgalomban olyan autó, amelyben váltóáramú motort hajtanak egyenáramú akkumulátorokkal.

A gázolaj évi 25 millió forintos költsége helyett az elektromos kukásautó mindössze évi 4 millió forintos villamos energiával üzemeltethető. Sorozatgyártás esetén csak néhány millió forinttal kerülne többe egy hasonló dízelmotoros kukásautónál.

A kukásautó villanymotorja 75 lóerős, az akkumulátorok kapacitása 113 kWh. A 600 voltos főakkumulátor töltését a kocsi tetejére szerelt egyedi gyártású napelem segíti, míg a segédberendezések működését biztosító 24 voltos akkuk töltéséhez a kocsi két oldalán elhelyezett napelemek járulnak hozzá.

Az első hazai elektromos kukásautót a szélesebb szakmai közönség október 9-én, a DE műszaki karának szakmai napján ismerheti meg.

(Forrás: MTI)