Menetpróbán az országutak királynője

Teszt:Scania G 410

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.08.28. 12.00

A Scania második generációs Euro 6-os motorral szerelt G 410-es nyergesvontatója sem okozott csalódást. Van olyan jó, mint a többi Streamline modell.

Miközben a haszonjármű gyártók többsége 2013 végére végzett az Euro 6-os motorok bevezetésével, addigra a Scania már a második generációs Euro 6-os erőforrásokkal kínálja modelljeit. A Streamline típuscsaládban a svéd gyártó G- és R-szériás, hosszú távú fuvarokra tervezett teherautói találhatók meg. A korábbi R 580-as modell után a Scania biatorbágyi képviselete a G 410-es nyergesvontatót hozta el Magyarországra. A Highline-hálófülkével szerelt járművet a már szokványosnak számító Budapest-Tatabánya útvonalon próbáltam ki. Mivel idén két tekintélyes német szaklap ennek a modellnek ítélte oda a Green Truck díjat, ezért nagy várakozással vágtam neki a próbaútnak. Mindenek előtt azonban lássuk a műszaki tartalmat!

A Streamline-modellek esetében elfogynak a jelzők

Felesleges kilók eltüntetése
Az óceánkékre fényezett kamionban 13 literes, 410 lóerős motor dolgozik, mely 1900 ford/perc fordulatszám mellett mintegy 2150 newtonméteres nyomaték-teljesítményre képes. A Scania saját adatai szerint ez az új Euro 6-os motor 3 százalékkal gazdaságosabb 400 lóerős, Euro 5-ös társánál. Az év elejétől kötelező szabvány teljesítése azonban nem ment volta az SCR-technológia nélkül, melynek lényege, hogy a motor a szelektív katalitikus redukciót alkalmazza a kipufogógáz utókezelési eljárásaként. Az AdBlue adalékanyaggal az SCR-katalizátorban a káros nitrogén-oxidok ártalmatlan nitrogénné és vízpárává alakulnak át. Érdekesség, hogy motornak nincs szüksége változó geometriájú turbófeltöltőre vagy EGR-rendszerre, ennek köszönhetően 40 kilóval könnyebb a Scania SCR és az EGR technológiát együttesen alkalmazó erőforrásainál.

Okos megoldások
A karakteres, ugyanakkor szép formatervvel rendelkező Streamline nyergesvontatókon az utolsó csavarig tetten érhető a praktikusság és az elegancia. Egyik legfontosabb ismertetőjegyük, hogy az egyenként 500 literes üzemanyagtankokat külön burkolat védi a nyeregszerkezet alatt, míg az AdBlue adalékanyag tartály trükkösen a bal bal oldali lépcső alá került. Az acéllépcsők strapabíróak és biztosan nem törnek úgy szét, mint egyes európai haszonjármű gyártók műanyagból öntött fellépői. Nem csak a praktikus, elegáns megoldások, hanem számos nagyszerű műszaki fejlesztés teszi annyira szerethetővé a Scania nyergesvontatókat.

A vezető oldali ajtó mögött tárolórekesz várja a fontos holmikat

A németeknek sikerült
A 40 tonnás nyergesvontató a 76 kilométeres távon 34 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást produkált. Igaz, az erős forgalom miatt lényegesen lassabban lehetett haladni a G 410-essel az autópályán, melynek átlagsebessége kereken 60 km/óra volt. A fenti érték egyébként szinte megegyezik a korábban tesztelt Topline-hálófülkés R 580-assal. Tény, hogy a német Verkehrs-Rundschau, valamint a Trucker magazin szerint 100 kilométeren mindössze 23,29 literes átlagfogyasztás is kihozható belőle, de mit is mondhatnék, ezek szerint még sokat kell fejlődnöm ezen a téren. A tesztút során igyekeztem maximálisan kihasználni a prediktív erőátviteli rendszer előnyeit, melynek köszönhetően egyébként számtalan stratégia közül választhatunk annak érdekében, hogy a kamion lehető legkevesebb gázolajat égesse el, illetve, hogy a lehető legmagasabb átlagsebességet érje el.

Személyautós kényelem
A 12 fokozatú, automata váltós G 410-esben az ember hamar elfelejti, hogy nyergesvontatóban ül. Ez elsősorban annak a személyautós vezetési kényelemnek köszönhető, mely akár több órás, folyamatos munkát is elviselhetővé tesz a volán mellett. A széles visszapillantó tükrök minimálisra csökkentik a holttereket, a sávelhagyás figyelmeztető rendszer pedig segít időben korrigálni a kormányzási hibákat. A kényelmes kartámaszokkal ellátott vezetőülést is csak dicsérni lehet, igaz az ebben a szériában található plüssborítás egy kissé kényesnek bizonyulhat a hosszútávú fuvarok során. Ahogy a legtöbb Streamline-modellben, úgy a G 410-esben is több pohártartó van az utastérben, a vezető melletti ülés előtt pedig  kihajtható asztalka varázsolható elő a borításból. ebben a modellben ugyanakkor nincs beépített fedélzeti számítógép, a szórakoztatásról viszont a beépített CD-rádió gondoskodik.

A G 410-es Highline fülkéje maximálisan kihasználja a rendelkezésre álló helyeket

Szabadonfutó retarder
Bár a tesztjárműben még a hagyományos volt, már szinte biztosra vehető, hogy a Scania új, R4100D típusú retarderrel kínálja majd teherautóit, mely használaton kívül automatikusan szétkapcsol, így – a vezetéstámogató rendszerek mellett – további üzemanyagot takaríthat meg. Az eszköz ezzel csökkenti a hajtáslánc veszteségét, mivel mindkét, a fékezőerőt biztosító olajban futó lapátkerék lekapcsolódik. A tényleges üzemanyag-fogyasztás az útviszonyoktól függ, de átlagban fél százalék megtakarítással lehet számolni.

A G 410-es a többi Streamline-modellhez hasonlóan kiváló vezetési élményt nyújt

Összegzés
A Scania G 410-esre – a Streamline modellekhez hasonlóan – kiváló vezetési élmény jellemző, a második generációs Euro 6-os motorokba pedig megérte pénzt ölni, mert rendkívül szerethetővé teszik az országutak királynőjét. Arra ugyan nem sikerült rájönni, hogy miért épp ez a típus érdekelte ki a Green Truck Díjat, de mindez semmit sem vesz el az elismerés értékéből.
 

Kommentek

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.