Menetpróbán az országutak királynője

Teszt:Scania G 410

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.08.28. 12.00

A Scania második generációs Euro 6-os motorral szerelt G 410-es nyergesvontatója sem okozott csalódást. Van olyan jó, mint a többi Streamline modell.

Miközben a haszonjármű gyártók többsége 2013 végére végzett az Euro 6-os motorok bevezetésével, addigra a Scania már a második generációs Euro 6-os erőforrásokkal kínálja modelljeit. A Streamline típuscsaládban a svéd gyártó G- és R-szériás, hosszú távú fuvarokra tervezett teherautói találhatók meg. A korábbi R 580-as modell után a Scania biatorbágyi képviselete a G 410-es nyergesvontatót hozta el Magyarországra. A Highline-hálófülkével szerelt járművet a már szokványosnak számító Budapest-Tatabánya útvonalon próbáltam ki. Mivel idén két tekintélyes német szaklap ennek a modellnek ítélte oda a Green Truck díjat, ezért nagy várakozással vágtam neki a próbaútnak. Mindenek előtt azonban lássuk a műszaki tartalmat!

A Streamline-modellek esetében elfogynak a jelzők

Felesleges kilók eltüntetése
Az óceánkékre fényezett kamionban 13 literes, 410 lóerős motor dolgozik, mely 1900 ford/perc fordulatszám mellett mintegy 2150 newtonméteres nyomaték-teljesítményre képes. A Scania saját adatai szerint ez az új Euro 6-os motor 3 százalékkal gazdaságosabb 400 lóerős, Euro 5-ös társánál. Az év elejétől kötelező szabvány teljesítése azonban nem ment volta az SCR-technológia nélkül, melynek lényege, hogy a motor a szelektív katalitikus redukciót alkalmazza a kipufogógáz utókezelési eljárásaként. Az AdBlue adalékanyaggal az SCR-katalizátorban a káros nitrogén-oxidok ártalmatlan nitrogénné és vízpárává alakulnak át. Érdekesség, hogy motornak nincs szüksége változó geometriájú turbófeltöltőre vagy EGR-rendszerre, ennek köszönhetően 40 kilóval könnyebb a Scania SCR és az EGR technológiát együttesen alkalmazó erőforrásainál.

Okos megoldások
A karakteres, ugyanakkor szép formatervvel rendelkező Streamline nyergesvontatókon az utolsó csavarig tetten érhető a praktikusság és az elegancia. Egyik legfontosabb ismertetőjegyük, hogy az egyenként 500 literes üzemanyagtankokat külön burkolat védi a nyeregszerkezet alatt, míg az AdBlue adalékanyag tartály trükkösen a bal bal oldali lépcső alá került. Az acéllépcsők strapabíróak és biztosan nem törnek úgy szét, mint egyes európai haszonjármű gyártók műanyagból öntött fellépői. Nem csak a praktikus, elegáns megoldások, hanem számos nagyszerű műszaki fejlesztés teszi annyira szerethetővé a Scania nyergesvontatókat.

A vezető oldali ajtó mögött tárolórekesz várja a fontos holmikat

A németeknek sikerült
A 40 tonnás nyergesvontató a 76 kilométeres távon 34 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást produkált. Igaz, az erős forgalom miatt lényegesen lassabban lehetett haladni a G 410-essel az autópályán, melynek átlagsebessége kereken 60 km/óra volt. A fenti érték egyébként szinte megegyezik a korábban tesztelt Topline-hálófülkés R 580-assal. Tény, hogy a német Verkehrs-Rundschau, valamint a Trucker magazin szerint 100 kilométeren mindössze 23,29 literes átlagfogyasztás is kihozható belőle, de mit is mondhatnék, ezek szerint még sokat kell fejlődnöm ezen a téren. A tesztút során igyekeztem maximálisan kihasználni a prediktív erőátviteli rendszer előnyeit, melynek köszönhetően egyébként számtalan stratégia közül választhatunk annak érdekében, hogy a kamion lehető legkevesebb gázolajat égesse el, illetve, hogy a lehető legmagasabb átlagsebességet érje el.

Személyautós kényelem
A 12 fokozatú, automata váltós G 410-esben az ember hamar elfelejti, hogy nyergesvontatóban ül. Ez elsősorban annak a személyautós vezetési kényelemnek köszönhető, mely akár több órás, folyamatos munkát is elviselhetővé tesz a volán mellett. A széles visszapillantó tükrök minimálisra csökkentik a holttereket, a sávelhagyás figyelmeztető rendszer pedig segít időben korrigálni a kormányzási hibákat. A kényelmes kartámaszokkal ellátott vezetőülést is csak dicsérni lehet, igaz az ebben a szériában található plüssborítás egy kissé kényesnek bizonyulhat a hosszútávú fuvarok során. Ahogy a legtöbb Streamline-modellben, úgy a G 410-esben is több pohártartó van az utastérben, a vezető melletti ülés előtt pedig  kihajtható asztalka varázsolható elő a borításból. ebben a modellben ugyanakkor nincs beépített fedélzeti számítógép, a szórakoztatásról viszont a beépített CD-rádió gondoskodik.

A G 410-es Highline fülkéje maximálisan kihasználja a rendelkezésre álló helyeket

Szabadonfutó retarder
Bár a tesztjárműben még a hagyományos volt, már szinte biztosra vehető, hogy a Scania új, R4100D típusú retarderrel kínálja majd teherautóit, mely használaton kívül automatikusan szétkapcsol, így – a vezetéstámogató rendszerek mellett – további üzemanyagot takaríthat meg. Az eszköz ezzel csökkenti a hajtáslánc veszteségét, mivel mindkét, a fékezőerőt biztosító olajban futó lapátkerék lekapcsolódik. A tényleges üzemanyag-fogyasztás az útviszonyoktól függ, de átlagban fél százalék megtakarítással lehet számolni.

A G 410-es a többi Streamline-modellhez hasonlóan kiváló vezetési élményt nyújt

Összegzés
A Scania G 410-esre – a Streamline modellekhez hasonlóan – kiváló vezetési élmény jellemző, a második generációs Euro 6-os motorokba pedig megérte pénzt ölni, mert rendkívül szerethetővé teszik az országutak királynőjét. Arra ugyan nem sikerült rájönni, hogy miért épp ez a típus érdekelte ki a Green Truck Díjat, de mindez semmit sem vesz el az elismerés értékéből.
 

Kommentek

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

25 éves, dögös vörös japán

Ha valaki vonzódik az öregebb autókhoz, de szeretne garantáltan megkímélt, karbantartott példányt szerezni magának, akkor bölcs dolog megnézni pár leszerelt tűzoltóautót

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.