Ocsmány amcsi melós

Oshkosh M911

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.08.21. 12.00

Az Oshkosh harckocsiszállítója a maga korában rendkívül erős nyergesvontatónak számított. Igaz, formaterve korántsem volt szépségdíjas.

1976-ban az Egyesült Államok hadserege részletes követelményrendszert hirdetett meg új harckocsiszállító nyergesvontatók beszerzésére. A megvásárolandó járműveknek olcsónak és gazdaságosnak kellett lenniük, emellett lehetőség szerint már bevált polgári konstrukcióra kellett őket megtervezni. A tenderen a katonai járműveket is gyártó Oshkosh volt a befutó, így az amerikai cég teljesíthette a 747 darabra szóló felhívást. Az új harckocsiszállító modellt, az M911-est az Oshkosh F2365-ös típus alapjaira építették meg.
A civil felhasználásra tervezett jármű nem sokkal volt szebb a későbbi katonai változatánál, de tény, hogy a katonai járműveknek nem elsősorban esztétikai követelményeknek kell megfelelniük a nemzeti hadseregekben. A 9,3 méter hosszú, 2,4 méter széles és 3,4 méter magas nyergesvontató gyártása 1977-ben kezdődött. A M911-esek egyik legszokatlanabb jellemzője volt, hogy a hátsó három tengelyből csak az első volt légrugós felfüggesztésű, így az ezen található gumiabroncsok lényegében hajtás nélküli pótkerekek voltak. Szükség esetén támasztógörgőként segítették a nyergesvontató mozgását, valamint csökkentették a másik két tengely terhelését.
A 8×6-os kerékképlettel gyártott harckocsiszállítót Detroit Diesel motorral szerelték, mely 450 lóerős teljesítmény leadására volt képes. A nyolchengeres erőforráshoz egy 5+1 fokozatú automataváltó kapcsolódott. Az M911-es gázlóképessége 0,71 méter, végsebessége pedig 72 kilométer/óra volt. A tekintélyt parancsoló járművet jókora, mintegy 757 literes üzemanyag-tartállyal szerelték annak érdekében, hogy véletlenül se akadjon el.

Az Oshkosh F2365-ös nyergesvontató, melynek alapjaira építették a katonai változatot

A méretes M911-es saját tömege 18 tonna, a nyeregszerkezet maximális terhelhetősége pedig 21 tonna volt. Hatalmas teherbírása mellett rendkívül jól bírta a szélsőséges időjárási körülményeket, hiszen -50 valamint +50 Celsius fok között sem hagyta cserben sofőrjét. Az Oshkosh harckocsiszállító fordulóköre a gyári adatok szerint nem volt nagyobb 29,5 méternél. A harckocsikat a vonatott nyerges pótkocsira általában két csörlő segítségével rakták fel.

Bár az Oshkosh M911-esek jó szolgálatot tettek az amerikai hadseregben a korábbi szerződésben szereplő további 445 darabos opciós mennyiséget nem hívták le. Sőt, a modellből külföldre is csak Thaiföldre került, szám szerint 12 darab.
 

Kommentek

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.