Ocsmány amcsi melós

Oshkosh M911

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.08.21. 12.00

Az Oshkosh harckocsiszállítója a maga korában rendkívül erős nyergesvontatónak számított. Igaz, formaterve korántsem volt szépségdíjas.

1976-ban az Egyesült Államok hadserege részletes követelményrendszert hirdetett meg új harckocsiszállító nyergesvontatók beszerzésére. A megvásárolandó járműveknek olcsónak és gazdaságosnak kellett lenniük, emellett lehetőség szerint már bevált polgári konstrukcióra kellett őket megtervezni. A tenderen a katonai járműveket is gyártó Oshkosh volt a befutó, így az amerikai cég teljesíthette a 747 darabra szóló felhívást. Az új harckocsiszállító modellt, az M911-est az Oshkosh F2365-ös típus alapjaira építették meg.
A civil felhasználásra tervezett jármű nem sokkal volt szebb a későbbi katonai változatánál, de tény, hogy a katonai járműveknek nem elsősorban esztétikai követelményeknek kell megfelelniük a nemzeti hadseregekben. A 9,3 méter hosszú, 2,4 méter széles és 3,4 méter magas nyergesvontató gyártása 1977-ben kezdődött. A M911-esek egyik legszokatlanabb jellemzője volt, hogy a hátsó három tengelyből csak az első volt légrugós felfüggesztésű, így az ezen található gumiabroncsok lényegében hajtás nélküli pótkerekek voltak. Szükség esetén támasztógörgőként segítették a nyergesvontató mozgását, valamint csökkentették a másik két tengely terhelését.
A 8×6-os kerékképlettel gyártott harckocsiszállítót Detroit Diesel motorral szerelték, mely 450 lóerős teljesítmény leadására volt képes. A nyolchengeres erőforráshoz egy 5+1 fokozatú automataváltó kapcsolódott. Az M911-es gázlóképessége 0,71 méter, végsebessége pedig 72 kilométer/óra volt. A tekintélyt parancsoló járművet jókora, mintegy 757 literes üzemanyag-tartállyal szerelték annak érdekében, hogy véletlenül se akadjon el.

Az Oshkosh F2365-ös nyergesvontató, melynek alapjaira építették a katonai változatot

A méretes M911-es saját tömege 18 tonna, a nyeregszerkezet maximális terhelhetősége pedig 21 tonna volt. Hatalmas teherbírása mellett rendkívül jól bírta a szélsőséges időjárási körülményeket, hiszen -50 valamint +50 Celsius fok között sem hagyta cserben sofőrjét. Az Oshkosh harckocsiszállító fordulóköre a gyári adatok szerint nem volt nagyobb 29,5 méternél. A harckocsikat a vonatott nyerges pótkocsira általában két csörlő segítségével rakták fel.

Bár az Oshkosh M911-esek jó szolgálatot tettek az amerikai hadseregben a korábbi szerződésben szereplő további 445 darabos opciós mennyiséget nem hívták le. Sőt, a modellből külföldre is csak Thaiföldre került, szám szerint 12 darab.
 

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.