Ocsmány amcsi melós

Oshkosh M911

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.08.21. 12.00

Az Oshkosh harckocsiszállítója a maga korában rendkívül erős nyergesvontatónak számított. Igaz, formaterve korántsem volt szépségdíjas.

1976-ban az Egyesült Államok hadserege részletes követelményrendszert hirdetett meg új harckocsiszállító nyergesvontatók beszerzésére. A megvásárolandó járműveknek olcsónak és gazdaságosnak kellett lenniük, emellett lehetőség szerint már bevált polgári konstrukcióra kellett őket megtervezni. A tenderen a katonai járműveket is gyártó Oshkosh volt a befutó, így az amerikai cég teljesíthette a 747 darabra szóló felhívást. Az új harckocsiszállító modellt, az M911-est az Oshkosh F2365-ös típus alapjaira építették meg.
A civil felhasználásra tervezett jármű nem sokkal volt szebb a későbbi katonai változatánál, de tény, hogy a katonai járműveknek nem elsősorban esztétikai követelményeknek kell megfelelniük a nemzeti hadseregekben. A 9,3 méter hosszú, 2,4 méter széles és 3,4 méter magas nyergesvontató gyártása 1977-ben kezdődött. A M911-esek egyik legszokatlanabb jellemzője volt, hogy a hátsó három tengelyből csak az első volt légrugós felfüggesztésű, így az ezen található gumiabroncsok lényegében hajtás nélküli pótkerekek voltak. Szükség esetén támasztógörgőként segítették a nyergesvontató mozgását, valamint csökkentették a másik két tengely terhelését.
A 8×6-os kerékképlettel gyártott harckocsiszállítót Detroit Diesel motorral szerelték, mely 450 lóerős teljesítmény leadására volt képes. A nyolchengeres erőforráshoz egy 5+1 fokozatú automataváltó kapcsolódott. Az M911-es gázlóképessége 0,71 méter, végsebessége pedig 72 kilométer/óra volt. A tekintélyt parancsoló járművet jókora, mintegy 757 literes üzemanyag-tartállyal szerelték annak érdekében, hogy véletlenül se akadjon el.

Az Oshkosh F2365-ös nyergesvontató, melynek alapjaira építették a katonai változatot

A méretes M911-es saját tömege 18 tonna, a nyeregszerkezet maximális terhelhetősége pedig 21 tonna volt. Hatalmas teherbírása mellett rendkívül jól bírta a szélsőséges időjárási körülményeket, hiszen -50 valamint +50 Celsius fok között sem hagyta cserben sofőrjét. Az Oshkosh harckocsiszállító fordulóköre a gyári adatok szerint nem volt nagyobb 29,5 méternél. A harckocsikat a vonatott nyerges pótkocsira általában két csörlő segítségével rakták fel.

Bár az Oshkosh M911-esek jó szolgálatot tettek az amerikai hadseregben a korábbi szerződésben szereplő további 445 darabos opciós mennyiséget nem hívták le. Sőt, a modellből külföldre is csak Thaiföldre került, szám szerint 12 darab.
 

Kommentek

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

Pályán az első 2017-es Forma-1-es – videó

A Forma-1-es csapatok közül elsőként a Sauber küldte a pályára új autóját Barcelonában. Videó a C36-os bemutatkozásáról.

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.