Milliók mennek el a vandálok elleni védekezésre

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.08.16. 12.00

Több tíz millió forintba kerül a közpénzből üzemelő BKV számára a rongálók elleni védekezés.

Évről-évre milliók mennek el adóforintjainkból az értelmetlen rongálások elleni védekezésre. És mindezt miért? Mert akadnak olyan utasok, akik különös kéjt érezve szeretnek a tiszta, karcmentes felületekben kárt tenni. Az értelmetlen grafitizés és a tagelést szép szóval önkifejezésnek is hívják, amit azonban egyesek a közlekedési eszközökön művelnek, az korántsem nevezhető művészetnek, sőt. A BKV tájékoztatása szerint a járművek firka- és karcmentesítése évente közel 100 millió forintos pluszköltséget jelent.

A fővárosi közlekedési vállalat a megelőzésre is sokat fordít: az újonnan forgalomba helyezett járműveket például nanotechnológiás bevonattal védik, az üvegfelületeket védőfóliával látják el. A közelmúltban kifejlesztett nanotechnológiás bevonattal, illetve az üvegek karcmentes fóliázásával hatékony, láthatatlan és hosszú távon olcsóbb védelem biztosítható a rongálások ellen. Az üvegfelületekre és a belső térelválasztókra tapasztott vékony réteg ugyanis könnyen eltávolítható a BKV szakemberei által a rajta lévő karcokkal együtt.

Az ablakok fóliázása a 2-es metró teljes járműparkján már megtörtént, de a Combino villamosok ablakait is védőréteg borítja. Ez a védelem átlagosan félévente 3,8 millió forintjába kerül a BKV-nak. 2011 óta pedig csak a villamosok védelmére, közel 2 070 000 folyóméternyi fóliát kellett felhasználnia a társaságnak. Egyes járműveket kamerarendszerrel is felszerelték annak érdekében, hogy a járművezető és a forgalmat ellenőrző szakemberek megelőzhessék a balesetvédelmi szempontból  kockázatos helyzeteket illetve, hogy tetten érhessék a rongálókat. A rendszer működik, hiszen a BKV Forgalombiztonsági Osztályának adatai szerint 2014. első félévében 109 olyan járműrongálás történt, mely helyszíni rendőri intézkedést vont maga után.

A felújítás során grafittálló burkolatokkal látják el az utasteret

A kamera egyébként érthetetlen módon egyes vandálokat nem tart vissza, hiszen akadt már olyan utas akit leszedte az egyik kapaszkodón található borítást, de volt olyan, akit az egyik új Citaro ablaka zavarta a szabad kilátásban. A BKV-nak sajnos arról nincs statisztikája, hogy az elkövetők rendelkeztek-e a rongálás pillanatában érvényes jeggyel, vagy bérlettel, pedig felettébb érdekes lenne.

 

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.