Spórolós villamos a sógoroktól

EcoTram

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.08.10. 12.00

Egy átlagos osztrák háztartás éves fogyasztásának megfelelő mennyiségű energiát takarított meg tesztüzeme során a bécsi energiatakarékos villamos, az EcoTram.

Sikeres volt a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien kutatási projektje, az EcoTram, melynek során azt vizsgálták, hogyan lehet minimalizálni az alacsonypadlós villamosok energiafelhasználását. A próbafutások során elsősorban a szerelvény hűtéséhez, fűtéséhez és szellőztetéséhez szükséges energiamennyiséget próbálták meg csökkenteni. A Siemens gyártmányú ULF2-es típusú EcoTram tíz hónapig közlekedett a 62-es vonalon, ennek során 4 200 kilowattórányi vagyis több mint 13 százaléknyi energiát spórolt meg. Ez egy átlagos osztrák háztartás éves energiafelhasználásának felel meg. 
A teszt első lépéseként egy hagyományos, városi forgalomban használt alacsonypadlós villamos energiafogyasztásáról gyűjtöttek adatokat utasforgalomban. Ezt követően a vállalat szakemberei intézkedéscsomagot dolgoztak ki a hűtés, fűtés és szellőztetés hatékonyságának növelésére. Majd ennek megfelelően alakították át a szerelvényt. Az utasszállítás előtt a szélcsatornában is tesztelték a villamost.  Az energiatakarékos EcoTram szerelvényben széndioxid-érzékelők segítségével optimalizálták a frisslevegő befúvást, emellett többlépcsős hűtési rendszert vezettek be és speciális fóliázással látták el az ablaküvegeket.

Ez az első villamos, amelybe hőszivattyút is telepítettek, hogy a környezet meleg illetve hideg levegőjét felhasználva tudják energiatakarékosan hűteni illetve fűteni a szerelvényt. A Wiener Linien és több cég – például a Rail Tec Arsenal, a Siemens, a Vossloh Kiepe, a SCHIG mbh és a TU Wien – közös projektje 2009-ben kezdődött, melletük a Klima- und Energiefonds is támogatta a kezdeményezést.

Kommentek

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Két furgon nyolc parkolóhelyet foglalt

Győrben két elkanászodott furgon rabolt rá rendesen a rendelkezésre álló parkolóhelyekre.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.