Naponta átlagosan 50-150 kilométert tesz meg 60-75 km/h átlagsebességgel, és akár 3-4 fuvart is lebonyolít egy tipikus magyar tehergépkocsi-vezető – derül ki a WebEye flottakövető cég által készített felmérésből. A sofőrök munkavégzési szokásaira vonatkozó adatok alapján kimutatható, hogy vezetési stílusuk nagymértékben befolyásolja a járművek átlagfogyasztását, amelyet számottevő mértékben növelhetnek például a felesleges fékezések és gyorsítások, illetve a fordulatszám nem megfelelő megválasztása. A WebEye Magyarország Kft. 2013. július 1-jétől 2014. július 1-jéig, mintegy 500 járműbe szerelt egység segítségével rögzítette a felmérés alapjául szolgáló adatokat.

 Mennyit pihen az átlagos magyar kamionos? 1

A szállítmányozó, fuvarozó cégek számos alkalommal szembesülnek azzal, hogy a vártnál gyakrabban válik szükségessé járműveik javítása, ami nemcsak jelentős többletkiadásokkal jár, de akár a megbízások időre történő teljesítését is megnehezítheti. A tehergépkocsik tervezettnél gyorsabb amortizációjának oka gyakran a vezetési stílus nem megfelelő megválasztása, amely a szervizköltségek növelésén túl fokozza az üzemanyag-fogyasztást és ezzel együtt a fuvarozásból fakadó környezetterhelést is. A járművezetők számára a teljesítendő feladatok, a szűk határidők és az egyre gyarapodó adminisztratív teendők mellett sok esetben nehézséget okoz vezetési képességeik folyamatos fejlesztése, holott erre nagy szükség lenne.

A WebEye 12 hónapon át mintegy 500 járműbe szerelt egység segítségével gyűjtött adatokat a tehergépkocsi-vezetők vezetési stílusáról. Az adatgyűjtés a fordulatszám megválasztására, a tempomat használatára, a gázpedál helyzetére, az üzemóra és az átlagfogyasztás alakulására, illetve a megtett útvonalakra és a pihenőidők igénybevételének rögzítésére egyaránt kiterjed.

Mivel a sofőrök gyűjtő szállítmányozásra és távolsági fuvarozásra irányuló megbízásokat egyaránt kapnak, a naponta megtett utak hossza egyénenként jelentős eltérést mutathat. A különböző értékeket átlagolva kiderül, hogy körülbelül napi 50-150 kilométert futnak a hazai tehergépjárművek. Az ennek során megvalósítható fuvarok száma a kiindulási és a célállomás közötti távolságtól függően szintén eltérő lehet, de kisebb távok esetén egy sofőr akár 3-4 alkalommal is fordulhat naponta. A belföldi fuvarteljesítések jellemzően egy napon belül megvalósulnak. A le- és a felrakodás legalább 1-2 órát vesz igénybe.

A törvényben előírt kötelező napi pihenőidőt jellemzően az esti órákban veszik igénybe a gépkocsivezetők (a hazai szabályok értelmében ennek mértéke legalább 11 óra, amely heti három alkalommal 9 órára csökkenthető. Emellett négy és fél órányi vezetés után legalább 45 perces szünetet kell tartani, amely felosztható egy 15 perces és egy azt követő 30 perces pihenésre). A legnépszerűbb pihenőhelyek korábban az utak mellett található falatozók, kifőzdék voltak, de az autópálya-hálózat fejlődése miatt ezeket a sofőrök ma már egyre ritkábban keresik fel – marad a sztráda melletti benzinkút parkolója.

Országszerte a szállítmányozás során leginkább preferált utak közé tartozik a főváros környékén az M0 körgyűrű. A megadott határidőre teljesítendő fuvarok esetén az autópályák használata jellemző. A tehergépjárművek viszonylag gyakran közlekednek településeken belül, ennek oka, hogy sok esetben így csökkenthető a fuvar lebonyolításához szükséges idő, illetve a megtett kilométerek száma. Ezzel együtt a városok belső területeit a teherautók általában elkerülik – sok esetben behajtási tilalmak és teherforgalmi súlykorlátozások miatt nem is használhatják az ott található útszakaszokat.

A vezetési stílusra vonatkozó adatok elemzéséből kiderül, hogy a járművezetők nemzetközi fuvarok esetén 70-75 km/h, a belföldi szállítások során pedig ennél alacsonyabb, 60-70 km/h átlagsebességgel közlekednek. A határainkon belüli utak során az átlagos üzemanyag-fogyasztás ennek megfelelően legalább 1-2 literrel magasabb a külföldi fuvarokhoz képest. A járművek átlagfogyasztását amúgy a mérések eredményei alapján leginkább a fordulatszám nem megfelelő megválasztása, illetve a tempomat rendszeres használatának mellőzése növeli. A sofőrök egy részére jellemző ezek mellett az indokoltnál gyakoribb fékezés, de sokan a retardert sem használják megfelelően, illetve többen nem élnek a kigurulás és a motorfék kínálta lehetőségekkel.

A vezetési stílus nem megfelelő megválasztása nemcsak az üzemanyagköltségeket, de a járművek amortizációjából fakadó kiadásokat is növeli. A jövőben éppen ezért egyre fontosabb lesz a szállítmányozó cégek számára, hogy a flotta hatékony üzemeltetése mellett a járművezetők képességeit is folyamatosan fejlesszék.