Nem buszra való a moped?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.08.05. 12.00

Érzékeny témának vetett véget a napokban a pécsi tömegközlekedési vállalat, mely megtiltotta az elektromos mopedek szállítását.

A nyár folyamán több mopeddel közlekedő utassal is előfordult, hogy a Tüke Busz sofőrjei nem engedték őket felhajtani az autóbuszokra. Az esetek felháborodást váltottak ki és ahogy az hazánkban lenni szokott, a viták nem érvekről, hanem sérelmekről szóltak és sokan csak a mozgássérült emberek feltételezett üldöztetését látták az esetek mögött. A probléma azonban jóval egyszerűbb, a mozgáskorlátozottak utazását szolgáló három és négykerekű elektromos mopedek egyszerűen túl nagyok ahhoz, hogy azokkal a Tüke Busz alacsonypadlós járművein utazni lehessen.

Mit mond az érdekképviselet?
A társaság nem önhatalmúlag döntött a kérdésben a felmerült nézeteltéréseket követően, hanem megkereste a Mozgáskorlátozottak Baranya Megyei Egyesületének elnökhelyettesét, Kovács Kálmánt. Az egyesület képviselője felhívta a figyelmet arra, hogy a mopedek – tulajdonságaik és fizikai paramétereik miatt – nem teszik lehetővé a közösségi közlekedési eszközön történő szállítását.

Az elektromos mopedek több fontos és lényeges paraméter szerint – rögzíthetőség, manőverezés, fordulás (sokkal több fizikális teret igényel) és méret szempontjából – teljesen eltérnek a kézi hajtású és elektromos kerekesszékektől. A le- és felszállás is balesetveszélyes mind a moped használójára, mind pedig a többi utasra nézve.

Debreceni per
Az elektromos mopedekkel kapcsolatban nemrég a debreceni közlekedési vállalat is vizsgálódott, mivel az Egyenlő Bánásmód Hatóság beperelte a társaságot. A DKV Zrt. által felkért igazságügyi szakértő arra volt kíváncsi, megoldható-e a biztonságos utazás ezekkel az eszközökkel.

A szakhatósági vizsgálat azonban megállapította, hogy az elektromos mopedek szállítása nem lehetséges közösségi közlekedési járműveken, mivel azok nem minősülnek kerekesszéknek, valamint rögzíthetőség és méret szempontjából is teljesen eltérnek a mechanikus és elektromos kerekesszékektől. A bíróság mindkét perben a közlekedési vállalatnak adott igazat.

A három- és négykerekű elektromos mopedekkel utazóknak egyelőre tehát korlátozottak a lehetőségeik hazánkban a tömegközlekedésben való részvételre, azonban fontos hangsúlyozni, hogy ez csak a jelenlegi állapotot tükrözi. A közlekedési társaságok kompromisszumos megoldásként indíthatnak irányjáratokat az ilyen mopedekkel közlekedők számára, természetesen olyan járművekkel, melyek belső kialakítása lehetővé teszi ezen eszközök biztonságos szállítását.

Kommentek

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.