Nem buszra való a moped?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.08.05. 12.00

Érzékeny témának vetett véget a napokban a pécsi tömegközlekedési vállalat, mely megtiltotta az elektromos mopedek szállítását.

A nyár folyamán több mopeddel közlekedő utassal is előfordult, hogy a Tüke Busz sofőrjei nem engedték őket felhajtani az autóbuszokra. Az esetek felháborodást váltottak ki és ahogy az hazánkban lenni szokott, a viták nem érvekről, hanem sérelmekről szóltak és sokan csak a mozgássérült emberek feltételezett üldöztetését látták az esetek mögött. A probléma azonban jóval egyszerűbb, a mozgáskorlátozottak utazását szolgáló három és négykerekű elektromos mopedek egyszerűen túl nagyok ahhoz, hogy azokkal a Tüke Busz alacsonypadlós járművein utazni lehessen.

Mit mond az érdekképviselet?
A társaság nem önhatalmúlag döntött a kérdésben a felmerült nézeteltéréseket követően, hanem megkereste a Mozgáskorlátozottak Baranya Megyei Egyesületének elnökhelyettesét, Kovács Kálmánt. Az egyesület képviselője felhívta a figyelmet arra, hogy a mopedek – tulajdonságaik és fizikai paramétereik miatt – nem teszik lehetővé a közösségi közlekedési eszközön történő szállítását.

Az elektromos mopedek több fontos és lényeges paraméter szerint – rögzíthetőség, manőverezés, fordulás (sokkal több fizikális teret igényel) és méret szempontjából – teljesen eltérnek a kézi hajtású és elektromos kerekesszékektől. A le- és felszállás is balesetveszélyes mind a moped használójára, mind pedig a többi utasra nézve.

Debreceni per
Az elektromos mopedekkel kapcsolatban nemrég a debreceni közlekedési vállalat is vizsgálódott, mivel az Egyenlő Bánásmód Hatóság beperelte a társaságot. A DKV Zrt. által felkért igazságügyi szakértő arra volt kíváncsi, megoldható-e a biztonságos utazás ezekkel az eszközökkel.

A szakhatósági vizsgálat azonban megállapította, hogy az elektromos mopedek szállítása nem lehetséges közösségi közlekedési járműveken, mivel azok nem minősülnek kerekesszéknek, valamint rögzíthetőség és méret szempontjából is teljesen eltérnek a mechanikus és elektromos kerekesszékektől. A bíróság mindkét perben a közlekedési vállalatnak adott igazat.

A három- és négykerekű elektromos mopedekkel utazóknak egyelőre tehát korlátozottak a lehetőségeik hazánkban a tömegközlekedésben való részvételre, azonban fontos hangsúlyozni, hogy ez csak a jelenlegi állapotot tükrözi. A közlekedési társaságok kompromisszumos megoldásként indíthatnak irányjáratokat az ilyen mopedekkel közlekedők számára, természetesen olyan járművekkel, melyek belső kialakítása lehetővé teszi ezen eszközök biztonságos szállítását.

Kommentek

Ennyibe kerül az új Lada itthon, holnaptól lehet venni

Bemutatták Magyarországon is a Lada Vestát, és végre kiderült, hogy mennyibe fog kerülni. A forgalmazás március első napján, azaz szerdán kezdődik.

F1: Az FIA üzent a csapatoknak, érik a botrány

A Nemzetközi Automobil Szövetség megüzente a Forma-1-es csapatoknak, hogy a vitatott futóműkonstrukciók megváltoztatására kényszerítheti őket.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

F1: Videón, ahogy rögtön kicsúszott az újonc

Lance Strollt nem törte össze, hogy az első tesztnapján rögtön hibázott a Williamsszel. Elveszett egy egész nap.

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.