Nem buszra való a moped?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.08.05. 12.00

Érzékeny témának vetett véget a napokban a pécsi tömegközlekedési vállalat, mely megtiltotta az elektromos mopedek szállítását.

A nyár folyamán több mopeddel közlekedő utassal is előfordult, hogy a Tüke Busz sofőrjei nem engedték őket felhajtani az autóbuszokra. Az esetek felháborodást váltottak ki és ahogy az hazánkban lenni szokott, a viták nem érvekről, hanem sérelmekről szóltak és sokan csak a mozgássérült emberek feltételezett üldöztetését látták az esetek mögött. A probléma azonban jóval egyszerűbb, a mozgáskorlátozottak utazását szolgáló három és négykerekű elektromos mopedek egyszerűen túl nagyok ahhoz, hogy azokkal a Tüke Busz alacsonypadlós járművein utazni lehessen.

Mit mond az érdekképviselet?
A társaság nem önhatalmúlag döntött a kérdésben a felmerült nézeteltéréseket követően, hanem megkereste a Mozgáskorlátozottak Baranya Megyei Egyesületének elnökhelyettesét, Kovács Kálmánt. Az egyesület képviselője felhívta a figyelmet arra, hogy a mopedek – tulajdonságaik és fizikai paramétereik miatt – nem teszik lehetővé a közösségi közlekedési eszközön történő szállítását.

Az elektromos mopedek több fontos és lényeges paraméter szerint – rögzíthetőség, manőverezés, fordulás (sokkal több fizikális teret igényel) és méret szempontjából – teljesen eltérnek a kézi hajtású és elektromos kerekesszékektől. A le- és felszállás is balesetveszélyes mind a moped használójára, mind pedig a többi utasra nézve.

Debreceni per
Az elektromos mopedekkel kapcsolatban nemrég a debreceni közlekedési vállalat is vizsgálódott, mivel az Egyenlő Bánásmód Hatóság beperelte a társaságot. A DKV Zrt. által felkért igazságügyi szakértő arra volt kíváncsi, megoldható-e a biztonságos utazás ezekkel az eszközökkel.

A szakhatósági vizsgálat azonban megállapította, hogy az elektromos mopedek szállítása nem lehetséges közösségi közlekedési járműveken, mivel azok nem minősülnek kerekesszéknek, valamint rögzíthetőség és méret szempontjából is teljesen eltérnek a mechanikus és elektromos kerekesszékektől. A bíróság mindkét perben a közlekedési vállalatnak adott igazat.

A három- és négykerekű elektromos mopedekkel utazóknak egyelőre tehát korlátozottak a lehetőségeik hazánkban a tömegközlekedésben való részvételre, azonban fontos hangsúlyozni, hogy ez csak a jelenlegi állapotot tükrözi. A közlekedési társaságok kompromisszumos megoldásként indíthatnak irányjáratokat az ilyen mopedekkel közlekedők számára, természetesen olyan járművekkel, melyek belső kialakítása lehetővé teszi ezen eszközök biztonságos szállítását.

Kommentek

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.