Amikor egy FIAT lepipálja a Volkswagent

Teszt: FIAT Doblo Maxi XL Cargo 1,6 SX

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.08.03. 06.00

Minden konkurensénél nagyobbra puffasztotta a FIAT a Doblo haszonjármű-változatát. A Maxi XL név teljesen reális.

Röviden – FIAT Doblo Cargo Maxi XL

Mi ez?

Dobozos kisteherautó, kategóriájának legnagyobb rakterű áruszállítója.
Mit tud? Egy körben 5,0 (vagy akár 5,4) köbméternyi cuccot célba juttatni, mérsékelt fogyasztással.
Mibe kerül? Nettó 4 260 000 forintba (ami áfával 5 410 200 Ft volna).
Kinek jó?  Annak, aki ki tudja használni a Doblo kompaktságát és magas rakterét.

Utálom a napot menetlevél-töltögetéssel kezdeni, mégis szeretem a könnyű áruszállítókat a legolcsóbb Dokkertől a sátoros VW Caddy-ig. A kis dobozosok mezőnyében a FIAT Doblo Cargo eleve érdekes, mert van belőle földgázüzemű és mert a platós WorkUp mellé most érkezett még egy izgalmas változat, a hosszított és nagyon magas Maxi XL.

Külső

Nagyméretű lámpáival játékosnak hat az autó orra, pedig a mackópofa mögött egy kőkeményen végigszámolt jármű következik.

Belső tér

A tesztautóba a közutas T5 Transporterből ültem át, de az első benyomásom az volt, hogy mennyivel olcsóbb itt minden. Az ülőlap mintha hordóformájú volna, a kárpit rémesen műanyag és nincs hely az ajtóban az 1,5 literes vizesüvegnek. Tetszett viszont az ötletes rakodóhely az utasülés lapja alatt.

Nagyon hasznos rejtekhely van az első utasülés alatt. Felárért az üléstámla előrehajtható, a nyitható raktérajtóval kombinálva így igen hosszú tárgyak is beférnek


Raktér

Bődületesen nagy barlangot tár fel a könnyen sikló tolóajtó vagy a két hátsó ajtó. A térfogat kereken öt köbméter fix lemezes elválasztóval. A mókás mintázatú padló vastag gumiszőnyege bevált és praktikus megoldás egy áruszállítóban. A fehérre fényezett oldalfalak és a feketére fújt csomagrögzítők sérülékenyek, pakolás közben a doboz gyorsan összeszed pár karcot, leverődést.

4,1 köbméternyi cucc fér a Nissan Evaliába, a hosszított VW Caddy raktere 4,7 köbméteres. A Maxi XL puttonya öt


Az ajtó kiakasztható, így 90 helyett 180 fokig nyitható. Még jobb volna a 270 fokig kitárható változat, mert nem kellene kerülgetni az ajtószárnyakat, ha a kasztnira simulnának. Ez kézzel és targoncával rakodva is jól jönne.

Igen keskenyek a kerékdobok, ami annál nagyobb szó, mert itt nem a létező legegyszerűbb és legkevesebb helyet foglaló futómű van az autó alatt, hanem igényes, független kerékfelfüggesztés csavarrugóval. Ez ebben a kategóriában gyakorlatilag a Doblo egyedülálló vonása.

A raktér kialakításának legnagyobb és teljességgel érthetetlen hibája, hogy belül nincs kilincs a tolóajtón és a két hátsó ajtószárnyon sem. Ahol valaki üzemszerűen tartózkodhat rakodás közben, oda kellene egy kilincset telepíteni a háromból egy ajtóra. Kijutni ki lehet, ha levesszük a lepattintható ajtóborítást, majd mögötte a kilincs mechanikáját kitapogatva meghúzzuk a megfelelő drótot. Édes a szabadulás.
 

Kényelmesen alacsonyan, 54,5 centiméter magasan húzódik a raktérküszöb. Érthetetlen, miért nem lehet belülről nyitni a háromból egyik ajtót sem

Belül a raktérvilágítás fényereje tisztességes, két lámpából is érkezik a fény. A padló tökéletesen sík és szépen egy síkba hozták a lökhárítóval. Szabványos, 80×120 centis raklapból kettőt is beemelhetünk, mert a kerékdobok között is 123 centiméter széles a raktér. A 155 cm magasságú térben alkattól függően kicsit vagy erősen görnyedve lehet rámolni. A vezetőfülke felett ajtóval nyitható üreget találunk, amely csak a raktér felől közelíthető meg.

Míg az alap Doblo Cargo 750 kilónyi terhet vihet, a Maxi verziók helyből egytonnás terhelhetőséggel készülnek. Ez az érték a raktér méretéhez hasonlóan összehasonlítható az eggyel nagyobb áruszállító-kategória alapváltozataival.

Vezetés városban

Kicsit vastag a tetőoszlop, ezt leszámítva előrefelé rendesen kilátni a Doblóból. Tükrei használhatók, szükség is van rájuk, hogy a lemezelt oldalfalú autó áttekinthetetlenségét kompenzálják.
 

35 centiméterrel hosszabb a Doblo Cargo Maxi az alapváltozatnál. A különbséget 310,5 centisre nyújtott tengelytáv adja

Elinduláskor vagy nagy gázt adunk, mint aki ma kezdte, vagy sokáig csúsztatjuk a kuplungot, vagy türelmesen megvárjuk, hogy a motor kikecmeregjen a turbólyukból. 1500-as fordulatszámtól a Garrett-feltöltő elegendő levegőt szállít és a 105 lóerős, 1,6-os dízelmotor jó erőben van.

Figyelni kell a magasságkorlátozásokra, mert 212,5 centijével az emelt tetős modell túlságosan hórihorgas a mélygarázsokhoz. 3,1 méteres tengelytávval nem érdemes csodát várni az autó fordulékonyságát illetően, a hosszított Doblo Cargónak 12,5 m átmérőjű kör a megforduláshoz. A rugózási kényelem remek.

Hosszabb úton

Igen jónak számító, már 1500-as fordulatszámon leadott 290 Nm nyomatékával a Doblo az 1,6 Multijet dízellel is elég fürge, könnyű kiugrani vele egy előzésre a sorból. Telerámolva, egy tonnás terheléssel nyilván nem ilyen vidám az élet, de a motornak ígéretes tartalékai vannak.

A lemezfal és az üvegablak mögül kevés zaj terheli a vezetőt menet közben

A konkurensek zöméhez nem rendelhető igazán erős dízelmotor, a Doblóhoz viszont van kétliteres 135 lóerős, 320 Nm nyomatékú dízel is. Kétliteres dízelmotort ebben a kategóriában egyedül a jóval drágább Volkswagen Caddy kínál a FIAT-on kívül, pedig a telerámolt vetélytársakba sem mindenkinek elég azt 1,5 dCi vagy az 1,6 HDi.

Oldalszélben nem tudtuk kipróbálni az autót, hatalmas felületén könnyen fogást találhatna a szél, de szélcsendben a Doblo megnyugtatóan stabil. Magassága ellenére nem imbolyog.

A zajszint egészen kellemes. A motor a leggyakrabban használt tartományban visszafogott hanggal működik és a rakteret elválasztó fallal nem hasít agyunkba minduntalan a csörömpölés hátulról. A rugózási komfort dicsérendő.

Fogyasztás

Tesztünkön fele-fele arányban országúton és városban autózva 6,4 literes átlagfogyasztást mértünk. Többnyire minimális terheléssel jártunk, de viszonylag lendületesen, így ez az érték elfogadható. Örültünk a 60 literes tanknak, nem sokszor kell megitatni az autót.

Tesztünkön 6,4 l/100 km átlagfogyasztást mértünk, fele-fele arányban járva Budapesten és országúton


Ár, felszereltség

Áfa nélkül bruttó 4 260 000 forintos árával az SX felszereltségű Maxi XL nettó 160 000 forinttal kerül többe az alacsonyabb tetős, 4,2 köbméteres Maxinál. Felára méltányos.

Nem véletlenül jobb biznisz a kis-haszonjármű, mint a személyautó. Nagyobb méretük miatt eleve többet lehet kérni értük, felszereltségük pedig messze elmarad a hasonló áru személyautókétól. A tesztelt verzió bruttó 5 410 200 forintos listaáráért furcsa volna egy rádió, oldallégzsák, ESP és klímaberendezés nélküli személyautó.

De ez haszonjármű, ebben a két első légzsákot, az elektromos ablakemelőt és a központi zárat leszámítva gyakorlatilag a légkonditól (180 000 Ft) az elektromos tükörállításon (25 000 Ft) és a jobb oldali tolóajtón át (15 000 Ft) a külső hőmérséklet kijelzéséig (10 000 Ft) mindenért felárat kell fizetni.
 

Nem rendelhető középső pótülés, mint a Berlingóba. Az üléshelyzet jó, a kárpit rémes, az ülés formája sem az igazi

Szavazás

Hogy tetszik a legöblösebb Doblo?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.