Velünk élő történelem

MÁVAG Tr 5

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.07.14. 15.10

Megkérdeztünk egy nyugalmazott sofőrt a legendás MÁVAG Tr 5-ös autóbuszokról.

A vezess.hu május végén számolt be arról, hogy egy Budapest környéki bozótosból egy MÁVAG Tr 5 típusú autóbusz került elő. A jármű kiásása közlekedéstörténeti pillanat volt, hiszen ebből a típusból egyetlen egy darab sem maradt fenn épen. A MÁVAG buszokat a második világháború után, 1948-ban kezdte el gyártani a Nehézipari Központ (NIK). A szóló  kivitelű járművek szinte megváltást hoztak az ostrom után újjászülető főváros számára, mely összesen 228 darabot vásárolt a típusból. “A Tr 5-ösöket csak a legjobb buszvezetőknek adták oda, de nem csak emiatt szerettük nagyon ezt a modellt.” – emlékszik vissza Széki Dezső, nyugalmazott buszsofőr.

“1949-ben még kalauzként kezdtem a Tr 5-ös autóbusszal a 12-es vonalon, mely akkor még a Nagykörúton járt. Ezt követően bevonultam katonának és letettem az autóbusz-vezetői vizsgát. 1953-tól kezdve pedig már én is vezethettem őket, ami nagyon nagy kiváltságot jelentett akkoriban.” – jegyezte meg Széki Dezső. A Mávag Tr 5-ös autóbuszok a forgalomban lévő járművek közül a legmodernebbeknek számítottak annak ellenére, hogy nem volt rajtuk még AC-pumpa, ezért külön fel kellett pumpálni a gázolajat a vezetőfülkénél található tartályba.

A 300 ezer Forintért szállított, 60 személyes autóbuszokat hathengeres, 77 kW teljesítményű Láng dízelmotorral és ötfokozatú sebváltóval gyártották. A járművek karosszériáját az Uhri Testvérek – a későbbi Ikarus Karosszéria és Járműgyár jogelődje – készítette. “Nagyon megbecsültük ezeket a buszokat. Abban az időben még állandó kalauzokkal dolgoztunk, ezért vigyázni kellett a vezetési stílusunkra. Nem volt szabad keményen fékezni, hogy ne essenek el az utasok.” – tette hozzá a 85 éves buszsofőr.

A járművön újszerű megoldásnak számított, hogy a viszonylatjelző számot a homlokfalba süllyesztették és alatta nem alkalmaztak irányjelző táblát. Mivel a háború előtti autóbuszokon sok hosszú ülés volt, később ezeket keresztülésekké alakították át. “Nemcsak mi, hanem a kalauzok is nagyon szerették ezt a buszt, mivel a hátsó peron alatt volt a kipufogó cső, ezért odaálltak melegedni a fagyos időkben. Nyáron viszont le kellett szedni a jobb oldali fülke ajtót, mert nagyon meleg volt benn, nem beszélve arról, hogy a gázolajszag elviselhetetlenül büdös volt.” – jegyezte meg Széki Dezső.

A jármű felújítását a Lanta Consulting Kft. végzi, melynek telephelye az Ikarus egykori mátyásföldi gyárának területén található. A Tr 5-ös alváza egyébként teljes egészében menthető. A hiányzó fődarabok, alkatrészek, melyek jelentős része Csepel gyártmányú, mai napig összeszedhetők a hazai piacról, gyűjtőktől, sőt egyes részekre már sikerült is rábukkanni. A nem beszerezhető alkatrészeket pedig a Lanta újonnan gyártja majd le.

Kommentek

  • apu0062

    Jó munkát és sok sikert kívánok. Kíváncsian várom az eredményt. Remélem olvashatunk róla ezen a portálon.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.