Országúti csúcsragadozó

Kamionteszt: Scania R 580

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.07.13. 12.00

Kiváló vezetési élményt nyújt a hosszútávú fuvarokra tervezett Scania R 580-as nyergesvontató.

A Scania nyergesvontatók esetében hamar elfogynak a jelzők, nincs ez másképp az R 580-as esetében sem, mely nemrég vendégeskedett Magyarországon. A teherautó kipróbálására a vezess.hu-nak is lehetősége nyílt, ezért úgy döntöttem, hogy olyan útvonalon teszem próbára a járművet, mely a lehető legváltozatosabb terepviszonyokat nyújtja a hazai autópályák közül. A legmagasabb, Topline hálófülkével szerelt R 580-ast menetpróbájára ezúttal is a Budapest – Tatabánya közötti szakaszon került sor egy rogyásig megrakott félpótkocsival.

Középpontban a fogyasztás

A hazánkban vendégeskedő R 580-asban már 16 literes, nyolchengeres, második generációs Euro 6-ös kibocsátási normákat teljesítő erőforrás dolgozik, mely 580 lóerős maximális teljesítmény leadására képes. A Scania új fejlesztésű motorjainak károsanyag-kibocsátása lényegesen alacsonyabb, mivel a nitrogén-oxidok és szilárd részecskék mennyisége nagyjából 80 százalékkal csökkent az Euro 5-ös normához képest.

Sőt, a második generációs Euro 6-os motorok a korábbi Euro 5-ös, Euro 4-es, valamint az Euro 3-as változatokhoz képest öt százalékkal kevesebb üzemanyagot használnak fel. A 40 tonnás nyergesvontató a 77 kilométeres távon 33 liter/100 km-es átlagfogyasztást produkált két megállással együtt. A tesztút során az átlagsebesség 72 km/óra volt így a jármű szinte maximálisan kihasználta a rendelkezésre álló erőforrásokat, hiszen az R 580-as végsebességét 89 km/órára szabályozták le.

A tesztút eredményei számokban

A próbaút alatt a szélső sávban akadálytalanul lehetett haladni, így kevés előzésre volt szükség. Az R 580-ast 12+2 fokozatú automataváltóval szerelték, mely jól birkózott meg az emelkedőkkel. Nem túlzás azt állítani, hogy a nyergesvontató gyakorlatilag közbeavatkozás nélkül tudta tartani az egyenletes sebességet, még akkor is ha éppen előzésre volt szükség. A prediktív erőátviteli rendszer pedig valóban ott vette el a gázt ahol kellett és akkor gyorsított, amikor arra szükség volt.

Gravitáció, mint hajtóerő

Az új R 580-as több eszközt is bevet a lehető leghatékonyabb működés érdekében. A Scania Active Prediction a műholdas domborzati adatok alapján elvégzi a szükséges számításokat arról, hogy meddig tart egy emelkedő, vagy arról, hogy mikor ér a kamion egy lejtő aljára. A fejlesztés legfontosabb előnye, hogy segít elkerülni a felesleges sebességváltásokat. Az erőátviteli rendszer másik eleme az Eco-roll, mely gyakorlatilag legalább 10 másodperces üresben történő gurulást tesz lehetővé úgy, hogy közben meggátolja a motorfék aktivizálódását, így elkerülve az üzemanyag-fogyasztás megugrását.

A kormányon több kapcsoló is található, így vezetés közben nem kell ide-oda nyúlkálni

Az új fejlesztésű Opticruise váltót pedig kifejezetten a hosszútávú fuvarokat végző modellekre, így többek között az R 580-sra fejlesztették ki. A kormánykerék jobb oldalán található bajuszkapcsolón többféle mód közül lehet választani. A Standard mód lehetővé teszi, hogy a motor a lehető legnagyobb nyomatékon dolgozzon például egy nagy hegyre történő felkapaszkodás során. A Economy mód, – ahogy a neve is jelzi – kifejezetten arra lett kitalálva, hogy a lehető legkevesebb üzemanyagot használja fel a jármű az út során.

A Power módot pedig akkor érdemes használni, amikor a lehető legrövidebb idő alatt kell a kamionnak célba érnie. Ebben a fokozatban nem elérhető a Scania Active Prediction, így értelemszerűen ennek használata nagyobb fogyasztást eredményezhet. Az Off-rode pedig elsősorban az egyenetlen útviszonyokon között történő közlekedést teszi lehetővé. A Scania által kifejlesztett prediktív erőátviteli rendszernek köszönhetően a sofőr számtalan stratégia közül választhat annak érdekében, hogy a kamion lehető legkevesebb gázolajat égesse el, vagy a legmagasabb átlagsebességet érje el.

A vezető munkahelye kényelmes és ergonomikus

Kényelem a fedélzeten

A Topline fülkével szerelt R 580-as a Streamline modellek igényes és ízléses megjelenését idézi kívül-belül egyaránt. Az acél lépcsőkkel, valamint az ezüst színűre fújt díszítőelemekkel, továbbá műbőrrel borított ülésekkel és a faberakásos kormánnyal a svéd gyártó kiemeli a nyergesvontatót a hétköznapi teherautók világából. A kényelem fokozása érdekében a Scania beépített fedélzeti komputerrel, mikrohullámú sütővel, kávéfőzővel látta el a járművet.

Csak semmi igénytelenség! A Topline fülkével szerelt R 580-ason kizárólag fém lépcsők találhatók

Összegzés

A teherautó nagyon jó választás lehet azok számára, akik szeretik kihasználni a vezetést támogató rendszerek előnyeit. A Scaniában alkalmazott erőátviteli rendszer problémamentes, kiegyensúlyozott futást teszt lehetővé. Az R 580 számára nem léteznek emelkedők, így egy meredekebb dombra történő kapaszkodás során sem érezhető erőlködés a motor részéről. Az R 580-as, ahogy a Streamline modellek többsége igazi országúti ragadozó,  ezért célszerű őket komolyan venni, ha feltűnnek a visszapillantóban.

Kommentek

  • hova

    “”Az R 580-as, ahogy a Streamline modellek többsége igazi országúti ragadozó, ezért célszerű őket komolyan venni, ha feltűnnek a visszapillantóban. “” És ha ez a ragadozó feltűnik a visszapillantóban, akkor miért kellene komolyan venni? Mert 150 km/h-val elkerül, vagy ha nem, akkor letol az útról, nekem jön és mint egy pihét, leseper a pályáról? Vagy mert akkorát dudál, miközben az összes rettenetes reflektorát rámönti? Nem is értem a cikkírót a címmel együtt sem. Ha ez egy kényelmes, nagy terhet könnyedén, egyenletesen cipelő kordé, ami “okosan” közlekedik, akkor minden rendben! Szerintem az. De ha ezt egy fenyegető rémnek állítjuk be- néha valóban úgy viselkednek!!!- akkor ki kell állnia a sorból!!

  • husky

    Kár, hogy a lényeg kimaradt: 2950 newtonméter! Egyébként hosszabb távon el megy ez kicsivel 27 liter/100 km fölötti értékkel is, 40 tonnánál, de a 60 tonna sem okozna gondot, persze más híddal. Na ott már néha jöhetne a power program is. meg nálunk nincsenek 8-15 néhol 19 százalékos emelkedők, mint Granada, Észak-Olaszban, az Alpokban vagy Norvégban.

  • Kempelen

    Ezt az olaszba, norvégba…dumát befejezhetnéd. Ritka trokhár szöveg.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.