Önmagát vezető kamion a Mercedestől

Future Truck 2025

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.07.06. 12.00

2025-re talán megvalósulhat a ma még fikciónak tűnő elképzelés, hogy önmagukat vezessék a kamionok.

Több gyártó folytat kísérletet arra vonatkozóan, hogyan lehetne a kamionokat akár összekapcsolva, akár külön-külön automata üzemmódban vezetni. Az igazi áttörést azonban a Mercedes hozta el, mely néhány napja mutatta be különleges, kísérleti kamionját. Az Actros típusú nyergesvontatót az intelligens Highway Pilot asszisztens rendszerrel szerelték, mely egészen 85 kilométer/órás sebességig képes automata üzemmódban vezetni a járművet. A Mercedes a németországi A14-es autópályán, Magdeburg közelében tesztelte élesben a kamiont.
A Mercedes azzal a szándékkal fejlesztette ki az automatizált vezetést nyújtó rendszert, hogy 2025-től kezdve azokat a sorozatgyártásban készülő típusaiba is beépíthesse. Bármennyire is furcsa, de a fejlesztést nem a fantasy filmek ihlették. Egyes előrejelzések szerint ugyanis a következő tíz évben 20 százalékkal nő Európában az áruszállítás forgalma. Amennyiben marad a jelenlegi elosztás, akkor továbbra is az áruk 75 százalékát szállítják majd közúton. Ez azt jelenti, hogy 2050-re a jelenlegi 3,7 milliárd kilométer helyett 5,5 milliárd kilométerre nőhet a kamionok által megtett út évente, csak Németország területén.

A megnövekedett forgalom következtében ugyanakkor balesetek veszélye is nő, ezért döntött úgy a Mercedes, hogy olyan rendszert fejleszt ki, mely teljes mértékben átveszi az irányítást a sofőrtől. Felmerül a kérdés, hogy ugyan mire jó ez, hiszen egy gép is hibázhat. Természetesen ez igaz, ugyanakkor vezetést támogató rendszerek előnye, hogy minimálisra csökkentik az emberi mulasztásokból eredő balesetek bekövetkezését. A Setra ComfortClass 500-as típusú turista autóbuszában például már most megtalálható a vezető éberségét figyelő rendszer, vagy a távolságtartó tempomat, mely segít megelőzi a ráfutásos ütközéseket.

A Mercedes 2025-re szeretné széria éretté tenné legújabb fejlesztését

Ugyancsak a figyelmetlenségből eredő hibák elkerülését szolgálja többek között a sávelhagyásra figyelmeztető automatika is, mely rendkívül hasznos lehet, ha a kamion vezetője elbóbiskol. Számos vezetést támogató rendszer áll már most is a gyártók és a felhasználók rendelkezésére, ugyanakkor a Mercedes által bemutatott fejlesztés több automatika egyidejű alkalmazásával teszi lehetővé az automatizált vezetést. A német gyártó tájékoztatása szerint a Magdeburg közelében próbára tett automata vezérlés a repülőgépek robotpilótájához hasonlítható.

A rendszer lényegében szabályozza a gyorsulást, valamint a lassulást és a balesetek elkerülése mellet az optimális üzemanyag-felhasználáshoz is nagymértékben hozzájárul. A Highway Pilot asszisztens egyelőre a nevében is őrzi kísérleti jellegét, azonban könnyen lehet, hogy valóban ez az irány képviseli majd a jövőt Európa fuvarozásában. A Mercedes tervei között szerepel, hogy a rendszer továbbfejlesztésénél lehetővé tegye több kamion egy időben történő kommunikációját.

Kommentek

  • Kempelen

    Basszús, mi lesz a tehénszőr klumpák gyártóival?

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing csapat vasárnap 13 óra 13 perckor lepeplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.