Önmagát vezető kamion a Mercedestől

Future Truck 2025

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.07.06. 12.00

2025-re talán megvalósulhat a ma még fikciónak tűnő elképzelés, hogy önmagukat vezessék a kamionok.

Több gyártó folytat kísérletet arra vonatkozóan, hogyan lehetne a kamionokat akár összekapcsolva, akár külön-külön automata üzemmódban vezetni. Az igazi áttörést azonban a Mercedes hozta el, mely néhány napja mutatta be különleges, kísérleti kamionját. Az Actros típusú nyergesvontatót az intelligens Highway Pilot asszisztens rendszerrel szerelték, mely egészen 85 kilométer/órás sebességig képes automata üzemmódban vezetni a járművet. A Mercedes a németországi A14-es autópályán, Magdeburg közelében tesztelte élesben a kamiont.
A Mercedes azzal a szándékkal fejlesztette ki az automatizált vezetést nyújtó rendszert, hogy 2025-től kezdve azokat a sorozatgyártásban készülő típusaiba is beépíthesse. Bármennyire is furcsa, de a fejlesztést nem a fantasy filmek ihlették. Egyes előrejelzések szerint ugyanis a következő tíz évben 20 százalékkal nő Európában az áruszállítás forgalma. Amennyiben marad a jelenlegi elosztás, akkor továbbra is az áruk 75 százalékát szállítják majd közúton. Ez azt jelenti, hogy 2050-re a jelenlegi 3,7 milliárd kilométer helyett 5,5 milliárd kilométerre nőhet a kamionok által megtett út évente, csak Németország területén.

A megnövekedett forgalom következtében ugyanakkor balesetek veszélye is nő, ezért döntött úgy a Mercedes, hogy olyan rendszert fejleszt ki, mely teljes mértékben átveszi az irányítást a sofőrtől. Felmerül a kérdés, hogy ugyan mire jó ez, hiszen egy gép is hibázhat. Természetesen ez igaz, ugyanakkor vezetést támogató rendszerek előnye, hogy minimálisra csökkentik az emberi mulasztásokból eredő balesetek bekövetkezését. A Setra ComfortClass 500-as típusú turista autóbuszában például már most megtalálható a vezető éberségét figyelő rendszer, vagy a távolságtartó tempomat, mely segít megelőzi a ráfutásos ütközéseket.

A Mercedes 2025-re szeretné széria éretté tenné legújabb fejlesztését

Ugyancsak a figyelmetlenségből eredő hibák elkerülését szolgálja többek között a sávelhagyásra figyelmeztető automatika is, mely rendkívül hasznos lehet, ha a kamion vezetője elbóbiskol. Számos vezetést támogató rendszer áll már most is a gyártók és a felhasználók rendelkezésére, ugyanakkor a Mercedes által bemutatott fejlesztés több automatika egyidejű alkalmazásával teszi lehetővé az automatizált vezetést. A német gyártó tájékoztatása szerint a Magdeburg közelében próbára tett automata vezérlés a repülőgépek robotpilótájához hasonlítható.

A rendszer lényegében szabályozza a gyorsulást, valamint a lassulást és a balesetek elkerülése mellet az optimális üzemanyag-felhasználáshoz is nagymértékben hozzájárul. A Highway Pilot asszisztens egyelőre a nevében is őrzi kísérleti jellegét, azonban könnyen lehet, hogy valóban ez az irány képviseli majd a jövőt Európa fuvarozásában. A Mercedes tervei között szerepel, hogy a rendszer továbbfejlesztésénél lehetővé tegye több kamion egy időben történő kommunikációját.

Kommentek

  • Kempelen

    Basszús, mi lesz a tehénszőr klumpák gyártóival?

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.