Több gyártó folytat kísérletet arra vonatkozóan, hogyan lehetne a kamionokat akár összekapcsolva, akár külön-külön automata üzemmódban vezetni. Az igazi áttörést azonban a Mercedes hozta el, mely néhány napja mutatta be különleges, kísérleti kamionját. Az Actros típusú nyergesvontatót az intelligens Highway Pilot asszisztens rendszerrel szerelték, mely egészen 85 kilométer/órás sebességig képes automata üzemmódban vezetni a járművet. A Mercedes a németországi A14-es autópályán, Magdeburg közelében tesztelte élesben a kamiont.

A Mercedes azzal a szándékkal fejlesztette ki az automatizált vezetést nyújtó rendszert, hogy 2025-től kezdve azokat a sorozatgyártásban készülő típusaiba is beépíthesse. Bármennyire is furcsa, de a fejlesztést nem a fantasy filmek ihlették. Egyes előrejelzések szerint ugyanis a következő tíz évben 20 százalékkal nő Európában az áruszállítás forgalma. Amennyiben marad a jelenlegi elosztás, akkor továbbra is az áruk 75 százalékát szállítják majd közúton. Ez azt jelenti, hogy 2050-re a jelenlegi 3,7 milliárd kilométer helyett 5,5 milliárd kilométerre nőhet a kamionok által megtett út évente, csak Németország területén.

A megnövekedett forgalom következtében ugyanakkor balesetek veszélye is nő, ezért döntött úgy a Mercedes, hogy olyan rendszert fejleszt ki, mely teljes mértékben átveszi az irányítást a sofőrtől. Felmerül a kérdés, hogy ugyan mire jó ez, hiszen egy gép is hibázhat. Természetesen ez igaz, ugyanakkor vezetést támogató rendszerek előnye, hogy minimálisra csökkentik az emberi mulasztásokból eredő balesetek bekövetkezését. A Setra ComfortClass 500-as típusú turista autóbuszában például már most megtalálható a vezető éberségét figyelő rendszer, vagy a távolságtartó tempomat, mely segít megelőzi a ráfutásos ütközéseket.

A Mercedes 2025-re szeretné széria éretté tenné legújabb fejlesztését

Ugyancsak a figyelmetlenségből eredő hibák elkerülését szolgálja többek között a sávelhagyásra figyelmeztető automatika is, mely rendkívül hasznos lehet, ha a kamion vezetője elbóbiskol. Számos vezetést támogató rendszer áll már most is a gyártók és a felhasználók rendelkezésére, ugyanakkor a Mercedes által bemutatott fejlesztés több automatika egyidejű alkalmazásával teszi lehetővé az automatizált vezetést. A német gyártó tájékoztatása szerint a Magdeburg közelében próbára tett automata vezérlés a repülőgépek robotpilótájához hasonlítható.

A rendszer lényegében szabályozza a gyorsulást, valamint a lassulást és a balesetek elkerülése mellet az optimális üzemanyag-felhasználáshoz is nagymértékben hozzájárul. A Highway Pilot asszisztens egyelőre a nevében is őrzi kísérleti jellegét, azonban könnyen lehet, hogy valóban ez az irány képviseli majd a jövőt Európa fuvarozásában. A Mercedes tervei között szerepel, hogy a rendszer továbbfejlesztésénél lehetővé tegye több kamion egy időben történő kommunikációját.