Színre lép a hatodik generáció

Fiat Ducato 2014

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.06.15. 06.00

A Fiat hazánkban is bemutatta a hatodik generációs Ducatót. A megújult furgonnal városban sem vészes közlekedni.

Néhány nappal ezelőtt tartotta magyarországi premierjét a megújult Ducato. Ebből az alkalomból a Fiat több, magasabb felszereltségű változatot is elhozott hazánkba. A bemutatót követően a 2.3 literes, 150 lóerős (109 kW) MultiJet dízelmotorral szerelt furgont vittem el egy próbakörre. A budapesti Kosztolányi Dezső tér és a budaörsi lakótelep közötti 8,1 kilométeres távolság ugyan nem nevezhető éppen hosszú tesztútvonalnak, azonban a kisebb emelkedőkkel, körforgalmakkal és szűk városi utcákkal tarkított út így is elegendőnek bizonyult arra, hogy a megújult Ducato megvillantsa 21. századi erényeit. A tapasztalatok előtt azonban következzen egy kis ismertető. 

Kis Ducato történelem

A legelső Fiat Ducato 1981-ben készült el és furgon, szimpla- valamint duplakabinos kivitelben volt kapható. 1991-ben megjelent az összkerékhajtású változat. 1994-ben pedig az év haszonjárműve lett. 2002-ben már a negyedik generációs Ducato-modellek gyártását kezdték meg, melyek egyik legfontosabb újdonsága a common rail, vagyis a közös nyomócsöves dízelmotor volt. 2006-ban megjelent az ötödik generáció, mely négy évvel később új motorokat kapott.

Az új Ducato formatervét a spártai sisak ihlette

A Ducatóból eddig 2,6 millió példányt értékesítettek a legkülönfélébb gazdasági szektorokban tevékenykedő üzemeltetők számára. A modell speciális felépítményt kínáló változatai közül elsősorban a lakóautó, valamint a hűtőkocsi, illetve a platós kisteherautók számítanak a legnépszerűbbnek. Ugyanakkor rengeteg mentőautóként, valamint kisbuszként használt változatot adtak el Európa-szerte a típusból. A Ducato jelenleg az egyik legnépszerűbb modellnek számít az európai piacon a 3,5 tonna alatti kisteherautók esetében. A márka magyarországi várakozásai alapján elmondható, hogy a 2008-as világgazdasági válság óta az idei év a legerősebb esztendő lehet a Fiat számára.

Spártai sisak

Az új Ducato formatervét a spártai sisak formája ihlette, mely leginkább a lökhárítón és a hosszan elnyújtott lámpákon figyelhető meg. A hatodik generációs típus fejlesztésére az olaszok 700 millió eurót és 6000 munkaórát fordítottak, továbbá 10 500 000 tesztkilométert tettek meg vele. A Fiat szerint a fejlesztések révén 50 százalékos élettartam-növekedést sikerült megvalósítani. A kisteherautó jobb fékeket kapott, emellett elérték a pedálok kopásának csökkenését, továbbá a zajszintet is jelentősen redukálták. A modellt új kuplung munkahengerrel, valamint áttervezett ülésekkel és vadonatúj tengelycsapágyakkal látták el.

Az új lámpatestben már a nappali menetfényt biztosító LED-sor is helyet kapott

Fogyókúra

Ezen kívül 20 százalékos saját tömeg csökkenést értek el a korábbi változathoz képest, de további 15 százalékos fogyókúra valósítható meg a kompozit felfüggesztéssel. Az új Ducato egyik legfontosabb erőssége a négy részből álló lökhárító, mely lehetővé teszi, hogy a kisebb koccanások esetén ne kelljen az egész elemet cserélni. További lényeges változás az előző generációhoz képest, hogy a tervezőknek sikerült meggátolni az esővíz motorra történő folyását, mely a Fiat tájékoztatása szerint sok kellemetlenséget okozott az üzemeltetőknek.

A 2.3 literes, 150 lóerős dízelmotor felülnézetből

A megújult Ducato négyféle karosszériahosszal és háromféle magassággal rendelhető, míg az alvázas kivitel ötféle hosszban választható, emellett nyolcféle raktérkapacitás áll rendelkezésre a 8-17 köbméteres tartományban. A motorkínálatban megtalálható a Multijet II-es, 2.0 literes, 115 lóerős erőforrás, a némileg erősebb 2.3-as, 130 lőerős motor, valamint a 150 lóerős változat. A Ducatóhoz választható legerősebb erőforrás pedig a 3.0 literes Multijet, melynek maximális teljesítménye 180 lóerő.

Ezekhez a motorokhoz öt-, illetve hatfokozatú sebességváltókat nyújt a gyártó. A Comfort Matic sebességváltó minden MultiJet 2.3 és 3.0 motorhoz társítható, az adott vezetési körülményekhez és felhasználási területekhez optimalizált konfigurációban. Jövő év elején pedig a Ducato már Euro 6-os CNG-vel hajtott motorral is megvásárolható lesz.

Vezetési élmény

Meglepő, de már az első pillanatokban nagyon jól rá lehet érezni a Ducatóra. Szokni igazából csak a viszonylag keskeny pedálokat kell, hiszen ezeket a nem túlságosan nagy lábon élő emberekre tervezték. A vezetés során a lekerekített orr rész ellenére a karosszéria vonalai tökéletesen érezhetőek és láthatóak, ezért a járművet magabiztosan lehet irányítani a szűk, kanyargós utcákon. Bár a Fiat által biztosított tesztjármű teljesen üres volt, a dinamika tekintetében azért elmondható, hogy alapvetően jól gyorsul.

Az új Ducató valóban személyautós kényelmet kínál

A motornak igazából csak egyesben van hangja, a többi fokozatban szinte alig hallható működés volt tapasztalható. A tesztútvonalon viszonylag kevés rossz minőségű út van, ezért a lengéscsillapítókat nem igazán lehetett próbára tenni. Az utastérben felhasznált anyagok vezetés közben nem zörögtek és nem kopogtak, ami gondos összeszerelésre vall. A tesztjárműben közlekedési tábla felismerő rendszer is működött, mely a műszerfalon kijelzi a legutoljára felismert KRESZ-táblát, sőt egy esetleges sebességtúllépés esetén figyelmezteti a sofőrt.
Ducato 2.3 Mjet
Hengerűrtartalom (cm3 ) 2287
Max. teljesítmény (kW/LE) 109/150
Vegyes fogyasztás (l/100 km) 6,2
CO2 kibocsátás (g/km) 158

A Ducatónál minden kivitelnél az alapfelszereltség része a menetstabilizáló elektronika (ESC), melyet olyan funkciók bevezetésével tökéletesítettek, mint a borulást megelőző rendszer, a terhelésfüggő szabályozás (LAC), valamint a visszagurulás-gátló (Hill holder), a kipörgés gátló (ASR), vagy az elektronikus fékerőelosztó rendszer (EBA).

Belső tér

A Fiat által biztosított háromszemélyes, furgon kivitelű Ducato utastere tágas, a vezetőülés sportos és kényelmes. A műszerfal kialakítása ergonomikus. A középkonzolba épített színes, 5 colos képernyő egy kicsit távol esik a sofőr kezétől, ugyanakkor a hátsó tolatókamera képe is ezen a képernyőn jeleníthető meg. A kormányon néhány fontosabb gomb: a rádió hangerejének szabályozását biztosító, valamint a telefonhívás indítását és zárását szolgáló kapcsolók is helyet kaptak. A sebváltó egy kicsit magasra került, igaz a vezetőüléshez biztosított kartámasz minimálisra csökkenti ezt az apró kellemetlenséget.

A tolatókamera munka közben. Teljesen megszünteti a holtteret, ami nagy segítséget jelent a tolatásnál

A tervezők igyekeztek a lehető legtöbb helyre valamilyen fakkot, vagy irattartót helyezni. A középkonzolba épített kihajtható jegyzettartó helyét a negyedik negyedévtől a táblagéptartó veszi majd át, illetve hamarosan elérhető tesz egy multifunkcionális eszköztartó is. Azok számára pedig, akik kénytelenek valamelyik főétkezést a kormány mellett tölteni, azoknak praktikus fejlesztés lehet a középső ülés háttámlájában kialakított tálca, mely egy mozdulattal lehajtható és használható. Az utazási élményt még teljesebbé teszi a hatékony klíma, mely 33 Celsius fokos külső hőmérséklet esetén is gyorsan lehűti az utastér hőmérsékletét 21 fokra.

Összegzés

Az új Fiat Ducato személyautós kényelmet és vezetési élmény nyújt. A hatalmas szélvédőnek, valamint a nagy visszapillantó tükröknek köszönhetően pedig kiválóan irányítható. A járművel méretei ellenére könnyedén el lehet boldogulni a nagyvárosi fogalomban is, az utastérben felhasznált anyagok pedig igényes, stílusos megjelenést kölcsönöznek a Ducatónak. A modell fogyasztása átlagosan 6,2l/100 kilométer, melynek köszönhetően hamar az üzemeltetők kedvencévé válhat. A tesztelt furgon nettó ára 5 839 00 Forint, az alapfelszereltséggel rendelkező Ducato ennél lényegesen olcsóbb lehet.

Kommentek

  • Guevara

    Nem értem ezt a rohamléptű és hatalmas anyagi áldozattal járó fejlesztési lázat ebben a szegmensben, hiszen a lényeg mindig változatlan, nagy doboznak kell biztosítani valamiféle önjáróképességet. Most az hogy cicalámpát kapott az nem érdemi fejlesztés, viszont drágítja magát a szállítást, amit a végfelhasználók (mi) fizetnek meg.

  • aYvEl

    Én szerintem remek irányban haladnak, ha a kényelem felé kacsintgatnak. Úgy gondolom, ha valaki napi 12 órát kocsikázik, meg árut szállít, pakol stb., legalább kényelmesen tudjon utazni, meg végezni a dolgát, az út is ne a terhére legyen.

  • roobert

    A 20%-os saját tömeg csökkenés, az egész pontosan 20 kg.ot takar.
    Nem mindegy.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.