A legszigorúbb környezetvédelmi normáknak megfelelő, 115 kilowattos (156 LE) Daimler, Euro 6-os motort kapott a Rába győri üzemében az S91-es midibusz. A volt ikarusos dolgozók által gyártott jármű jelenleg az egyetlen olyan hazai fejlesztésű autóbusz, amelyet magyar cég külföldön értékesíteni tudott. Többek között ezért is van nagy jelentősége annak, hogy a modell immáron a jelenleg érvényben lévő kibocsátási normáknak megfelelő motorral is elérhetővé válik. A midibuszra ezt követően már csak a vizsgáztatás vár.

Budapest elesett

Nem sokban tér el ez a konstrukció a korábbi Euro 5-ös változattól, ezért nincs okunk félni a típusvizsgáktól. Ha minden jól megy, akkor július közepére már közlekedhet a BKK-specifikációk alapján elkészített jármű” – jegyezte meg Adamis Gábor, a Webasto Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Ugyanakkor egyelőre kevés esély van arra, hogy rövid időn belül ilyen, magyar gyártmányú buszok jelenjenek meg Budapesten, mivel a BKK áprilisban eredménytelennek nyilvánította a fővárosi miditendert.

BKK-specifikus S91-es gyártás közben

Északon szeretik

Skandináviában jó híre van az S91-eseknek, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy néhány hete egy svéd forgalmazónak három darab, égszínkék midibuszt adtak át Győrben. A VingaBus Partner tavaly adta le a Molitus felé megrendelését négy darab, Euro 5-ös motorral szerelt, biodízellel hajtott S91-esre. Az utolsó jármű kulcsát pedig várhatóan még a héten átveszi a svéd fél. A négy darab magyar midibuszt a legnagyobb svédországi közlekedési szolgáltató, a Västtrafik helyezi forgalomba, melynek flottaszíne egyébként nagyon hasonló a BKK-éhoz. A környezetbarát üzemanyaggal közlekedő midik iskolabuszként közlekednek majd Svédországban.

A svéd megrendelésre készült típusok oldalsó kijelzője a korábbiaktól eltérően nemcsak a járatszám kijelzésére alkalmas

No.1 magyar exporttermék

Az S91-est 2008-ban mutatták be, azóta kettő darab állt forgalomba hazánk útjain. Mindkét jármű bemutatóbusznak készült. A legelső jelenleg Gyömrőn, a második a BKV-nál teljesít szolgálatot bérleti konstrukcióban. “Az alacsonypadlós, kerekesszékkel és babakocsival közlekedők számára a rámpával ellátott járműből eddig öt darabot Norvégiában, hat darabot pedig Svédországban értékesítettük. Bízunk benne, hogy mind a norvég, mind a svéd fél hamarosan újabb megrendelésekkel keres meg minket” -tette hozzá Adamis Gábor.

A Rába győri üzemében szerelték be a Daimler motort

A kétharmad részben alacsonypadlós midibusz 8 méter hosszú és összesen 38 ember szállítására alkalmas. A jármű alvázát, – amely immáron a legkorszerűbb, Euro 6-os minősítésű motor fogadására is alkalmas -, speciálisan midibuszokhoz fejlesztette ki a Rába. Az egyedülálló konstrukció előnye, hogy a busz mindazzal a tudással, felszereltséggel és kényelemmel rendelkezik, mint a normál autóbuszok, mérete és fordulékonysága miatt pedig tökéletesen alkalmas a szűk belvárosi forgalmak költséghatékony lebonyolítására.

Forrás: Vezess