Futurisztikus buszok Bakunak

Iveco Crealis Neo

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.06.02. 12.00

Azerbajdzsán magas komfortfokozatú Iveco városi buszokat vásárolt, melyek sűrített gázzal közlekednek.

Az Iveco Bus 151 darab magas komfortfokozatú, sűrített földgázzal (CNG) közlekedő csuklós autóbuszt szállíthat a kaukázusi régió legnagyobb országába, Azerbajdzsánba. A világ 31. legjelentősebb gázkitermelő országának fővárosa, Baku összesen 50 millió eurót, vagyis közel 15 milliárd forintnak megfelelő összeget fizet az autóbuszokért, melyeket az Iveco franciaországi gyárában szerelnek össze.

A Iveco Crealis Neót az úgynevezett BRT-rendszerben történő közlekedésre fejlesztették ki. Az elnevezés olyan speciális autóbusz-hálózatot takar, amelyben a járművek a forgalomtól elkülönített pályán haladhatnak. A BRT-rendszer ugyanakkor megköveteli, hogy a buszok teljes mértékben alacsonypadlósak legyenek, valamint azt, hogy megnövelt utaskapacitással rendelkezzenek.

A BRT-buszok építési elvét követve a Crealis vezetőállása is magasabbra került a szokásosnál

Az azeriek által vásárolt 18,2 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,22 méter magas autóbuszokon négy széles utasajtó biztosítja a le- és felszállást. A járművek utastere összesen 169 utas szállítására alkalmas, 44 ülőhely áll rendelkezésre. A Crealisok a hagyományos városi autóbuszoknál nagyobb komfortot biztosítanak az utasok részére.
A Crealisok érdekessége, hogy a második ajtóval szemben peronablakokat alakítottak ki. Az ülések nélküli, elsősorban babakocsival és kerekesszékekkel közlekedő utasok számára fenntartott részen a karosszériát nem borították le oldallemezzel, hanem a vasoszlopok közötti részt biztonsági üvegekkel töltötték ki. A megoldásnak köszönhetően az átlagosnál tágasabbnak és világosabbnak hat az utastér.

A peronablakok különleges utazási élményt biztosítanak

A belső tér világítását a szokásostól eltérően elegáns, két oldalon elhelyezett spotlámpákkal oldották meg. Az utasok komfortérzetét tovább növeli, hogy a járművek a térdeplőrendszernek köszönhetően oldalirányban dönthetőek, emellett a leszállási szándékot az ablakok mellett elhelyezett jelzőgombok segítségével is lehet jelezni. A kényelemérzet fokozása érdekében a Crealisokat kartámasszal szerelt ülésekkel, valamint hatalmas oldalablakokkal gyártják.

Az autóbuszok formaterve egyébiránt még irisbusos örökség, az Iveco által felvásárolt gyártó ugyanis egy hagyományos városi autóbuszmodell, a Citelis elemeinek felhasználásával fejlesztette ki a futurisztikus megjelenésű Crealist. A járműveket az olasz gyártó már Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, Iveco Cursor 8-as gázmotorokkal szállítja majd Azerbajdzsánnak. A Crealis típusú buszokból jelenleg több mint 300 közlekedik Európa-szerte, az azeri megrendelés pedig különösen nagy siker a modell számára.

Kommentek

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

F1: Jön a narancssárga McLaren, nézd élőben itt!

A McLaren-Honda péntek délben mutatja be vadonatúj autóját, az MCL32-est, élő közvetítés a leleplezésről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.