Futurisztikus buszok Bakunak

Iveco Crealis Neo

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.06.02. 12.00

Azerbajdzsán magas komfortfokozatú Iveco városi buszokat vásárolt, melyek sűrített gázzal közlekednek.

Az Iveco Bus 151 darab magas komfortfokozatú, sűrített földgázzal (CNG) közlekedő csuklós autóbuszt szállíthat a kaukázusi régió legnagyobb országába, Azerbajdzsánba. A világ 31. legjelentősebb gázkitermelő országának fővárosa, Baku összesen 50 millió eurót, vagyis közel 15 milliárd forintnak megfelelő összeget fizet az autóbuszokért, melyeket az Iveco franciaországi gyárában szerelnek össze.

A Iveco Crealis Neót az úgynevezett BRT-rendszerben történő közlekedésre fejlesztették ki. Az elnevezés olyan speciális autóbusz-hálózatot takar, amelyben a járművek a forgalomtól elkülönített pályán haladhatnak. A BRT-rendszer ugyanakkor megköveteli, hogy a buszok teljes mértékben alacsonypadlósak legyenek, valamint azt, hogy megnövelt utaskapacitással rendelkezzenek.

A BRT-buszok építési elvét követve a Crealis vezetőállása is magasabbra került a szokásosnál

Az azeriek által vásárolt 18,2 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,22 méter magas autóbuszokon négy széles utasajtó biztosítja a le- és felszállást. A járművek utastere összesen 169 utas szállítására alkalmas, 44 ülőhely áll rendelkezésre. A Crealisok a hagyományos városi autóbuszoknál nagyobb komfortot biztosítanak az utasok részére.
A Crealisok érdekessége, hogy a második ajtóval szemben peronablakokat alakítottak ki. Az ülések nélküli, elsősorban babakocsival és kerekesszékekkel közlekedő utasok számára fenntartott részen a karosszériát nem borították le oldallemezzel, hanem a vasoszlopok közötti részt biztonsági üvegekkel töltötték ki. A megoldásnak köszönhetően az átlagosnál tágasabbnak és világosabbnak hat az utastér.

A peronablakok különleges utazási élményt biztosítanak

A belső tér világítását a szokásostól eltérően elegáns, két oldalon elhelyezett spotlámpákkal oldották meg. Az utasok komfortérzetét tovább növeli, hogy a járművek a térdeplőrendszernek köszönhetően oldalirányban dönthetőek, emellett a leszállási szándékot az ablakok mellett elhelyezett jelzőgombok segítségével is lehet jelezni. A kényelemérzet fokozása érdekében a Crealisokat kartámasszal szerelt ülésekkel, valamint hatalmas oldalablakokkal gyártják.

Az autóbuszok formaterve egyébiránt még irisbusos örökség, az Iveco által felvásárolt gyártó ugyanis egy hagyományos városi autóbuszmodell, a Citelis elemeinek felhasználásával fejlesztette ki a futurisztikus megjelenésű Crealist. A járműveket az olasz gyártó már Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, Iveco Cursor 8-as gázmotorokkal szállítja majd Azerbajdzsánnak. A Crealis típusú buszokból jelenleg több mint 300 közlekedik Európa-szerte, az azeri megrendelés pedig különösen nagy siker a modell számára.

Kommentek

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.