Futurisztikus buszok Bakunak

Iveco Crealis Neo

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.06.02. 12.00

Azerbajdzsán magas komfortfokozatú Iveco városi buszokat vásárolt, melyek sűrített gázzal közlekednek.

Az Iveco Bus 151 darab magas komfortfokozatú, sűrített földgázzal (CNG) közlekedő csuklós autóbuszt szállíthat a kaukázusi régió legnagyobb országába, Azerbajdzsánba. A világ 31. legjelentősebb gázkitermelő országának fővárosa, Baku összesen 50 millió eurót, vagyis közel 15 milliárd forintnak megfelelő összeget fizet az autóbuszokért, melyeket az Iveco franciaországi gyárában szerelnek össze.

A Iveco Crealis Neót az úgynevezett BRT-rendszerben történő közlekedésre fejlesztették ki. Az elnevezés olyan speciális autóbusz-hálózatot takar, amelyben a járművek a forgalomtól elkülönített pályán haladhatnak. A BRT-rendszer ugyanakkor megköveteli, hogy a buszok teljes mértékben alacsonypadlósak legyenek, valamint azt, hogy megnövelt utaskapacitással rendelkezzenek.

A BRT-buszok építési elvét követve a Crealis vezetőállása is magasabbra került a szokásosnál

Az azeriek által vásárolt 18,2 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,22 méter magas autóbuszokon négy széles utasajtó biztosítja a le- és felszállást. A járművek utastere összesen 169 utas szállítására alkalmas, 44 ülőhely áll rendelkezésre. A Crealisok a hagyományos városi autóbuszoknál nagyobb komfortot biztosítanak az utasok részére.
A Crealisok érdekessége, hogy a második ajtóval szemben peronablakokat alakítottak ki. Az ülések nélküli, elsősorban babakocsival és kerekesszékekkel közlekedő utasok számára fenntartott részen a karosszériát nem borították le oldallemezzel, hanem a vasoszlopok közötti részt biztonsági üvegekkel töltötték ki. A megoldásnak köszönhetően az átlagosnál tágasabbnak és világosabbnak hat az utastér.

A peronablakok különleges utazási élményt biztosítanak

A belső tér világítását a szokásostól eltérően elegáns, két oldalon elhelyezett spotlámpákkal oldották meg. Az utasok komfortérzetét tovább növeli, hogy a járművek a térdeplőrendszernek köszönhetően oldalirányban dönthetőek, emellett a leszállási szándékot az ablakok mellett elhelyezett jelzőgombok segítségével is lehet jelezni. A kényelemérzet fokozása érdekében a Crealisokat kartámasszal szerelt ülésekkel, valamint hatalmas oldalablakokkal gyártják.

Az autóbuszok formaterve egyébiránt még irisbusos örökség, az Iveco által felvásárolt gyártó ugyanis egy hagyományos városi autóbuszmodell, a Citelis elemeinek felhasználásával fejlesztette ki a futurisztikus megjelenésű Crealist. A járműveket az olasz gyártó már Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, Iveco Cursor 8-as gázmotorokkal szállítja majd Azerbajdzsánnak. A Crealis típusú buszokból jelenleg több mint 300 közlekedik Európa-szerte, az azeri megrendelés pedig különösen nagy siker a modell számára.

Kommentek

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.