A légpárnások bukott császára

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.06.02. 09.45

Akár 120 km/órával is tudott hasítani az orosz légpárnás, de a tél megadta a kegyelemdöfést a projektnek.

A légpárnások bukott császára
A víz ellenállása nagyban behatárolja a hajók maximális sebességét, így az óceánjáró luxushajók többek között ezért nem repeszthetnek 200 km/órával a vízen, de még százzal sem. A világ legnagyobb luxus-utasszállítója, a 362 méter hosszú és több mint 6000 utas szállítására alkalmas MS Allure of the Seas csúcssebessége mindössze 22,6 csomó (42 km/óra).
Az orosz fejlesztésű, a víz ellenállására fittyet hányó légpárnás utasszállító minden tekintetben eltörpül az MS Allure of the Seas mellett, viszont csúcssebessége anno elérte a 120 km/órát. A szárnyashajók és a légpárnás technológia abból a szempontból praktikus, hogy gyors vízi közlekedést tesznek lehetővé, télen, jégen is kiválóan használhatók, viszont rengeteg üzemanyagot égetnek el miközben a motor a lépárna alá fújja a levegő, így hosszú távra nem alkalmasak.
A Szormovics névre hallgató, gázturbinával hajtott légpárnás utasszállítót 1965-ben építették, és akár 120 km/órás sebességgel is tudta szelni a habokat, míg a föld felett 0,25-0,3 méterrel lebegve könnyedén partra tudott szállni. Hossza 29,2 méter, szélessége 11,33 és magassága 7,8 méter, a légpárna hasznos felülete 208 m2 volt.
A sikeres tesztek után átadták a tömegközlekedés számára a járművet, ami a Volga folyó mentén, Gorkij (ma Nyizsnyij Novgorod) és Csebokszári között szállított utasokat, mintegy 274 kilométeres szakaszon. Hatótávolsága 600 kilométer volt, így egyetlen tankolással meg tudta járni az utat, legénysége mindössze 3 főből állt, és összesen 50 utas számára volt hely.
A járat 1971 és 1972 között üzemelt, ez idő alatt durván 6000 utas élvezhette a Szormovics szolgáltatásait, ami még a téli teszteken is jól szerepelt, így lehetségessé vált volna a Volga ezen szakaszának infrastruktúra-bővítése. De hibába működött hideg, jeges vízben is megfelelően a légpárnás, a projektet máig tisztázatlan okok miatt felfüggesztették.
Végül a gázturbinás járművet 1974-ben vonták ki végleg a forgalomból, és Gorkij közelében szétbontották. Ismét egy kiváló orosz ötlet, ami nem élte túl a hidegháborút.

Kommentek

  • Guevara

    Nyilván ez is egy hidegháborús fejlesztési program mellékterméke, ezen tanulmányozhatták a légpárnás technika harcra foghatóságát, vagy akár hadi szálítási feladatokra történő felhasználást. Miután megismerték azután már nem volt rá szükség, mivel polgári személyszállításra tejlesen szükségtelen és gazdaságtalan volt.

  • husky

    Sokáig a La Manche látványossága volt tudtommal, 4 teljesen más típusú, kimondottan gyors komphajó járt, menetrend szerint ingajáratba Franciaország és Nagy-Britannia között. A szállítókapacitás és a fogyasztás ott sem állt arányba egymással.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.