A légpárnások bukott császára

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.06.02. 09.45

Akár 120 km/órával is tudott hasítani az orosz légpárnás, de a tél megadta a kegyelemdöfést a projektnek.

A légpárnások bukott császára
A víz ellenállása nagyban behatárolja a hajók maximális sebességét, így az óceánjáró luxushajók többek között ezért nem repeszthetnek 200 km/órával a vízen, de még százzal sem. A világ legnagyobb luxus-utasszállítója, a 362 méter hosszú és több mint 6000 utas szállítására alkalmas MS Allure of the Seas csúcssebessége mindössze 22,6 csomó (42 km/óra).
Az orosz fejlesztésű, a víz ellenállására fittyet hányó légpárnás utasszállító minden tekintetben eltörpül az MS Allure of the Seas mellett, viszont csúcssebessége anno elérte a 120 km/órát. A szárnyashajók és a légpárnás technológia abból a szempontból praktikus, hogy gyors vízi közlekedést tesznek lehetővé, télen, jégen is kiválóan használhatók, viszont rengeteg üzemanyagot égetnek el miközben a motor a lépárna alá fújja a levegő, így hosszú távra nem alkalmasak.
A Szormovics névre hallgató, gázturbinával hajtott légpárnás utasszállítót 1965-ben építették, és akár 120 km/órás sebességgel is tudta szelni a habokat, míg a föld felett 0,25-0,3 méterrel lebegve könnyedén partra tudott szállni. Hossza 29,2 méter, szélessége 11,33 és magassága 7,8 méter, a légpárna hasznos felülete 208 m2 volt.
A sikeres tesztek után átadták a tömegközlekedés számára a járművet, ami a Volga folyó mentén, Gorkij (ma Nyizsnyij Novgorod) és Csebokszári között szállított utasokat, mintegy 274 kilométeres szakaszon. Hatótávolsága 600 kilométer volt, így egyetlen tankolással meg tudta járni az utat, legénysége mindössze 3 főből állt, és összesen 50 utas számára volt hely.
A járat 1971 és 1972 között üzemelt, ez idő alatt durván 6000 utas élvezhette a Szormovics szolgáltatásait, ami még a téli teszteken is jól szerepelt, így lehetségessé vált volna a Volga ezen szakaszának infrastruktúra-bővítése. De hibába működött hideg, jeges vízben is megfelelően a légpárnás, a projektet máig tisztázatlan okok miatt felfüggesztették.
Végül a gázturbinás járművet 1974-ben vonták ki végleg a forgalomból, és Gorkij közelében szétbontották. Ismét egy kiváló orosz ötlet, ami nem élte túl a hidegháborút.

Kommentek

  • Guevara

    Nyilván ez is egy hidegháborús fejlesztési program mellékterméke, ezen tanulmányozhatták a légpárnás technika harcra foghatóságát, vagy akár hadi szálítási feladatokra történő felhasználást. Miután megismerték azután már nem volt rá szükség, mivel polgári személyszállításra tejlesen szükségtelen és gazdaságtalan volt.

  • husky

    Sokáig a La Manche látványossága volt tudtommal, 4 teljesen más típusú, kimondottan gyors komphajó járt, menetrend szerint ingajáratba Franciaország és Nagy-Britannia között. A szállítókapacitás és a fogyasztás ott sem állt arányba egymással.

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

Kiderült, mikor és mitől kapnak defektet a magyarok

Tízből legalább négy magyar autósnak volt már defektje az elmúlt öt évben, ráadásul ezeknek több mint fele jellemzően délután és este, sötétedés után történt, minden másodikat pedig szög vagy kátyú okozott.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

Kitakarította az autóját, azonnal milliomos lett

Autója takarítása közben talált meg egy rég elveszett lottószelvényt, és lett egy csapásra milliomos egy nagypapa a kelet-ausztráliai Newcastle-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.