Buszt ástak elő a susnyásból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.05.30. 12.00

Régen elfeledettnek hitt busztípust újít fel a BKV, melyet a bozótosból ástak elő a vállalat munkatársai.

A budapesti tömegközlekedési rajongók számára felbecsülhetetlen kinccsel lett gazdagabb a BKV közlekedéstörténeti gyűjteménye.  Már-már hihetetlen helyen és környezetben, a Verőcéhez tartozó Magyarkúton, egy gazos, bokrokkal benőtt területen egy MÁVAG Tr 5 típusú buszt ástak elő a vállalat dolgozói. A jármű korához és a körülményekhez képest meglepően jó állapotban van.

A MÁVAG buszok voltak azok, amelyeket a második világháború után, 1948-ban elsőként gyártott az új központosított szervezet, a Nehézipari Központ (NIK) és szinte megváltást hoztak az ostrom után újjászülető főváros számára. A 300 ezer Forintért szállított, 60 személyes autóbuszokat hathengeres, 77 kW teljesítményű Láng dízelmotorral és ötfokozatú sebváltóval gyártották. A járművek karosszériáját az Uhri Testvérek cég – a későbbi Ikarus Karosszéria és Járműgyár jogelődje – készítette. Újszerű megoldásnak számított, hogy a viszonylatjelző számot a homlokfalba süllyesztették és alatta nem alkalmaztak irányjelző táblát. Mivel a háború előtti autóbuszokon sok hosszú ülés volt, később ezeket keresztülésekké alakították át.

A típusból összesen 228 darab futott Budapesten, közülük az egyik – és nagy valószínűséggel az egyetlen – viszonylag épen maradt példány az, amelyik most előkerült. A járművet a BKV a közeljövőben restaurálni fogja, hogy megtekinthető legyen a nagyközönség számára. A tervek szerint a fővárosi  közlekedési vállalat a jövőben nosztalgia buszként is használja majd a ritkaságot.

MÁVAG Tr5 típusú autóbuszok egy korabeli képen

A BKV arra kéri a közlekedésrajongókat, hogyha rendelkeznek a MÁVAG Tr 5 típusú buszokról bármilyen dokumentummal, fényképpel, tervrajzzal, jellegrajzzal, akkor azokkal keressék meg a fővárosi közlekedési vállalatot, mert a felújítás során órási hasznát tudnák venni ezeknek az emlékeknek. A BKV ugyanakkor a restaurálás ideje alatt nem kíván semmilyen fotót közzé tenni az autóbuszról és várhatóan annak megtekintéséhez sem járul hozzá.

Ezúton szeretnék felhívni kedves olvasónk figyelmét, hogy amennyiben tudomása van az országban a bozótosban álló, elhagyott autóbuszokról, akkor küldje el a szerkesztőségünknek a pontos koordinátákat, hogy minél hamarabb felhívhassuk az illetékesek figyelmét a méltatlan sorsra jutott autóbusz ritkaságok megmentésére.

Ezek a buszok már javában futottak, amikor egy másik különlegesség megszületett, a Ford Mustang. Nézze meg az idén 50 éves legendáról készül különleges összeállításunkat. Kattintson a képre!

Buszt ástak elő a susnyásból 1

Forrás: BKV

Kommentek

  • ladigidy

    Kissrác koromban mennyit térdeltem az első keresztben fekvő ülésen, és lestem a sofőrt, ahogy vezet. Most is előttem vannak a kapcsolók gondolatomban. Nagyon örülnék, ha sikerülni eredeti állapotba visszahozni ezt a buszt. Remélem a most selejtezésre kerülő Ikarusokból mindig felújítanak, és megtartanak az utókornak néhány darabot, mindannyiunk örömére. Van egy DVD-m a magyar buszokról, jó nosztalgiázni, ha megnézem, és zömével utaztam is. Néhányat visszasírok.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.