Életmentő tengerparti Unimogok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.05.27. 12.00

Elképesztően gazdagon felszerelt Unimogok szolgálják a dán parti mentőket. A járművek könnyedén birkóznak meg a süppedős homokkal, de akár a vízben is bevethetők.

Az emberek homokot és a tengert gyakran nem tekintik potenciális veszélyforrásnak, nemcsak az Északi-tenger mellett fekvő Dániában, hanem világszerte. Mégis minden hónapban 10-20 segélyhívás érkezik be a 21 dán kutató és mentő állomás (SAR) valamelyikére. A segélykérések többsége olyan úszóktól származik, akik túl messzire merészkedtek a tengerben, illetve olyan tengerészektől, akiknek a hajója mozgásképtelenné vált sérülés, vagy valamilyen motorhiba miatt. Minden esetben a lehető leggyorsabb segítségre van szükség.

A mentési feladatok ellátásához Dánia legdélibb partvidékén négy található SAR-állomás (Agger, Bornholm, Hanstholm, Romo) speciális Mercedes-Benz járműveket állított forgalomba. Az Unimog U4000-esek mindegyike rendelkezik elsősegély-felszereléssel, valamint egy utánfutóra szerelt SAR-mentőhajóval. A dán hatóságok ezeket a speciális járműveket mobil ellenőrző központként, valamint parti mentőszolgálatként is használják. Az első U4000-es már korábban forgalomba állt, míg a következő hármat ez év januárjában adták át hivatalosan.

Az összkerék-hajtású, nagy teherbírású járműveknek a tengerparti süppedős homokban, valamint sziklás partvidéken kell helytállniuk nap mint nap. A nagyfokú torziós rugalmassággal, továbbá ideális hasmagassággal rendelkező mentőjárművekre egyelőre nincs panasz a dán hatóságok részéről. A portáltengelyekkel gyártott Unimogok gumiabroncs-nyomás ellenőröző rendszerrel is fel vannak szerelve, mely nélkül egyszerűen lehetetlen lenne a jármű homokos talajon történő közlekedése. A rendszer lehetővé teszi, hogy a teherautóból való kiszállás nélkül 4,2 barról 1,2 barra csökkenjen a gumiabroncsokban lévő nyomás. Ennek köszönhetően abroncsonként akár 50 százalékkal is nőhet a tapadás.

Az új U4000-eseket dupla kabinnal rendelték, lökhárítójukon elől csörlő, hátul 13 fokozatú utánfutó-csatlakozó, a fülke oldalán pedig az égnek meredező kipufogócső található. A járművekben nagy teljesítményű, 218 lóerős, négyhengeres dízelmotor dolgozik. A dán mentő Unimogok nemcsak a mély homokkal birkóznak meg, ugyanis kétéltűként akár a vízben is bevethetők. Ennek köszönhetően a járművek árapálysíkságon, vagy akár a tengerben is képesek közlekedni 1,20 méteres vízmélységig. Az Unimogok életmentő munkáját segíti a tengerparttól  kilométerre járőröző mentőcsónak is, mely szükség esetén több mint 30 kilométer/órás sebességgel is képes közlekedni, míg az Unimog maximum 110 kilométer/órás sebességre képes Dánia partjain.

A dán mentőjárműveket a legújabb radarrendszerrel és infravörös hőkamerákkal szerelték fel, lehetővé téve a bajba jutottak feltérképezését a sötétben. Az Unimogok vezetőfülkéje ugyancsak fel van szerelve a csúcsteljesítményt képviselő elektronikával. A mentőcsapat kutatómunkáját két hatalmas monitor segíti, melyeken a Google Earth is elérhető. 

A U4000-esek kasztnija pedig számos mentést segítő eszközt rejt, mint például a nagy teljesítményű reflektort,vagy a nagynyomású szigonyt, mely segítséget nyújthat a bajba jutott hajótöröttek számára. Az elsősegély-felszerelés hordágyakat, takarókat és komplett egészségügyi eszközöket tartalmaz. A felszerelés része egy defibrillátor is, szükség esetén újraélesztés is végrehajtható.

Kommentek

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.