Munkában az új Ikarus

Ikarus V127 bemutató

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2014.05.18. 07.00

Péntektől utazhatnak a budapestiek a BKV első saját összeszerelésű Ikarusán. Ismerje meg a főváros új büszkeségét!

Kisebbfajta csodának lehet szemtanúja a budapesti utazóközönség péntektől, hiszen már menetrend szerint közlekedik az első olyan új Ikarus, melyet a BKV saját kezűleg szerelt össze. Sokáig csak Szeged büszkélkedhetett a vagány és egyedi formatervvel megáldott modell csuklós, troli változatával. A bilikékre festett alacsonypadlós, szóló kivitelű Ikarus V127 megjelenése a fővárosi utakon egyfelől azért számít szenzációnak, mert az utóbbi időben elözönlötték Budapestet és környékét a használt vagy új külföldi gyártmányú buszok. Másfelől pedig azért, mert jól mutatja, mire képes az éveken át érvényben lévő beszerzési stoppal és a külföldi buszok dömpingjével szemben a szőnyeg szélére állított magyar buszgyártás.
Buszok dobozból 

A 18 darab V127-es modell vásárlásáról tavaly döntött a BKV, amikor egy közbeszerzési pályázat keretében az új Ikarus városi és elővárosi buszokat összeszerelő Magyar Autóbuszgyártót hirdette ki győztesnek. A közlekedési vállalat akkor – az eddigi fővárosi buszbeszerzések során egyedülálló módon – olyan megállapodást kötött, hogy a járműveket félkész állapotban kérte gyártótól, mert a végszerelést saját kapacitással, úgynevezett PKD-konstrukcióban kívánta megoldani.
A PKD (partially knocked down kit) gyártás lényege, hogy a gyártó csak a jármű karosszériáját készíti el, míg az összeszerelést, a fényezést, a belső tér kialakítását a vásárló, vagyis esetünkben a BKV végzi. Ezen alternatíva hazai alkalmazása egyébként a Magyar Autóbuszgyártótól ered, hiszen korábban már több tucat autóbuszt értékesített hasonló módon egyes hazai volánok számára. A megállapodás szerint összesen három darab járművet rak össze a BKV kelenföldi üzemegysége, a további 15 darab autóbusz akkor érkezhet Budapestre, ha a fővárosi közlekedési vállalat megrendeli őket.

A PKD-konstrukcióra utalva beszédesre sikeredett a rendszámozás


Jobb, mint egy Merci?

Bizonyára kardinális kérdés lesz napokon belül, hogy ez az Ikarus jobb-e, mint a tavaly forgalomba helyezett vadonatúj Mercedes Citaro. A válasz igen, hiszen bizonyos tekintetben kenterbe veri a szóló Merciket. A V127 (ahogy a típusszám is jelzi) 12,7 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,2 méter magas, továbbá 29 ülő- és 78 állóhellyel rendelkezik. Ezzel szemben az új Citaro csak 12,1 méter hosszú, utasterében pedig 27 utasülés, valamint 39 állóhely van. A V127 egyébként hosszúságával a kéttengelyes buszok közül erősen kiemelkedik a mezőnyből.

Az új Ikarus több tekintetben is jobb, mint a tavaly forgalomba helyezett Mercedes Citaro 2

Még egy dologban biztosan jobb, mint az “Európa legnépszerűbb városi autóbuszaként” emlegetett Mercedes Citaro 2, és ez pedig a belső világítás. A szokványos utastéri fények mellett ugyanis különleges, kék színű hangulatvilágítással is ellátták a járművet, mely minden bizonnyal különleges fényköntösbe öltözteti majd a buszgarázsba esténként visszatérő járművet.

A hangulatvilágítás jól passzol a jármű bilikék színéhez


Nagy gyártók alkatrészei

Az Ikarus V127-es összeszerelésénél semmit sem bíztak a véletlenre, amit jól tükröz, hogy a járművet a tapasztalt, nemzetközi hírnévnek örvendő gyártók termékeinek felhasználásával rakták össze. Az erőforrások terén a jól bevált Cummins ISL típusú 280 lóerős (206 kW) motorra esett a választás. Ez az erőforrás ugyan még csak az Euro 5-ös környezetvédelmi normákat teljesíti, ami annak köszönhető, hogy a tavalyi szerződéskötéskor még ez volt a legszigorúbb érvényben lévő szabályozás.

Ez év elejétől fogva már az újonnan forgalomba helyezett teherautóknál és autóbuszoknál egyaránt megkövetelik a legszigorúbb, az Euro 6-os motorokat. A jármű mellső és hajtott futóműve a ZF-től, hatfokozatú automata váltója az Allisontól, a gumiabroncsok a Continental tulajdonában lévő Barumtól, míg a külső viszonylatkijelzők a BUSE-től származnak. A kamerarendszer és a belső monitor egyelőre hiányzik az autóbuszból, azonban ezeket a napokban pótolják. A kárpitozott utasüléseket a lengyel piacvezető gyártótól, a Stertől vásárolta az Ikarus.

A motort és az ahhoz tartozó részegységeket a kelenföldi telephelyen szerelték be


Apró figyelmességek

Az Ikarus V127-est számos apró, ámde fontos részlet teszi igazán szerethetővé. Az egyik ilyen például az utasajtókon elhelyezett ívelt kapaszkodók, melyek az idősebbek, valamint a kisgyerekek számára könnyítik meg a le-és felszállást. Ugyancsak praktikus fejlesztés a középső ajtónál található, a rámpába épített kihúzható kar, melynek köszönhetően a sofőrnek nem kell vasrudat cipelnie magával az eszköz fel- és lehajtásánál. A jármű részletekig menő kidolgozottsága nemcsak ilyen fejlesztéseken, hanem például a térelválasztó üvegeken, valamint egyes fém szellőzőrácsokon feltüntetett Ikarus-feliratokon is tetten érhető.

A kihúzható kis kar használaton kívül teljesen eltüntethető a rámpában, így az utasokat sem zavarja

Kényelem és biztonság

A jármű négyszög keresztmetszetű, rozsdamentes profilokból készült vázszerkezete a mátyásföldi Lantában készült. A rozsdamentes acéllemezeket, valamint a PE formadarabokat pedig már a dél-budai buszgarázsban illesztették az autóbuszra. A jármű karosszériája az úgynevezett térdeplőrendszernek köszönhetően süllyeszthető. Belépési magassága normál padlószintnél 340 milliméter, míg süllyesztve csak 250 milliméter.

Az új Ikarus V127-es tágas és világos utastere. Remélhetőleg a budapesti utazóközönség sokáig megmarad megőrzi ilyen állapotban a járművet

Az oldalablakok edzett, sík biztonsági üvegekből vannak, míg a szélvédő ragasztott, kétrétegű biztonsági üveg. Az utastér fűtéséről 4 darab, az ülések alá szerelt ventilátoros befúvó gondoskodik. A busz vételára 52 millió forint, melyet a BKV további, összesen 3,5 millió forintnyi anyaggal és körülbelül 2,5 millió forint értékű munkával egészített ki. 

Hazai sikertörténet

A Magyar Autóbuszgyártót az Auto Rad Controlle (ARC) és az Ikarusbus Kft. alapította azért, hogy egy teljesen új fejlesztésű, volt Ikarusos mérnökök által tervezett városi autóbuszcsaládot dobjanak piacra a jól csengő Ikarus márkanév alatt. A típuscsalád őselődjét, a csuklós kivitelű ARC 187-et 2005-ben mutatták be, két évvel később érkezett a szóló változat, mely a 134-es típusszámot kapta. Egy évvel később pedig bemutatták a 127-est, amely lényegében a 134-es modell rövidebb változata.

Az új Ikarus V127-es a 8-busz vonalán állt forgalomba

A hazai gyártású modellekből eddig több mint száz darab készült el idehaza, legutóbb épp Szegeden állt forgalomba a típusfrissítésen átesett Ikarus 187-es. A BKV-nál pedig bérleti konstrukcióban jelenleg is közlekedik egy Ikarus V187-es típusú csuklós autóbusz, mely 2014 decemberéig biztosan szállít utasokat Budapesten. A nemrég forgalomba állt Ikarus V127-est a nyár elejéig hamarosan két másik követi. Az újabb beszerzésről az év hátralévő részében döntenek.

Kommentek

  • szabojgy

    Hajrá magyarok!!!

  • Moonline

    Drágáim, ebben a kotlában 6 sebességes Allison Tr 325-ös váltó van, ami Szentgotthárdon készül :)

  • Kavar100

    “A V127 (ahogy a típusszám is jelzi) 12,7 méter hosszú, 2,55 méter magas és 3,2 méter széles, továbbá 29 ülő- és 78 állóhellyel rendelkezik.”
    Tán túlméretes autóbuszt készítenek(3,2 széles)? A buszt remélem pontosabban készítik, mint ezt a cikket…
    Hajrá Ikarus!

  • N.JOZEF44

    NA HÁT EZT JÓ! DE EZT IS LEHETNE OLCSÓBBAN! HA AMA BIZONYOS KORMÁNYOK ÉS TALPNYALÓI, ROKONOK, JÓ BARÁTOK, CIMBORÁK, ÉS TOLVAJ HASZONLESŐ ISMERŐSÖK NEM TETTÉK VOLNA TÖNKRE (FOSZTOTTÁK VOLNA KI) NAGY MAGYAR HUNGARIKUMUNKAT AZ “IKARUSZT” !!!! MERT AKKOR NEM KÉNE KÜLFÖLDRŐL RENDELNI A SZERKEZETET! SŐT MÉG A CSEPEL AUTÓGYÁR IS IDE KAPCSOLÓDIK, MERT ŐK GYÁRTOTTÁK AZ ALVÁZAT! NEM HISZEM HOGY OLYAN VESZTESÉGES LEHETETT VOLNA A BUSZGYÁRTÁS, HISZEN AKKOR MI EXPORTÁLHATNÁNK AZ ÚJ +RENDELÉSEKRE MÁSOKNAK AMELLETT HOGY SZÉPSÉGEKKEL ÁRASZTANÁNK EL A VILÁGOT! DE A NAGYTŐKE ÉRDEKEI NEM EZT KÍVÁNTÁK! ÍGY A ZSEBBE CSÚSZÓ HASZONÉRT LEFEKÜDTEK AZ ELVTÁRSAK, ÉS ELTÉKOZOLTÁK A MAGYAR VAGYONT! ŐK JÓL JÁRTAK, A NEMZET SZEGÉNYEBB LETT! ELADTÁK AZ ORSZÁGOT A FÉRGEK ! NA EZEK AZ IGAZI HAZAÁRULÓK!!!!

  • N.JOZEF44

    Amúgy a mozgássérült rampa a Volvo és a Mercedes buszokon is ugyan így működik sajnos! Nem mintha a sofőröket akarnánk kímélni, mert nemárt néha egy kis testmozgás! DE ezt is lehetne automatizálni! Ha ilyen utas kíván utazni, csak egy gombnyomás és a rampa kicsúszva és leereszkedve a járda szintre felgurulhatna a buszra! A felszállást befejezve ugyanezt vissza is működik! 4db pneumatikus kar amiket levegővel mozgathatna a buszvezető! ezt a magyar buszon már +kellett volna csinálni! Azért felgyorsítsák a le és felszállást, és lerövidítsék amegállókban eltöltött időt

  • Kempelen10.

    Te Jóska, tudod, a 44. Oszt van olyan dolog is, amivel amúgy elégedett vagy ebben a kib….tt életben? Vagy szar az egész?

  • mtbe

    Kempelen10!
    Ami igaz az igaz, már alig van valami magyar kézben. De ezt már nagyon sokszor felhozták/felhoztuk.

    Kavar100
    A magasságot és a szélességet keverhették össze, a 260-as pl. 2,5 m széles és 3,1 magas, innen gondoltam.

  • mtbe

    *innen sejtem

  • Kempelen10.

    mtbe! Ez sajnos tény, csak nem erről szól a cikk, hanem éppen valamiről, ami magyar-féle. Muszáj folyton szenvedni?

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.